ڈاکٹر رفیع الدین ہاشمی

ڈاکٹر رفیع الدین ہاشمی

اسپیشل فیچر

تحریر :


ڈاکٹر رفیع الدین ہاشمی اپنی علمی و ادبی استعداد‘ تدریسی‘ تحقیقی اور تنقیدی مقام و مرتبہ اور اقبال شناسی کے حوالے سے ملکی ہی نہیں بین الاقوامی شہرت کے حامل ہیں۔ انھوں نے تقریباً۵۳ برس کالجوں اورپنجاب یونی ورسٹی میں درس وتدریس کے فرائض انجام دیے۔اس کے ساتھ ساتھ وہ علمی واد بی تحقیق میں بھی مصروف رہے۔ بیرونی ممالک میں اقبال پر کانفرنسوں میں پاکستان کی نمائندگی بھی کی۔ آپ دائتوبنکایونیورسٹی ٹوکیو جاپان میں فروری مارچ 2002ء میں وزیٹنگ سکالر رہے۔ ایچ ای سی ایمی نینٹ پروفیسر کے طور پرشعبہ اقبالیات پنجاب یونیورسٹی لاہور سے منسلک رہے۔ علاوہ ازیں وہ طویل عرصے تک اقبال اکادمی پاکستان سے وابستہ چلے آرہے ہیں۔آپ اقبال اکادمی کے تاحیات رکن اوراس کی گورننگ باڈی اورایگزیکٹوباڈی کے بھی رکن ہیں۔اس کے علمی رسالے’’اقبالیات‘‘کی بلکہ بہت سے دوسرے علمی وتحقیقی مجلوں کی ادارتی اورمشاورتی مجالس میں بھی شامل ہیں۔اس کے علاوہ آپ ادبی کمیٹی بزم اقبال لاہور کے بھی رکن ہیں۔اسی طرح آپ علامہ اقبال اوپن یونیورسٹی اسلام آباد کے شعبہ اردواورشعبہ اقبالیات اور بورڈ آف ایڈوانس سٹڈیزاینڈ ریسرچ کے ساتھ کئی طرح سے منسلک رہے ہیں۔ آپ کو علمی و ادبی اور تحقیقی خدمات کے اعتراف میں کئی اعزازات کا حق دار قرار دیا گیا جن میںداؤدادبی ایوارڈ1982ء،بیسٹ یونی ورسٹی ٹیچرزایوارڈ2000ء اورقومی صدارتی اقبال ایوارڈ 2005ء اہم ہیں۔ آپ کی چالیس سے اوپرتصنیفات اردوزبان وادب کے حوالے سے تحقیقی وعلمی سطح پر بے حد اہمیت کی حامل ہے۔ ہماری خوش قسمتی کہ ڈاکٹر رفیع الدین ہاشمی کے ساتھ ملاقات کا موقع میسر آیا جس کا احوال معزز قارئین کے ذوقِ مطالعہ کی نذر ہے۔س:آپ یونیورسٹی میں آپ اوّل آئے؟ج:جی ہاں،اوّل آیااوراس بناپریونیورسٹی گولڈمیڈل ملا۔اسی طرح انجمن ترقیٔ اردو پاکستان کی طرف سے’’ تمغائے بابائے اردو‘‘بھی ملا۔س:اچھاڈاکٹرصاحب،لکھناکب شروع کیا؟ج: لکھنے لکھانے کاسلسلہ سکول کے زمانے سے شروع ہوا۔ ایف اے کے زمانے میں کچھ افسانے اورانشایے لکھے اور کچھ طنزومزاح بھی۔لیکن جب ایم اے میں پہنچا تو میری توجہ تحقیق اور تنقید کی طرف زیادہ ہوگئی۔ لیکن تخلیق سے بھی تعلق برقراررہااور ابھی تک یہ تعلق قائم ہے۔ دو سفر نامے شائع ہو چکے ہیں۔ ایک اندلس کا ’’پوشیدہ تری خاک میں‘‘ اور دوسرا جاپان کا ’’سورج کو ذرا دیکھ‘‘ اس کے علاوہ بھارت ،برطانیہ اورشمالی علاقہ جات کے اسفارکی رودادیں بھی لکھی ہیں کچھ مزیدسفرنامے لکھنا چاہتاہوں مگرتحقیقی مشاغل مہلت نہیں دیتے۔س:اچھا،کچھ عملی زندگی کے بارے میں بھی…ج:عملی زندگی ،اس میں صحافت میں جانے کے خاصے مواقع تھے مگرمزاجی مناسبت مجھے درس وتدریس سے تھی،اس لیے سوچا کہ پڑھنا پڑھانا بہتررہے گا۔شروع میں مجبوراً کچھ عرصہ اخبار، رسالوں میں کام کیاپھرجونہی موقع ملا،تدریس میں آگیا۔ غزالی کالج جھنگ صدر‘ ایف سی کالج لاہور‘ میونسپل کالج چشتیاں‘ انبالہ مسلم کالج سرگودھامیں پڑھاتا رہا پھر جب گورنمنٹ سروس میں آگیا تو گورنمنٹ کالج مری‘ گورنمنٹ کالج لاہور میں پڑھایا۔ یہاں سے میں 1982ء میں پنجاب یونیورسٹی اورینٹل کالج کے شعبہ اردو میں آگیا اور 2002ء میں یہیں سے ریٹائر ہوا۔ مزیددو برس پڑھایا لیکن اب مصروفیت لکھنے پڑھنے اور تحقیق و تصنیف ہی کی ہے۔ویسے یونی ورسٹی سے تعلق کئی طرح کااب بھی قائم ہے۔دائرہ معارف اقبال کے لیے ان دنوں کچھ مقالات زیرتحریرہیں۔س: اقبالیات آپ کا مرغوب موضوع رہا۔ تخصیص کے ساتھ اس سے وابستگی اور اسی میں تحقیق کے کیا محرکات تھے؟ج: ایک تو یہ تھا کہ ایم اے اردو کے نصاب میں علامہ اقبال کے مطالعے کا ایک پورا پرچہ ہے جس میں ان کی شاعری اور ان کے افکار کا تفصیلی مطالعہ ہوتا ہے۔ یہ پنجاب یونیورسٹی کا اعزاز ہے کہ اس کے ایم اے اردواورفارسی کے نصاب میںاقبالیات کا پورا پرچہ شامل ہے۔توایک وابستگی تویہ تھی۔ دوسرے اس سے پہلے میرے گھر کا ماحول اور خاندانی پس منظر بھی اقبال کی جانب رغبت دلانے کے لیے سازگار تھا۔ میں جب پانچویں یا چھٹی جماعت میں تھا‘ ہمارے گھر میں بانگِ درا کا ایک نسخہ ہوتا تھا۔ میں اس کو کبھی کبھی دیکھتا تھا۔ اس میں شروع کی بعض نظمیں مثلاً’’پرندے کی فریاد‘‘یا’’ایک مکڑا ور مکھی‘‘یا’’ہمدردی‘‘وغیرہ دلچسپ محسوس ہوتی تھیں تویہ چیز اقبال سے ابتدائی دلچسپی کا سبب بنی۔ پھر ایف اے کے زمانے میں’’بالِ جبریل‘‘ میرے ہاتھ لگی۔ چھٹیوں کا زمانہ تھا، بار بار پڑھنے سے بہت سا حصہ مجھے یا دہوگیا ۔جب ایم اے میں اقبال کوپڑھا تو سب پچھلی باتیں تازہ ہوگئیں اور اس طرح وہ سلسلہ آگے چلتا رہا۔اس کے بعد میں نے پی ایچ ڈی کیا جس کے لیے میرے مقالے کا موضوع تھا ’’تصانیف اقبال کا تحقیقی اور توضیحی مطالعہ‘‘ وہ مقالہ تین مرتبہ چھپا ہے۔یوںزیادہ تر میری توجہ اقبال پر ہی رہی ہے۔ اقبالیات پرمیری چھوٹی بڑی بیس کتابیں ہیں۔ مثلاً’’ اقبال کی طویل نظمیں‘‘ میری سب سے پہلی کتاب ہے۔ وہ 1974ء میں چھپی تھی اب تک اس کے سات آٹھ ایڈیشن چھپ چکے ہیں۔ س: ڈاکٹر صاحب! آپ نے پی ایچ ڈی کے لیے ’’تصانیف اقبال کا تحقیقی اور توضیحی مطالعہ‘‘ کا موضوع منتخب کیا۔ اس میں اقبال کی تمام کتب اور ان میں شامل نظمیں‘ غزلیں‘ قطعات‘ رباعیات اور فردیات سب کچھ آ جاتا ہے، ان سب کا احاطہ کرنا آپ کے لیے کس قدر مشکل رہا۔ ج: اس میں جو تحقیقی مطالعہ تھا وہ اس طرح تھا کہ اقبال نے اپنی شاعری اور نثر کو کیسے جمع کیا اور کب اور کیسے شائع کیا مثلاً ان کی پہلی کتاب نثر میں چھپی ’’علم الاقتصاد‘‘ 1904ء میں۔ شاعری میں سب سے پہلی کتاب ’’اسرارِ خودی‘‘ پھر ’’رموزِ بے خودی‘‘ پھر ’’پیامِ مشرق‘‘ اُس کے بعد’’بانگِ درا‘‘ چھپی ہے۔ ان سب اورباقی کتب کی بھی اشاعت کی کیا تاریخ وترتیب ہے؟ یہ بھی تھا کہ ایک کتاب ایک بار چھپنے کے بعد جب دوسری مرتبہ چھپتی تھی تو علامہ اقبال اس میں ترمیم کرتے تھے۔ وہ ترامیم کیا تھیں تحقیقی اعتبار سے ان کی نشاندہی اوران کاکھوج لگاناضروری تھا کیونکہ اس سے شاعر کی ذہنی تبدیلی کا پتا چلتا ہے۔ اقبال نے بعدکے ایڈیشنوں سے بعض اشعار نکال دیے اور ان کی جگہ نئے شعر شامل کر یے مثلاً اسرارِ خودی، میں حافظ شیرازی کے بارے میں بڑے سخت شعر تھے لوگوں نے بڑے اعتراض کیے۔ اکبر الٰٰہ آبادی اور خواجہ حسن نظامی بھی ناراض ہوئے تو دوسرے ایڈیشن میں انھوں نے ان اشعار کو نکال دیا۔ جب تیسرا ایڈیشن آیا تو اقبال نے پھر ترامیم کیں تو میں نے اپنے مقالے میں وضاحت کے ساتھ ان سب ترامیم اورتبدیلیوں کی وضاحت کی جومختلف شعری مجموعوںمیںعلامہ اقبال نے کیں۔ مثلاً ’’بانگ درا‘‘ کا تیسرا ایڈیشن حتمی نسخہ ہے۔ اسی طرح’’ پیامِ مشرق‘‘ کا دوسرا ایڈیشن اس کا حتمی نسخہ ہے۔ اس لیے اقبال کی فکر کا مطالعہ کرنے کے لیے ان کی ذہنی تبدیلیوں کے بارے میں تحقیق کرنا ضروری تھا۔ اوریہ کام بہت پھیلا ہوا تھا کیونکہ ان کی چار کتابیں اردو کی ہیں سات فارسی کی ہیںپھر نثر کی کتابیں ہیں۔ اس کے علاوہ علامہ کے انگریزی خطبات ہیں جنھیں خطبات مدراس بھی کہتے ہیں اس کے دوسرے ایڈیشن میں بھی تبدیلیاں کی گئیں، میںنے ان کی بھی نشاندہی کی۔ یہ سارا کام اس لحاظ سے تحقیقی اہمیت کا حامل ہے کہ اب جو لوگ اقبال پر تحقیق کرتے ہیں انھیں اس مقالے سے رہنمائی ملتی ہے ۔ س: ڈاکٹر صاحب! علامہ اقبال اپنے نظریات اور تخلیقی عمل میں کن شخصیات سے متاثر تھے جبکہ ان کا زمانہ برصغیر میں مسلمانوں کے زوال اور آشوب کا تھا؟ج: علامہ اقبال کی فکر اوران کے نظریات دراصل ان کی شخصیت کاعکس ہیں،اوراقبال کی شخصیت کی تشکیل میں تین افراد کا بنیادی عمل دخل ہے۔ ایک تو خود ان کے والد تھے جو بڑے دُرویش منش اور صوفی بزرگ تھے۔ انھوں نے لڑکپن ہی سے اقبال کی تربیت ایک خاص نہج پر کی ،مثلابیٹے کویہ نصیحت کی کہ قرآن پاک کو ایسے پڑھاکرو جیسے یہ تم پرنازل ہورہاہے۔یاجیسے یہ تمھارے جسم و جاں کا حصہ بن رہا ہے۔دوسری شخصیت مولوی سید میر حسن کی ہے۔ان کا بھی اقبال پر بڑا گہرا اثر ہے۔ وہ ان کے استاد تھے اوراقبال کے اندرعلمی وادبی ذوق پروان چڑھانے میں ان کابڑادخل ہے۔تیسرے شخص پروفیسرآرنلڈتھے، جو فلسفے کے استاد تھے۔ ان کا اقبال پراتنا اثر تھا کہ ا قبال نے پروفیسر آرنلڈ کے لیے نظم لکھی ’نالۂ فراق‘ جو بانگِ درا میں شامل ہے۔ وہ جب یہاں سے ریٹائر ہو کر جا رہے تھے تواقبال نے یہ نظم لکھی تھی’’تیرے دم سے تھا ہمارے سر میں بھی سودائے علم‘‘ اور یہ پوری نظم اقبال پرآرنلڈ کے احسانات اور فیوض کااعتراف ہے۔ اس نظم کاایک اورمصرع ہے ’’توڑ کر پہنچوں گا میں پنجاب کی زنجیر کو‘‘۔ 1904ء میں یہ نظم کہی اور 1905ء میں اعلیٰ تعلیم کے لیے اقبال آرنلڈ کے پیچھے پیچھے انگلستان پہنچ گئے اور تین سال میں کیمبرج‘ لنکنز ان اور میونخ سے تین ڈگریاں حاصل کیں۔ تویہ تین ہستیاں ہیںجنھوں نے اقبال کی شخصیت کی تشکیل کی۔ ویسے میں سمجھتاہوں کہ اقبال کو صاحب اقبال اور باکمال بنانے میں ان کی والدہ اورسکاچ مشن کالج اورکیمبرج کے ان کے اساتذہ کابھی خاصا دخل ہے۔س: ڈاکٹر صاحب! علامہ اقبال کے نزدیک مسلمانوں کے لیے الگ ریاست کے کیا خدوخال تھے اور وہ اس کے لیے کیسا نظام پسند کرتے تھے؟ج:اقبال نے جس ریاست کی بات کی ہے،اس کابنیادی نکتہ یہ ہے کہ حاکمیت یاساورنٹی صرف اللہ تعالیٰ کی ہے،یعنی ’’سروری زیبا فقط اس ذاتِ بے ہمتاکوہے‘‘۔اقبال مغربی جمہوریت کے خلاف تھے کیونکہ اس میں حاکمیت عوام کی ہوتی ہے مگر اقبال عوام کو نہیں اللہ تعالیٰ کو حاکم مانتے ہیں۔کہتے ہیں’’حکمراں ہے اک وہی ،باقی بتانِ آزری‘‘۔معاف کیجیے اقبال کی نظر میں تو ہم آج کل بتانِ آزری کو پوج رہے ہیںاور اسی لیے خوار ہورہے ہیں۔…رہی یہ بات کہ اقبال کیسانظام پسند کرتے تھے ؟ قائداعظمؒ سے ان کی خط کتابت دیکھیے ،جس میں انھوں نے کہا کہ ہمارے مسائل کا حل نہرو کی لادینی سوشلزم میں نہیں ہے بلکہ شریعت اسلامیہ کے نفاذ میں ہے۔ لہٰذا یہ بالکل واضح ہے کہ وہ مسلمانوں کی نئی ریاست کے لیے سیکولر یا سوشلسٹ نظام تجویز نہیں کرتے تھے۔ وہ دین اور سیاست کو بھی الگ الگ نہیں سمجھتے تھے۔ س: علامہ اقبال کے نزدیک اجتہاد کی کیا اہمیت ہے؟ج: دیکھیے علامہ اقبال زندگی میں جس انقلاب پر زور دیتے ہیں،مثلاً کہتے ہیں: عجس میں نہ ہو انقلاب ، موت ہے وہ زندگیتوان کے مجوزہ انقلاب میں اجتہادناگزیر ہے اور ایک بنیادی نکتہ ہے۔دورحاضرمیں کسی قوم کو،خاص طورپرمسلم امہ اپنی بقا اورترقی کے لیے اجتہاد کی اشدضرورت ہے،اس لیے اقبال نے نئے زمانے میں نئے صبح وشام پیداکرنے کی تلقین کی ہے۔ان کے نزدیک طرز کہن پراڑنا،جموداور موت کی علامت ہے۔مگر یہ نہ ہو کہ اجتہاداورآئین نو کے شوق میں اپنی تہذیب کی بنیادوں ہی سے منحرف ہو جائیں۔اقبال کے نزدیک ہر ایراغیرا اجتہاد کااہل نہیں۔س: ڈاکٹر صاحب! علامہ اقبال وسیع المطالعہ تھے‘ انھوں نے اردو فارسی میں شاعری بھی کی اور نثر بھی لکھی۔ برصغیر کی سیاست میں بھی ان کا بھرپور کردار رہا۔ وہ ایک فلاسفر بھی تھے۔ا نہوں نے کالج میں اردو‘ فارسی فلسفہ اور انگریزی بھی پڑھائی ان سب صفات کے ہم آہنگ ہونے سے اقبالؒ کی کیا شخصیت نکھر کر سامنے آتی ہے۔ ج: دیکھیے علامہ اقبال کثیر المطالعہ اور جامع الحیثیات شخص تھے۔ وہ استاد بھی تھے‘ شاعر بھی تھے اور سیاست دان بھی مگر ان کی دیگر صفات ان کی شاعری کے تابع ہیں کیونکہ وہ بنیادی طور پر شاعر تھے۔ انھوں نے ہر شعبے میں اپنے نقوش چھوڑے ہیں اور کچھ ہدایات دی ہیں۔ ان کی شاعری پر غور کرنے اورتامل کرنے سے نئے سے نئے نکات سامنے آتے ہیں۔ دنیا کی چالیس زبانوں میں ان کی تخلیقات کے تراجم ہو چکے ہیں۔ اس لیے کہ ان کے کلام میں ایک کشش ،جامعیت اورہمہ گیری پائی جاتی ہے۔ جب ہندوستان آزاد ہوا تو 15 اگست کی رات کوبھارت کی اسمبلی کاافتتاح اقبال کے’’ ترانہ ہندی‘‘ سے ہوا۔کہنے کا مطلب یہ ہے کہ اقبال کی شخصیت کی دل نوازی ایک حدتک ان کے کٹر مخالفین کے لیے بھی قابل قبول تھی۔س: ڈاکٹر صاحب! علامہ اقبال نے جہاں حافظ اور مولانا روم کو پڑھا، وہاں مارکس، لینن، گوئٹے اور نٹشے کا بھی مطالعہ کیا اور انھوں نے ان کو اپنی شاعری میں بھی جگہ دی مگر ہر نظام کو اسلام کی کسوٹی پر پرکھا اور اسلام کو ہی بہترین نظام قرار دیا۔ آپ اس سلسلے میں کیا کہیں گے؟ج:کہنا چاہیے کہ جن شخصیات کو انھوں نے پڑھا ان کا ذکر ان کی شاعری میں آیا ہے۔ اقبال نے سب کو پڑھا اور سب سے استفادہ کیا لیکن اقبال کی فکر کا جو سب سے بڑا ماخذ ہے وہ قرآن حکیم ہے۔ اور ان کے نزدیک جو سب سے عظیم شخصیت ہے وہ نبی کریمؐ کی ہے جن سے وہ سب سے زیادہ متاثر تھے۔ اس کے بعد مولانا رومی ہیں‘ اس کے بعد دوسرے لوگ بلاشبہ انھوں نے دوسرے لوگوں سے بھی کچھ نہ کچھ اثر قبول کیااوربعضچیزوںکو انھوں نے سراہا گویا جہاں سے بھی انھیں حکمت ودانش کی کوئی چیز ملی، اسے اپنی فکر کا حصہ بنا لیا۔ س: ڈاکٹر صاحب اقبال کے وسیع مطالعے اور فارسی و عربی زبانوں پر عبور ہونے کے سبب ان کا کلام مفرس اور معرب ہے اور اس میں مشکل پسندی پائی جاتی ہے۔ کیا یہ ابلاغ عامہ کے راستے میں حائل تو نہیں؟ج: ایک تو یہ ہے کہ اقبال کے زمانے میں فارسی زبان کی روایت بہت پختہ تھی۔ فارسی پڑھی اور پڑھائی جاتی تھی ۔دوسری بات یہ کہ ایک بار کچھ دوستوں نے اقبال سے شکوہ کیاکہ آپ فارسی میں سب کچھ کہتے ہیں ،اردو والے منتظر رہتے ہیں۔ علامہ اقبال کا جواب تھا It comes to me in Persian. باقی مشکل کی بات تو یہ ہے کہ اب ہمارامعیار تعلیمبہت نیچے آ گیاہے اورہمیں اقبال کااردو کلام بھی فارسی کی طرح لگتا ہے۔ س: ڈاکٹر صاحب! اقبال کے حوالے سے دنیا کے متعدد ممالک میں کانفرنسیں ہوتی رہیںاور پاکستان میں بھی اقبالیات کے موضوع پر سیمینار ہوتے رہے ہیں آپ کی ان سیمینارز اور کانفرنسوں میں اندرون ملک اور بیرون ملک بھرپور شرکت رہی، کچھ ان کا احوال بیان کیجیے۔ ج: اقبال کے حوالے سے کانفرنسوں کا آغاز اقبال کے زمانے ہی میں ہوگیا تھا۔ یہ روایت پاکستان بننے کے بعد پوری آب و تاب کے ساتھ موجود ہے۔ اور کانفرنسوں کا یہ سلسلہ دنیا کے پیشتر ممالک تک پھیلا ہوا ہے مجھے بھی ایسی دس بارہ کانفرنسوں میں شرکت کاموقع ملا۔ دوتین مرتبہ پاکستان میں‘ دو دفعہ بھارت میں‘ ایک دفعہ ترکی میں‘ ایک مرتبہ بلجیم میں‘ ایک ایک دفعہ برطانیہ اوراسپینمیں جانے کا موقع ملا۔ جو کانفرنس دسمبر 1977ء میں لاہور میں ہوئی جب علامہ اقبال کا سو سالہ جشن منایا گیا ،وہ سب سے بڑی کانفرنس تھی۔اس میں ایک دلچسپ بات یہ ہوئی کہ جنرل ضیاء الحق اجلاس کے صدرتھے۔ بشیرحسین ناظم نے کلام اقبال پڑھا اور سماںباندھ دیا۔ جنرل خوش ہوگئے۔ فرمائش کی کہ ایک اورغزل پڑھیں ،بشیرصاحب نے اتفاقاًیا شاید شرارتاًبال جبریل کی وہ غزل شروع کی ’’دل بیدار فاروقی…‘‘ ناظم صاحب غزل پڑھ رہے تھے اورجنرل صاحب سن سن کر جھوم رہے تھے،جب آخری شعرپرپہنچے اور وہ یہ تھا:خدا وندا یہ تیرے سادہ دل بندے کدھر جائیںکہ دُرویشی بھی عیاری ہے ، سلطانی بھی عیاریتو یہ شعر پڑھتے ہوئے بشیرحسین ناظم نے معنی خیزطورپر ضیاء الحق کی طرف دیکھا۔٭٭٭

روزنامہ دنیا ایپ انسٹال کریں
انسانی ذہن کو نشانہ بنانے والی ٹیکنالوجی’’برین ویپنز‘‘

انسانی ذہن کو نشانہ بنانے والی ٹیکنالوجی’’برین ویپنز‘‘

جدید سائنس کا سیاہ رخ، سائنسدانوں کا خوفناک انتباہ جاری''دماغ پر کنٹرول‘‘ کرنے والے ہتھیار بظاہر کسی سائنس فکشن فلم کا خیال محسوس ہوتے ہیں، لیکن ماہرین کا کہنا ہے کہ اب یہ حقیقت کا روپ اختیار کرتے جا رہے ہیں۔ سائنس دانوں نے ذہن کو بدل دینے والے ''برین ویپنز‘‘ کے بارے میں ایک خوفناک انتباہ جاری کیا ہے، جو انسان کے ادراک، یادداشت اور یہاں تک کہ رویہ کو بھی نشانہ بنا سکتے ہیں۔ نئی شائع شدہ کتاب ''Preventing Weaponization of CNS-acting Chemicals: A Holistic Arms Control Analysis Check Access‘‘ میں بریڈفورڈ یونیورسٹی کے ڈاکٹر مائیکل کراؤلی اور پروفیسر میلکم ڈینڈو کا کہنا ہے کہ حالیہ سائنسی پیش رفت کو ایک ''وارننگ‘‘ سمجھا جانا چاہیے۔ وہ علم جو ہمیں اعصابی امراض کا علاج کرنے میں مدد دیتا ہے، اس کا غلط استعمال سوچ میں خلل ڈالنے، جبری اطاعت پیدا کرنے یا مستقبل میں لوگوں کو انجانے ایجنٹوں میں تبدیل کرنے کیلئے بھی کیا جا سکتا ہے۔امریکہ، چین، روس اور برطانیہ سمیت کئی ممالک 1950ء کی دہائی سے مرکزی اعصابی نظام (CNS) کو نشانہ بنانے والے ہتھیاروں پر تحقیق کر رہے ہیں۔ اب ڈاکٹر کراؤلی اور پروفیسر ڈینڈو کا کہنا ہے کہ جدید نیورو سائنس اتنی ترقی کر چکی ہے کہ انتہائی خوفناک ذہنی ہتھیار حقیقت بن سکتے ہیں۔ پروفیسر ڈینڈو کے مطابق ''ہم ایک ایسے دور میں داخل ہو رہے ہیں جہاں دماغ خود جنگ کا میدان بن سکتا ہے۔مرکزی اعصابی نظام میں مداخلت کے آلات خواہ وہ بے ہوشی پیدا کرنا ہوں، ذہنی انتشار یا جبراً اطاعت، زیادہ درست، زیادہ قابلِ حصول اور ریاستوں کیلئے زیادہ پرکشش ہوتے جا رہے ہیں‘‘۔1950ء اور 1960ء کی دہائیوں میں دنیا کی بیشتر بڑی طاقتیں اپنے ذہن کنٹرول کرنے والے ہتھیار تیار کرنے کی بھرپور کوششیں کر رہی تھیں۔ ان کا مقصد ایسے آلات بنانا تھا جو بڑی تعداد میں لوگوں کو بے ہوشی، وہم، الجھن یا نیند کے ذریعے غیر فعال کر سکیں۔ سب سے زیادہ مشہور امریکی فوج نے ''BZ‘‘ مرکب تیار کیا، جو شدید حیرت، وہم، اور ذہنی خلل پیدا کرتا ہے۔ اسی دوران، چینی فوج نے ایک ''نارکوسس گن‘‘ تیار کی، جو سیرنج کے ذریعے غیر فعال کرنے والے کیمیکلز چھوڑنے کیلئے ڈیزائن کی گئی تھی۔ تاہم، ڈاکٹر کراؤلی اور پروفیسر ڈینڈو بتاتے ہیں کہ مرکزی اعصابی نظام کو نشانہ بنانے والے ہتھیار کا واحد استعمال لڑائی میں روسی سیکیورٹی فورسز نے 2002ء کے ماسکو تھیٹر محاصرہ میں کیا۔ جب مسلح چیچن جنگجوؤں نے 900 شہریوں کو یرغمال بنایا، سیکیورٹی فورسز نے انہیں غیر فعال کرنے کیلئے فینٹانائل سے ماخوذ ''انکیپسیٹیٹنگ کیمیکل ایجنٹ‘‘ استعمال کیا۔ اگرچہ اس کیمیائی ہتھیار نے محاصرہ تو ختم کرا دیا، مگر گیس نے 900 میں سے 120 یرغمالیوں کو ہلاک کر دیا اور متعدد دیگر افراد طویل المدتی طبی مسائل یا قبل از وقت موت سے دوچار ہوئے۔ اس کے بعد سے ایسے ہتھیاروں کی ذہن کو مسخ کرنے والی صلاحیتیں صرف دشمن کو بے ہوش کرنے یا وہم پیدا کرنے تک محدود نہیں رہیں۔ وہی سائنسی تحقیق جو اعصابی امراض کے علاج میں مدد دے رہی ہے، انہی دماغی افعال کو نشانہ بنانے والے ہتھیار بنانے کیلئے بھی استعمال ہو سکتی ہے۔ پروفیسر ڈینڈو کہتے ہیں: ''یہی وہ دوہری نوعیت کا مسئلہ ہے جس کا ہمیں سامنا ہے‘‘۔ مثال کے طور پر، سائنس دان دماغ کے ''سر وائیول سرکٹس‘‘ (survival Circuits) کا مطالعہ کر رہے ہیں، یعنی وہ عصبی راستے جو خوف، نیند، جارحیت اور فیصلہ سازی کو کنٹرول کرتے ہیں۔ ان سرکٹس کو سمجھنا اعصابی بیماریوں کے علاج کیلئے ضروری ہے، مگر اسی علم سے دماغ کے ان حصوں کو ہتھیار بنانے کی راہ بھی کھلتی ہے۔محققین خبردار کرتے ہیں کہ مرکزی اعصابی نظام کو نشانہ بنانے والے ہتھیار اس وقت کیمیائی ہتھیاروں کے استعمال سے متعلق قوانین میں موجود ایک ''خلا‘‘ (loophole) میں آتے ہیں۔کیمیکل ویپنز کنونشن جنگ میں نقصان دہ کیمیکلز کے استعمال پر پابندی عائد کرتا ہے، لیکن اس میں ایک مبہم گرے ایریا موجود ہے جو بعض حالات میںجیسے قانون نافذ کرنے والے اداروں کی کارروائی میں مخصوص کیمیکلز کے استعمال کی اجازت دیتا ہے۔یہ صورتحال موجودہ قوانین کے اندر رہتے ہوئے طاقتور ذہنی کنٹرول کرنے والے ہتھیاروں کی تیاری اور استعمال کیلئے ایک ممکنہ قانونی جواز فراہم کرتی ہے۔پروفیسر ڈینڈو کہتے ہیں: ''ان معاہدوں کے اندر اور ان کے درمیان بعض خطرناک ریگولیٹری خلا موجود ہیں۔ اگر انہیں پر نہ کیا گیا تو ہمیں خدشہ ہے کہ کچھ ممالک ان خلا سے فائدہ اٹھاتے ہوئے CNS اور دیگر ذہنی طور پر غیر فعال کرنے والے ہتھیاروں کے خصوصی پروگرام شروع کر سکتے ہیں۔وہ مزید کہتے ہیں: ''ہمیں ابھی اقدام کرنا ہوگا تاکہ سائنس کی حرمت اور انسانی ذہن کی تقدیس کا تحفظ کیا جا سکے‘‘۔ یہ کیا ہیں اور کیسے کام کرتے ہیں؟ان ہتھیاروں کو ''سائیکو ٹرونک‘‘ (psychotronic) یا ''مائنڈ کنٹرول ویپنز‘‘ (Mind Control Weapons) کے نام سے بھی جانا جاتا ہے۔ کہا جاتا ہے کہ یہ ''الیکٹرومیگنیٹک‘‘ (electromagnetic) طاقتوں کا استعمال کر کے مختلف نتائج حاصل کرتے ہیں۔ ان میں ذہن پڑھنا، ذہنی کنٹرول، اذیت دینا اور ہراساں کرنا شامل ہیں۔ان دعوؤں کی بنیاد کچھ حد تک حقیقت پر بھی ہے۔1953ء میں، اس وقت کے سینٹرل انٹیلیجنس کے ڈائریکٹر نے باضابطہ طور پر پروجیکٹ ''ایم کے الٹرا‘‘ (MKUltra) کی منظوری دی تھی۔ اس کا مقصد امریکی حکومت کو یہ تجربات کرنے میں مدد دینا تھا۔ سی آئی اے کے ڈائریکٹر نے 1977ء میں گواہی دی تھی کہ وہ اس مقصد کو ''انسانی رویّے کو بدلنے میں حیاتیاتی اور کیمیائی مواد کے استعمال‘‘ کے ذریعے حاصل کرنے کی امید رکھتے تھے۔ بعد میں ایسے فوٹیج سامنے آئے جس میں دکھایا گیا کہ اسے ہتھیار کے طور پر استعمال کرنے کی صلاحیت پر تجربات کیے گئے تاکہ دشمن افواج کو کنٹرول یا قابو میں رکھا جا سکے۔ اس کے بعد سے، سازشی نظریات رکھنے والوں نے دعوے بڑھاتے ہوئے کہا کہ CIA یا دیگر ادارے مختلف تکنیکوں پر تجربات کر سکتے ہیں۔کچھ افراد کا دعویٰ ہے کہ انہیں psychotronic ہتھیاروں کا نشانہ بنایا گیا، جس سے مختلف ناخوشگوار اثرات سامنے آئے۔ ان میں یہ بھی شامل ہے کہ لوگوں کے ذہن میں خیالات اور آوازیں پہنچائی جائیں، حالانکہ زیادہ تر طبی ماہرین اس بات پر متفق ہیں کہ یہ عصبی یا نفسیاتی مسائل کی وجہ سے ہوتا ہے۔  

 قطب شمالی برف، سمندر اور اسرار کا متزاج

قطب شمالی برف، سمندر اور اسرار کا متزاج

قطب شمالی، جسے شمالی قطب (North Pole) بھی کہا جاتا ہے، کرہ ارض کا شمالی ترین نقطہ ہے، جو 90° شمالی عرض بلد پر واقع ہے۔ یہ ایسا علاقہ ہے جو زمین کے گردشی محور کا شمالی سرا ہے اور درحقیقت یہ کسی ٹھوس زمین کے بجائے بحر منجمد شمالی (Arctic Ocean) کے منجمد پانی اور برف کی تہہ پر واقع ہے۔ اس کی یہ منفرد جغرافیائی حیثیت اسے دنیا کے سب سے پر اسرار اور مشکل ترین علاقوں میں سے ایک بنا دیتی ہے۔ قطب شمالی صرف جغرافیائی اہمیت کے ساتھ حیاتیاتی تنوع، موسمیاتی نظام اور بین الاقوامی سیاست کیلئے بھی غیر معمولی اہمیت کا حامل ہے۔قطب شمالی کی سب سے اہم خصوصیت اس کا محل وقوع ہے۔ یہ اس مقام کی نشاندہی کرتا ہے جہاں سے آپ کسی بھی سمت چلیں، وہ جنوب ہی کہلائے گی۔ یہ جغرافیائی قطب شمالی کہلاتا ہے جس سے قطب نما (Compass) کا مقناطیسی شمالی قطب مختلف ہوتا ہے اور وہ وقت کے ساتھ ساتھ اپنی جگہ تبدیل کرتا رہتا ہے۔ قطب شمالی کی آب و ہوا انتہائی سرد ہوتی ہے۔ یہاں کی اوسط سالانہ درجہ حرارت منفی 40 ڈگری سیلسیس کے قریب رہتا ہے جبکہ گرمیوں میں یہ نقطہ انجماد تک پہنچ سکتا ہے۔ اس علاقے میں سال کے چھ ماہ دن اور چھ ماہ رات رہتی ہے۔ سورج مارچ کے اعتدال (Equinox) کے قریب طلوع ہوتا ہے اور ستمبر کے اعتدال کے قریب غروب ہو جاتا ہے۔ مسلسل روشنی یا مسلسل تاریکی کا دورانیہ اسے دنیا کے دیگر علاقوں سے ممتاز کرتا ہے۔ شمالی قطب اور اس کے گرد و نواح میں زندگی موجود ہے۔ قطبی ریچھ (Polar Bears) یہاں کی سب سے مشہور مخلوق ہیں جو برف پر اپنی زندگی گزارتے ہیں۔ وہیل مچھلیاں، نروہل اور کئی قسم کی سمندری پرندے بھی اس خطے کا حصہ ہیں۔قطب شمالی کو صدیوں تک ناقابل تسخیر علاقہ سمجھا جاتا رہا ہے۔ ابتدائی یورپی مہم جو بحر اوقیانوس سے بحر الکاہل تک مختصر بحری راستہ، جسے شمال مغربی راستہ کہا جاتا ہے، تلاش کرنے کی کوشش کرتے رہے۔قطب شمالی تک پہنچنے کا سب سے پہلا مصدقہ دعویٰ امریکی مہم جو رابرٹ پیری (Robert Peary)نے 1909ء میں کیا تھا۔ قطب شمالی تک پہنچنے والے جدید طریقوں میں ہوائی جہاز، آئس بریکر بحری جہاز اور زیر آب آبدوزیں شامل ہیں۔ 1958ء میں، امریکی جوہری آبدوز یو ایس ایس ناٹیلس (USS Nautilus)نے قطب شمالی کے نیچے سے گزر کر تاریخ رقم کی۔ سائنسدانوں نے یہاں عارضی تحقیقی اسٹیشن قائم کیے ہیں، روس کے ڈرفٹنگ اسٹیشنز اس کے سب سے بڑی مثال ہیں اور وہ سمندری دھاروں، موسم اور برف کی ساخت کا مطالعہ کرتے ہیں۔قطب شمالی دنیا کے سب سے زیادہ زیر بحث علاقوں میں سے ایک ہے اور اس کی بنیادی وجہ عالمی ماحولیاتی تبدیلی (Global Climate Change) ہے۔ شمالی قطب کا علاقہ زمین کے ان حصوں میں شامل ہے جہاں درجہ حرارت میں اضافہ سب سے زیادہ ہو رہا ہے۔ آرکٹک کی برف، جو کرہ ارض کیلئے ریگولیٹر کا کام کرتی ہے، تیزی سے پگھل رہی ہے۔ یہ برف سورج کی روشنی کو واپس خلا میں منعکس کرتی ہے۔ جب برف پگھل کر گہرے نیلے سمندر میں تبدیل ہو جاتی ہے تو سمندر زیادہ گرمی جذب کرنے لگتا ہے جس سے برف پگھلنے کا عمل مزید تیز ہو جاتا ہے۔برف کے پگھلنے سے قطبی ریچھوں، والرس اور سیل مچھلیوں کے قدرتی مساکن خطرے میں پڑ گئے ہیں۔ قطبی ریچھوں کو شکار کیلئے بڑی برف کی شیٹس کی ضرورت ہوتی ہے اور ان کی غیر موجودگی ان کی نسل کو معدومیت کے قریب لا رہی ہے۔آرکٹک کی برف اگرچہ بذات خود سمندر کی سطح میں زیادہ اضافہ نہیں کرتی کیونکہ یہ پہلے ہی پانی میں تیر رہی ہے لیکن گرین لینڈ جیسے قریبی علاقوں کی برف کی چادروں کا پگھلنا سمندر کی سطح میں اضافے کا باعث بن رہا ہے جس سے دنیا بھر کے ساحلی علاقے خطرے سے دوچار ہیں۔ برف کے پگھلنے نے قطب شمالی کی اقتصادی اور سیاسی اہمیت میں بھی اضافہ کر دیا ہے۔ برف کے کم ہونے سے شمال مغربی راستہ اور شمالی بحری راستہ قابل رسائی ہوتے جا رہے ہیں۔ یہ نئے راستے ایشیا اور یورپ کے درمیان سمندری سفر کا وقت اور فاصلہ بہت کم کر سکتے ہیں جس سے عالمی تجارت پر مثبت اثر پڑے گا۔بحر منجمد شمالی کے نیچے تیل، گیس، اور دیگر معدنیات کے وسیع ذخائر کا اندازہ لگایا گیا ہے۔ ان وسائل کو نکالنے کی دوڑ میں امریکہ، روس، کینیڈا، ڈنمارک اور ناروے جیسے ممالک شامل ہیں جو آرکٹک کے علاقوں پر اپنے علاقائی دعوے پیش کر رہے ہیں۔ یہ دعوے بین الاقوامی قانون اور سلامتی کے نئے مسائل پیدا کر رہے ہیں۔ 

آج تم یاد بے حساب آئے!’’عشق تیرا ستائے تو میں کیا کرئوں‘‘  عزیز میاں:فن قوالی کا بڑا نام

آج تم یاد بے حساب آئے!’’عشق تیرا ستائے تو میں کیا کرئوں‘‘ عزیز میاں:فن قوالی کا بڑا نام

٭...عالمی شہرت یافتہ پاکستانی قوال عزیز میاں 17اپریل 1942ء کو دہلی میں پیدا ہوئے۔٭... اصل نام عبدالعزیز اور ''میاں‘‘ ان کا تکیہ کلام تھا۔٭... قیام پاکستان کے بعد ہجرت کرکے پاکستان آئے اور لاہور میں سکونت اختیار کی۔ ٭...استاد عبدالوحید سے فن قوالی سیکھا۔٭... پنجاب یونیورسٹی سے فارسی، اردو اور عربی میں ایم اے کی ڈگریاں حاصل کیں۔٭... اپنے ابتدائی دور میں انہیں '' فوجی قوال‘‘ کا لقب ملا کیونکہ ان کی شروع کی بیشتر قوالیاں فوجی جوانوں کیلئے تھیں۔٭... وہ نہ صرف عظیم قوال تھے بلکہ ایک عظیم فلسفی بھی تھے، اپنے لئے شاعری خود کیا کرتے، علامہ محمد اقبالؒ اور قتیل شفائی کا کلام بھی گایا۔٭...ان کی بارعب آواز ہی نہیں بلکہ شاندار شاعری اور قلندری جنون سننے والوں پر وجد طاری کر دیتا ہے۔٭...عزیز میاں کو اپنی قوالیوں میں دینی اور صوفی مسائل پر بحث کرنے میں مہارت حاصل تھی۔ ٭...انہیں طویل ترین قوالی کرنے کا اعزاز بھی حاصل ہے، ان کی قوالی '' حشر کے روز یہ پوچھوں گا‘‘ کا دورانیہ ایک گھنٹہ 15 منٹ ہے۔٭... 1966ء میں شاہ ایران رضا شاہ پہلوی کے سامنے یادگار پرفارمنس پر انعام واکرام اور گولڈ میڈل سے نوازا گیا ۔٭... حکومت پاکستان نے 1989ء میں ''صدارتی تمغہ برائے حسن کارکردگی‘‘ سے نوازا۔٭... ان کا انتقال6 دسمبر 2000 ء کو ایران کے دارالحکومت تہران میں یرقان کے باعث ہوا، جہاں انہیں ایرانی حکومت نے حضرت علی کرم اللہ وجہہ کے یوم شہادت کے موقع پر قوالی کیلئے مدعو کیا تھا۔٭... عزیزمیاں نے بھارتی شہر دہلی میں آنکھ کھولی، لاہور میں زندگی گزاری، ایرانی شہر تہران میں جان جان آفریں کے سپرد کی اور وصیت کے مطابق انہیں اولیا کے شہر ملتان میں سپردخاک کیا گیا۔مقبول قوالیاں٭...اللہ ہی جانے کون بشر ہے٭... تیری صورت نگاہوں میں پھرتی رہے٭...حشر کے روز یہ پوچھوں گا٭...نبی نبی یا نبی نبی٭...میری داستان حسرت٭...نسیم صبح ، گلشن میں٭...بے وفا یوں تیرا مسکرانا٭...ہائے کمبخت٭...ان کی آنکھوں سے مستی برستی رہے٭...وہ دل ہی کیا   

آج کا دن

آج کا دن

بابری مسجد کی شہادت6دسمبر1992ء کو انتہا پسند ہندوؤں کے ایک گروہ کی جانب سے غیر قانونی طور پر بابری مسجد کو شہید کیا گیا۔انتہا پسند ہندوؤں نے اتر پردیش کے شہر ایودھیا میں16ویں صدی کی بابری مسجد کے خلاف ایک طویل عرصے سے سازش شروع کر رکھی تھی۔ ایک سیاسی ریلی کے پرتشدد ہونے پرانتہا پسند ہندوؤں کی جانب سے بابری مسجد پر حملہ کیا گیا۔ ان کا کہنا تھا کہ ایودھیا رام کی جنم بھومی یعنی جائے پیدائش ہے اور جہاں مسجد بنائی گئی وہ ان کی زمین ہے۔نیلسن منڈیلا کی گرفتاری6 دسمبر 1956ء کو جنوبی افریقہ میں نسلی امتیاز کیخلاف جدوجہد کرنے والے رہنما نیلسن منڈیلا کو گرفتار کیا گیا۔ ان سب پر غداری کا مقدمہ قائم کیا گیا۔ یہ گرفتاری جنوبی افریقہ کی اس سفید فام حکومت کے دبائواور خوف کی علامت تھی جو آزادی اور برابری کی تحریک کو کچلنا چاہتی تھی۔ منڈیلا کی یہ گرفتاری ''ٹریزن ٹرائل‘‘ کے نام سے مشہور ہوئی جو کئی برس تک جاری رہی۔ 1961ء میں طویل قانونی کارروائی کے بعد عدالت میں انہیں بری کر دیا گیا۔بحری جہازوں کا تصادم6دسمبر1917ء کی صبح فرانسیسی کارگو جہاز ''ایس ایس مونٹ بلینک‘‘ کینیڈا میں ناروے کے جہازایس ایس ایموکے ساتھ ٹکرا گیا۔ مونٹ بلینک بارود سے لیس تھا جس کی وجہ سے بھیانک آگ بھڑک اٹھی اورپورا ڈسٹرکٹ تباہ ہو گیا۔دھماکوں ،ملبے ،آگ اور منہدم ہونے والی عمارتوں کی وجہ سے تقریباً ایک ہزار782افراد ہلاک ، 9ہزار افراد زخمی ہوئے۔یہ دھماکہ اس وقت کا سب سے بڑا دھماکہ تھا۔ایکول قتل عامایکول پولی تکنیک قتل عام جسے مونٹریال قتل عام کے نام سے بھی جانا جاتا ہے شوٹنگ کاایک بڑا واقعہ تھا جو 6دسمبر1989ء کو مونٹریال کیوبیک میں ایکول پولی تکنیک میں پیش آیا۔ اس قتل عام میں 14خواتین ہلاک ہوئیں جبکہ فائرنگ سے دس خواتین اور چار مرد شدید زخمی ہوئے۔حملہ آور خواتین کے کلاس روم میں داخل ہوا اور کمرے میں موجود تمام خواتین کو گولی مار کرہلاک کردیا۔بعدازاں حملہ آور نے خودکشی کر لی۔

3 دسمبر:خصوصی افراد  کا عالمی دن: حقوق،رکاوٹیں اور ہماری ذمہ داریاں

3 دسمبر:خصوصی افراد کا عالمی دن: حقوق،رکاوٹیں اور ہماری ذمہ داریاں

3 دسمبر کو خصوصی افراد کا عالمی دن منایا جاتا ہے۔ اس دن کا بنیادی مقصد معاشرے کے ان افراد کے حقوق، ضروریات، صلاحیتوں اور مسائل کو اجاگر کرنا ہے۔ اقوامِ متحدہ کے مطابق دنیا کی تقریباً 16 فیصد آبادی کسی نہ کسی معذوری کے ساتھ زندگی گزار رہی ہے۔ پاکستان بھی ان ممالک میں شامل ہے جہاں خصوصی افراد کی ایک بڑی تعداد موجود ہے لیکن حکومتی سطح پر ان کی ضروریات کے مطابق سہولتوں کی فراہمی اب بھی ناکافی ہے۔ پاکستان میں خصوصی افراد کی اصل تعداد پر اختلاف پایا جاتا ہے۔ 2017 کی مردم شماری میں ان کی شرح صرف 0.48 فیصد بتائی گئی تاہم ماہرینِ سماجیات اسے درست قرار نہیں دیتے۔ عالمی اداروں کے مطابق پاکستان جیسے ممالک میں معذور افراد کی شرح 10 سے 15 فیصد کے درمیان ہوتی ہے۔اس حساب سے پاکستان میں تقریباً دو کروڑ سے زائد افراد کسی نہ کسی جسمانی، ذہنی یا سماعت و بصارت کی معذوری کے ساتھ زندگی گزار رہے ہیں۔پاکستان نے گزشتہ دو دہائیوں میں خصوصی افراد کے حقوق سے متعلق متعدد قوانین منظور کیے ہیں۔ 2011ء میں پاکستان نے اقوامِ متحدہ کے کنونشن برائے حقوقِ معذوراں (UNCRPD) کی توثیق کی۔ اس کے بعد مختلف صوبوں نے خصوصی افراد کے حقوق سے متعلق قوانین بھی بنائے جیسے سندھ میں 2018 کا سندھ معذور افراد تحفظ ایکٹ،پنجاب کا سپیشل پرسنز ایکٹ 2020،خیبرپختونخوا کا معذور افراد کا ایکٹ 2022۔ ان قوانین میں تعلیم، روزگار، رسائی، مالی معاونت، علاج، سماجی تحفظ اور سیاسی شمولیت جیسے نکات شامل ہیں،لیکن مسئلہ ہمیشہ کی طرح نفاذ کا ہے۔ عملاً نہ عمارتیں قابلِ رسائی ہیں نہ دفاتر میں ریمپس ہیں نہ بڑی تعداد میں ملازمتوں کا کوٹہ پورا کیا جاتا ہے نہ ہی خصوصی افراد کے لیے تعلیم اور صحت کے نظام کو مؤثر بنایا گیا ہے۔ قانون موجود ہو تو بھی رویے، نگرانی، بجٹ اور ترجیح نہ ہو تو وہ کاغذی کارروائی بن جاتا ہے۔خصوصی افراد کو صحت کے نظام میں بھی رکاوٹوں کا سامنا ہوتا ہے۔ ہسپتالوں میں وہیل چیئر کی رسائی،بریل یا سائن لینگویج کے ذریعے معلومات کی فراہمی اورذہنی صحت کے لیے معاون سہولتیں بہت کم ہیں۔ سب سے اہم مسئلہ نفسیاتی دباؤ ہے جو خصوصی افراد مسلسل معاشرتی رویوں کی وجہ سے سہتے ہیں۔ ذہنی اور جسمانی دونوں طرح کی معذوری کے لیے پاکستان میں ماہرین اور علاج کے وسائل بہت کم ہیں۔تعلیم تک رسائی، سب سے بڑا چیلنجپاکستان میں خصوصی بچوں کی تعلیم سب سے بڑا مسئلہ ہے۔اقوامِ متحدہ کے مطابق پاکستان میں 90 فیصد خصوصی بچے سکولوں سے باہر ہیں۔عام سکولوں میں ریمپس، سائن لینگویج، بریل سسٹم یا خصوصی اساتذہ نہیں ہیں ۔خصوصی بچوں کو تعلیمی نظام سے باہر رکھ کر ہم ان کی زندگی، کیریئر اور سماجی کردار کو محدود کر دیتے ہیں۔ دنیا کے زیادہ ترقی یافتہ ممالک میں انکلوسیو ایجوکیشن یعنی سب کے لیے مشترکہ نظام تعلیم ترجیح ہے جبکہ ہمارے ہاں ابھی یہ تصور ابتدائی مراحل میں ہے۔روزگار اور معاشی مشکلات معذور افراد کے لیے سرکاری ملازمتوں میں دو فیصد کوٹہ مختص ہے لیکن اکثر محکمے یہ کوٹہ پورا نہیں کرتے۔اس کا نتیجہ یہ نکلتا ہے کہ ان افراد کی ایک بڑی تعداد بے روزگار ہے۔یوں مالی انحصار خاندانوں پر بڑھ جاتا ہے،عزتِ نفس مجروح ہوتی ہے،سماجی سطح پر الگ تھلگ ہونے کا احساس بڑھتا ہے۔اصل مسئلہ معذوری نہیں بلکہ معاشرتی نظام کی وہ ناکامی ہے جو اِن کی صلاحیتوں کو بروئے کار لانے میں ناکام رہتی ہے۔دنیا بھر میں ٹیکنالوجی اور ڈیجیٹل پلیٹ فارمز نے خصوصی افراد کے لیے ہزاروں مواقع پیدا کیے ہیں مگر ہمارے ملک میں اس سمت میں ترقی ابھی بہت سست ہے۔ضرورت اس بات کی ہے کہ میڈیا، نصاب،مساجد، تعلیمی ادارے اور حکومتی بیانیہ مل کر آگاہی پیدا کریں کہ معذوری ایک جسمانی یا ذہنی کیفیت ہے کمزوری نہیں۔آگے بڑھنے کا راستہخصوصی افراد کے حوالے سے حقیقی تبدیلی کے لیے کئی اقدامات ناگزیر ہیں مثال کے طور پر درست اعداد و شمار کی تدوین، خصوصی افراد کے حقوق سے متعلق قوانین کا نفاذ یقینی بنایا جائے۔سکولوں کو قابلِ رسائی بنایا جائے اور خصوصی تربیت یافتہ اساتذہ بھرتی کیے جائیں۔ دو فیصد کوٹہ بھرنے پر سختی کی جائے اور نجی شعبے کو مراعات دی جائیں۔ میڈیا اور نصاب میں خصوصی افراد کی نمائندگی بڑھائی جائے۔ جدید ایڈاپٹو ٹیکنالوجیز کو سبسڈی دے کر عام کیا جائے۔ ریاست، معاشرہ اور خاندان خصوصی افراد کو وہ مواقع فراہم کریں جن کے وہ برابر کے حق دار ہیں۔پاکستان تبھی مضبوط ہو گا جب اس کے تمام شہری،چاہے وہ جسمانی، ذہنی، بصارت یا سماعت کی کسی بھی معذوری کے حامل ہوں،برابر کے شہری تسلیم کیے جائیں۔

مہرگڑھ:برصغیر کے تمدنی سفر کی پہلی منزل

مہرگڑھ:برصغیر کے تمدنی سفر کی پہلی منزل

بولان کے سنگلاخ پہاڑوں کے دامن میں ایک ایسی بستی آباد تھی جو آج بھی انسانی تاریخ کی پہلی دھڑکنوں کی یاد دلاتی ہے۔ یہ ہے مہر گڑھ،جنوبی ایشیا کی وہ تہذیب جس نے انسان کو خانہ بدوشی سے نکال کر منظم زندگی، آباد بستیوں اور زرعی تمدن کی طرف دھکیلا۔ اس کہانی کا آغاز تقریباً نو ہزار سال پہلے ہوا جب دنیا کے کئی خطے ابھی پتھر کے دور میں گم تھے۔یہ 1974ء کی ایک دوپہر تھی جب فرانسیسی ماہرینِ آثار قدیمہ ژاں فرانسوا جارج (Jean-François Jarrige) اور کیتھرین جارج( Catherine Jarrige) نے بلوچستان کے ضلع کچّھی میں مٹی کے نیچے چھپی ایک ایسی دنیا دریافت کی جو تاریخ کو نئی ترتیب دینے والی تھی۔ شب و روز کی کھدائی سے سامنے آیا کہ یہ جگہ کوئی عام بستی نہیں بلکہ برصغیر کی سب سے قدیم زرعی معاشرت کا گہوارہ تھی۔مہر گڑھ کا مقام کچھ ایسا تھا کہ یہاں سے گزرنے والے راستے سندھ، افغانستان اور ایران تک پہنچتے تھے۔ شاید یہی وہ سنگم تھا جہاں انسان نے پہلی بار تجارت، تبادلے اور میل جول کی اہمیت محسوس کی۔ کھدائی میں ملنے والی اینٹیں، چکی کے پتھر اور اناج کے ذخائر بتاتے ہیں کہ یہاں کے لوگ شکار پر انحصار چھوڑ چکے تھے۔ انہوں نے اپنے لیے کچی اینٹوں کے گھر بنائے،اناج کے گوداموں میں غلہ محفوظ کیا اور ایک جگہ مستقل رہائش اختیار کی۔ یہ تمام باتیں اس بستی کے ارتقا کی بنیاد تھیں۔ یہ وہ وقت تھا جب دنیا کے چند ہی خطوں میں زراعت کا آغاز ہوا تھا، مہر گڑھ ان میں سرفہرست ہے۔ قدیم مہر گڑھ کا طرزِ زندگیمہر گڑھ کے رہنے والوں نے گندم اور جو کی باقاعدہ کاشت کی۔ دریا کے قریب لہلہاتے کھیت، پانی کھینچ کر لانے کے طریقے، اور غلے کی حفاظت کے انتظامات سے وہ ایک مکمل زرعی معاشرے میں تبدیل ہو گئے۔ مویشی بانی بھی یہاں کی معاشی ریڑھ کی ہڈی تھی۔مہر گڑھ کی دستکاری آج بھی ماہرین کو حیران کرتی ہے۔ یہاں سے ملنے والی اشیا سے معلوم ہوتا ہے کہ اس قدیم بستی کے لوگ صرف کسان نہیں، فنکار بھی تھے۔ ان کی بنائی ہوئی چیزوں میں خوبصورت ڈیزائنوں والے مٹی کے برتن، فیروزے اور سیپیوں سے بنے زیورات،تانبے کے اوزار،ہڈی سے کندہ کاری کے نمونے اورانسانی اور حیوانی پیکرخاص طور پر مٹی کی گڑیائیں انتہائی دلچسپ ہیں۔ ماہرین کے مطابق یہ گڑیاں زرخیزی، ممتا اور مذہبی عقائد کا آئینہ تھیں۔مہر گڑھ کی سب سے حیران کن دریافت انسانی جبڑوں پر کیے گئے سوراخ ہیں جو کسی قدیم ڈینٹل ڈرل سے بنائے گئے تھے۔ یعنی 7000 سال پہلے اس بستی کے لوگ دانتوں کا علاج کر رہے تھے! یہ دنیا کی قدیم ترین دندان سازی میں شمار ہوتی ہے۔ اس سے اندازہ ہوتا ہے کہ مہر گڑھ صرف ایک زرعی بستی نہیں بلکہ سائنسی سوجھ بوجھ کی حامل ایک جدید آبادی تھی۔موت کی وادی میں زندگی کا یقینماہرین یہ بھی بتاتے ہیں کہ مہر گڑھ کی قبروں میں ملنے والی چیزوں سے معلوم ہوتا ہے کہ یہ لوگ مرنے کے بعد کی زندگی پر ایمان رکھتے تھے۔ دفن کیے گئے افراد کے ساتھ رکھا جانے والا سامان ان کے عقائد اور رسوم کا پتہ دیتا ہے۔ مٹی کے برتن، زیورات، کھانے پینے کی اشیا،بعض جگہ جانوروں کی قربانی کے آثار،یہ رواج اس تہذیب کے روحانی شعور اور سماجی تنظیم کی طرف اشارہ کرتے ہیں۔لوبان اور فیروزے کی تجارت مہر گڑھ کے باشندے اپنی حدود سے بہت آگے تک سفر کرتے تھے۔ یہاں پایا جانے والا لیپس لازولی اور فیروزہ افغانستان سے آتا تھا جبکہ بعض مصنوعات ایران تک جاتی تھیں۔ یہ شواہد بتاتے ہیں کہ لمبے فاصلے کی تجارت کا راج تھا،دستکار قیمتی مصنوعات تیار کرتے تھے اورمہر گڑھ علاقائی سطح پر معاشی مرکز بن چکا تھا،یہی تجارتی روایت بعد میں وادی سندھ کے بڑے شہروں میں بھرپور طور پر نظر آتی ہے۔یہ تہذیب ختم نہیں ہوئی، آگے بڑھ گئیتاریخ کے ماہرین اس بات پر متفق ہیں کہ مہر گڑھ ہی وہ ابتدائی بنیاد ہے جس نے بعد میں موئن جو دڑو، ہڑپہ اوروادی سندھ کے دیگر شہروں کو جنم دیا۔ شہری منصوبہ بندی، تجارت، دستکاری، زرعی نظام،یہ سب عناصر سب سے پہلے مہر گڑھ میں پروان چڑھے۔یوں محسوس ہوتا ہے جیسے مہر گڑھ نے انسان کو راستہ دکھایا اور وادی سندھ نے اس راستے پر ایک عظیم تہذیب پروان چڑھی۔سمندر بہا دیا۔2600 قبل مسیح کے بعد مہر گڑھ کی آبادی کم ہونے لگتی ہے۔ ماہرین اس کے مختلف اسباب بیان کرتے ہیں مثال کے طور پر موسمی تبدیلیاں، دریاؤں کے رخ میں تبدیلی یا بہتر مواقع کی تلاش۔ جو بھی ہو، حقیقت یہ ہے کہ مہر گڑھ کے لوگ کہیں گم نہیں ہوئے،وہ آگے جا کر وادی سندھ کے بڑے مراکز میں جذب ہو گئے۔آج جب ہم بلوچستان کی اس تہذیب کا مطالعہ کرتے ہیں تو محسوس ہوتا ہے کہ جیسے وقت جیسے تھم گیا ہو۔ کہیں دور مٹی کے نیچے وہ لوگ اب بھی چکی پیس رہے ہیں، مٹی کی گڑیاں بنا رہے ہیں، کھیتوں میں اگتی گندم سے امید کا رشتہ جوڑ رہے ہیں۔ مہر گڑھ ہمیں بتاتا ہے کہ برصغیر کی کہانی کسی جنگ، کسی فاتح یا کسی سلطنت سے نہیں شروع ہوئی بلکہ ایک چھوٹی سی بستی سے، جہاں انسان نے پہلی بار زمین کو کاٹ کر اپنا مستقبل بویا۔ اسی لیے مہر گڑھ ایک تہذیب نہیں، ہمارے تمدنی سفر کی پہلی دھڑکن ہے۔