لفظوں کے سہارے منزلیں نہیں‌ملتیں

لفظوں کے سہارے منزلیں نہیں‌ملتیں

اسپیشل فیچر

تحریر : پروفیسر سیما سراج


خواتین کاعالمی دن گزر گیا۔ کیا عورت کی کہانی نے خوش گوار موڑ لے لیا ہے، کیاکوئی تبدیلی رونما ہوئی؟ ملازمت پیشہ عورت آج بھی گھریلو ذمے داری اور آفس کی ذمے داری کا دگنا بوجھ اٹھارہی ہے پھر بھی اسے وہ باوقار حیثیت نصیب نہیں جو مرد کو حاصل ہے۔ مرد آج بھی زندگی کے تمام فیصلوں میں آزاد ہے مگر عورت آج بھی مرد کے فیصلے کی پابند ہے۔ کیاکاروکاری کی بھینٹ چڑھنے والی عورتوں کی کہانیاںختم ہوگئیں؟عورتوں پر کیا جانے والا تشدد ختم ہوگیا ؟بے اولاد پریشان حال عورتیں آج بھی کالے جادو اور جعلی پیروں ، فقیروں کے چنگل میں گرفتار نہیں ؟کیا عورت عالمی دن کے بعد بے خوف و خطر دیہات اور شہروں میں آزادانہ گھوم پھر سکتی ہے؟ موجودہ معاشرے میں کیا وہ ترقی کے راستے پربے خوف وخطر گام زن ہوسکتی ہے؟مرد سے وابستہ کہانیاں اس کی مردانگی ہیں اور عورتوں سے وابستہ کہانیاں غیر شریفانہ زمرے میں آتی ہیں۔ عورتوں کاعالمی دن گویا365دنوں میں364دن مرد کے اور صرف ایک دن عورت کا وہ بھی مرد کے معاشرے میں مرد کے زیر اثر عالمی دن گزرگیا اور عورت کی کہانی اپنی جگہ موجود ہے بغیر کسی تبدیلی کے۔زیر نظر مضمون اسی پس منظر کا احاطہ کرتا ہے۔میں ایک کہانی کار ہوں اورہمیشہ اپنے کرداروں کے قریب رہتی ہوں۔ عورت ہونے کی وجہ سے بھی اپنے نسوانی کرداروں سے خاص ہم دردی ہے۔ مجھے ایک سہولت حاصل ہے۔ میں جب چاہوں بغیر دستک دیئے کرداروں کے گھر میںداخل ہوسکتی ہوں۔عورتوں کے عالمی دن کے موقع پر بھی میں اپنے کرداروں کے گھرگئی۔پہلا نسوانی کردار روبینہ کا ہے وہ سخت غصہ اور انتہائی بے بسی کی کیفیت میں نظر آرہی ہے۔ میں نے اسے سمجھایا تھا کہ جتنا احترام تم اپنے شوہر کو دیتی ہو اتنا ہی احترام حاصل کرنا تمہاری ذمے داری اور حق بھی ہے ۔ روبینہ کی یہ کوششیں کیا رنگ لائی اسی کی زبانی سنیے۔’’عجیب بات ہے کہ احترام سے وہ بالکل ہی واقف نہیں ذرا سا مرضی کے خلاف ہو آپ سے تم اور تم سے تو پر اُتر آتا ہے اور جب میں عورت کے حقوق پر بات کرتی ہوں تو وہ عجیب مضحکہ خیز انداز میںمسکراتا ہے اور پھر سکون سے کہتا ہے:’سُنو یہ اسٹیج نہیں گھر ہے اور تم لیڈر نہیں بیوی ہو،بیوی ہی رہو اور گھر میںدل چسپی لو ‘اور جب میںگھرکے کام کرکے تھک جاتی ہوں اور تھکن کا اظہار کرتی ہوںتو اطمینان سے کہتا ہے:’’کون سااحسان کرتی ہو یہ تمہاری ذمے داری ہے‘‘جلدی جلدی کھانا تیار کررہی ہوں شوہر صاحب کے آنے کا ٹائم ہے،صاحب بہادر تشریف لائے ٹیبل پر بیٹھے نمک مرچ پر تبصرہ کیا اور اٹھ گئے گویا میری ذات پر کھانا کھا کراحسان کیا۔ میں کچن میںبرتن دھوتے ہوئے سوچ رہی ہوں کیا میری صرف یہی اوقات ہے؟ کیا میرے وجود کا مقصد صرف گھر کا کام کاج کرنا ہے، میں بیوی ہوںیا باندی؟کاش عورتوں کے عالمی دن کے موقع پر روبینہ کے گھرکوئی تبدیلی آئی ہوتی۔اس کا شوہر اس موقع پر پیار کا لہجہ اپناتا۔ اس کی گھریلو خدمات کی تعریف کرتا، اسے صرف گھر کے کام کاج تک محدود نہ رکھتا بلکہ دیگر دل چسپیوں میں دوست کا درجہ بھی دیتامگر کاش سے کیا ہوتا ہے۔ شوہر کا مطلب اس کے نزدیک حاکم ہے اور حاکم کا کام حکم دینا ہے۔ عورت باندی ہے اور اس کا کام حکم بجالانا ہے۔میرا دوسرا نسوانی کردار شہلا ہے۔ اسے اپنی ساس نندوں سے شکایت ہے کہ وہ اس کے گھر کے معاملات میں بے جا مداخلت کرتی ہیں۔ دیکھیے مجازی خدا کی طرف سے اسے کیا جواب ملتا ہے۔ آئیے آپ بھی میرے ساتھ چلیں اور دیکھیں شہلا کا مکالمہ شوہر کے ساتھ۔’’سنیے یہ آپ کی ماں بہنوں کو میرے گھر آکر نکتہ چینی کرنے اور بچوں کو بہکانے کی کیا ضرورت ہے ؟‘‘’’چہ خوب است‘میرے گھر‘ محترمہ یہ میرا گھر ہے اور میری اماں بہنیں اس گھر میں اور معاملات میں تمہاری اجازت یا مرضی کی پابند نہیں‘‘’’کیوں کیا یہ میرا گھر نہیں ہیِ؟‘‘’’یہ گھر تم جہیز میں نہیں لائی ہو‘ رخصت ہوکر آئی ہو جس گھر سے آئی ہو وہ تمہارا گھر تھا۔‘‘’’وہ میرے باپ کا گھر تھا،اماں ہمیشہ کہتی تھیں باپ کے گھر سے رخصت ہو کر اپنے گھر جائوتومیرا گھر کہاں ہے ؟‘‘’’اماں میں بڑے ہو کرگھر بنائوں گا وہ آپ کا گھر ہوگا ۔‘‘ ’’نہیں بیٹا وہ تو تمہارا گھر ہوگا بیٹے کا گھر۔‘‘میرا گھر کون سا ہے؟‘‘شہلا کا یہ سوال ہر عورت کا سوال ہے کہ کیا عورت کا کوئی گھر نہیں ہوتا باپ کاگھر،شوہر کا گھر یا پھر بیٹے کا گھر۔کیا عالمی دن منانے والوں کے پاس اس سوال کا کوئی جواب ہے شاید نہیں شہلا کی موت پر مجھے اس کی قبر پر لگی ہوئی تختی دیکھ کر اپنے اس سوال کا جواب مل گیا۔ تختی پر شہلا کا نام تھا اور قبر پر کوئی مرد دعوے دار نہ تھالیکن میں سوچ رہی ہوںکہ یہاں بھی وہ اپنی ذاتی آرام گاہ تک پہنچنے کے لیے مردوں کی احسان مند تھی کہ کاندھا دینے والے اور دفنانے والے مرد تھے۔گویا اس کا بے جان جسم بھی مردکا احسا ن مند تھا ۔ کیا عالمی دن کی پرجوش تقاریر مرد کے معاشرے میں عورت کو مرد کے احسانات سے آزاد کراسکتی ہیں۔ عورت کی آزادی محض لفظی بیان بازی تک محدود ہے۔ کل بھی وہ گھر بنانے کے لیے مرد کی ضرورت مند تھی اور آج بھی اسے گھر بنانے کے لیے مرد کی ضرورت ہے۔میرا تیسرا نسوانی کردارکونین ہے۔اس کی شادی بہت دھوم دھام سے ہوئی۔ میں نے اس کے چہرے پر دھنک کے رنگ دیکھے تھے لیکن مجھے کیا معلوم تھا کہ کہانی میںاس کردار کی شمولیت مختصر عرصے کے لیے ہے۔شادی کے چھ ماہ بعد مجھے اطلاع ملی کہ سسرال میںکھانا پکاتے ہوئے وہ جل گئی اور ایک ہفتے کے بعد اس کی موت واقع ہوگئی۔ کیا وہ واقعی جل کر مری ہے۔یہ حادثہ ہے یا قتل؟خواتین کے عالمی دن کے موقع پر میں نے سوچا کہ جلنے والی ہمیشہ بہو کیوں ہوتی ہے ساس یا نند کیوں نہیںلیکن نہیں چولہا ہو یا ماچس وہ ہمیشہ بہو کا انتخاب کرتی ہے۔ کیا یہ انتخاب تبدیل ہوگیا؟ عورت اقتدارتک پہنچ گئی،پارلیمنٹ کی ممبر ہوگئی۔ وزارتیں مل گئیں لیکن عورت کی قسمت نہ بدل سکی ۔ آج بھی اسے تحفظ حاصل نہیں ۔ اپنی کہانی میں شامل اس لڑکی کو میں کیسے بُھول سکتی ہوں جو اپنے باپ کے لیے روٹی لے کر جارہی تھی،کھیتوں سے گزرتے ہوئے انسان نما درندوں نے اسے اپنی ہوس کا نشانہ بنایااور موت کی نیند سلادیا۔وہ اجنبی چہرے نہ تھے اسی کے اپنے گائوں کے تھے۔ کیا یہ میری کہانی میں شامل واحد لڑکی تھی جس کے ساتھ یہ سانحہ پیش آیا،نہیں غریب لڑکی اسی طرح بے آبروہوتی رہتی ہے۔ کبھی کسی کہانی کا عنوان بن جاتی ہے اور کبھی بے آواز دفن ہوجاتی ہے۔ وہ اپنے حقوق کی آواز کہاں اٹھائے اسے تحفظ مرددے سکتا ہے جو اسے عدم تحفظ کا شکار کرتا ہے لیکن صرف ایک صورت میں کہ اسے،اس کے ضمیر کو یہ احساس دلایا جائے کہ ہر اجنبی عورت کی عزت و ناموس اس کی اپنی عزت ہے۔ہمیں مردوں کی ذہنیت تبدیل کرنا ہوگی۔عورت گائوں کی ہو یا شہر کی قسمت ایک جیسی لے کر آتی ہے۔ اچانک میرا تخلیق کردہ ایک مظلوم کردار سامنے آگیا ۔ میری کہانیوں میں مظلوم عورتوں کی کہانیاں زیادہ ہیں۔ اینٹیں بنانے والی عورتیں ہوں یا پتھر کوٹنے والی۔ شہر کی تعلیم یافتہ عورت ہو یا گھریلو ملازمت پیشہ کسی کی زندگی میں حقوقِ نسواں کے بلند بانگ دعووں سے فرق نہیں پڑا۔ باعزت، شریف خاندان کی خواتین آج بھی مسائل کا شکار ہیں اور یہ مسائل انہیں تحفہ میں مردوں نے دئیے ہیں۔آئیے مسز سرمد کے گھر چلتے ہیں۔ سرمد نے اپنی پسند سے آسیہ سے شادی کی تھی دو بچوں کی پیدائش کے بعد آہستہ آہستہ اس کی پسند اور سلوک میں تبدیلی آنے لگی۔ اس کی وجہ اس کے دفتر کی ساتھی شرمیلا تھی اور پھر ایک دن اس نے آسیہ کی اجازت کے بغیر شرمیلا کو اپنی زندگی میں شامل کرنے کا فیصلہ کرلیا اور جب اس نے احتجاج کیا کہ وہ بغیر آسیہ کی اجازت کے نکاح نہیں کرسکتا تو اس نے طنزیہ مسکراہٹ کے ساتھ جواب دیا کہ اجازت پہلی بیوی سے لی جاتی ہے۔ میں ابھی تمہیں تین لفظوں کے ساتھ فارغ کردیتا ہوں، جب بیوی ہی نہ ہوگی تو اجازت کیسی؟اگر تمہیں بچے اور چھت چاہیے توخاموشی کے ساتھ پڑی رہو۔ وہ گھر کے ایک کمرے میں بچوں کے ساتھ ’’پڑی‘‘ ہے اور شوہر کی بے وفائی کا نظارہ روز وشب دیکھتی ہے۔ کیا آج کی عورت اتنی مضبوط ہوچکی ہے کہ وہ مرد سے اپنا حق مانگ سکے۔کورٹ، قانون، وکیل، معاشرہ کیا تنہا عورت محفوظ طریقے سے یہ تمام مراحل طے کرسکتی ہے ۔ گھر سے کورٹ تک کا سفر عورت کے لیے آسان نہیں ہوتا۔آئیے اپنی معاشرتی کہانی کے چند اور کرداروں سے ملوائوں۔ فرزانہ متوسط طبقے کی لڑکی تھی۔کالج کے زمانے میں فرہاد نامی لڑکا اسے پسند کرتاتھا۔ فرزانہ نے کبھی فرہاد کی حوصلہ افزائی نہیں کی کیوں کہ وہ بچپن ہی سے اپنے چچازاد سے منسوب تھی۔ ویسے بھی فرہاد جیسے سڑکوں پر آوارہ گردی کرنے والے لڑکے اسے پسند نہ تھے اور ایک دن جب اس نے واضح کردیا کہ اس کی شادی کی تاریخ طے ہوچکی ہے اور وہ قطعی طور پر اس سے دوستی نہیں کرسکتی یا کوئی رشتہ نہیں رکھ سکتی تو فرہاد نے انتقاماً اسے کسی دوسرے کے قابل بھی نہ رکھا۔ آج وہ تیزاب سے جھلسے چہرے کے ساتھ آئینہ سے بھی خوفزدہ ہے۔ وہ پلاسٹک سرجری کا سہارابھی لے تو اس کا اصل چہرہ کہیں کھوچکا ہے۔فرزانہ تنہا نہیں تیزاب زدہ چہرے کے ساتھ اور بھی بے شمار لڑکیاں معاشرے میں سسک رہی ہیں۔گل رُخ کے شوہر نے بھنویں اور بال مونڈکر اس کی ناک کاٹ دی محض شک کی بنیاد پر...اس کے چہرے پر ہمیشہ نقاب رہتی ہے۔ اگر اس کا چہرہ بے نقاب ہوگیا تو ہمارا ظالم معاشرہ بے نقاب ہوکر سامنے آجائے گا۔برہنہ چہرہ اور برہنہ پائوں بے شمار حوّا کی بیٹیوں کو سڑکوں پر بے آبرو کیا جاتا ہے۔کیا آج کی عورت بدل گئی ہے۔ کچھ بھی نہیں بدلا۔میری کہانی کی بوڑھی عورت آج بھی اپنے میلے دوپٹے سے ٹوٹی چارپائی پر بیٹھی آنسوپونچھ رہی ہے۔اس کی بیٹی اب اس دنیا میں نہیں۔ نرگس دو سال سے کسی بنگلے پر کام کررہی تھی اور ایک دن اس کی لاش بنگلے کے کمرے میںپنکھے سے لٹکی ہوئی ملی۔خودکشی یا قتل؟طاقت اور دولت نے غریب بڑھیا کی زبان بند کردی۔ اس کی آنکھ سے ٹپکا ہوا ہر آنسو آج بھی پکار پکار کر کہہ رہا ہے میری نرگس ایسی نہ تھی۔ انصاف کی زنجیر تک آج بھی غریب عورت کی رسائی کہاں؟میری اس کہانی میں کتنے کردار اپنی اپنی جگہ بنانے کی کوشش کررہے ہیں۔ میں فرح اور نعمان کے پیار کی حقیقت جانتی ہوں ۔ میری کوشش بھی تھی کہ دونوں کو کہانی کے آخر میں ملوادوں مگر افسوس،فرح کے گھروالے خاندان سے باہر شادی نہیں کرتے اورمجبوراً فرح کو اسی خود ساختہ فرسودہ رواج کی بھینٹ چڑھنا پڑا،میرے پاس دوسرا راستہ بھی تا کہ فرح گھر سے فرار ہو کر کورٹ میرج کرلیتی مگر مجھے یہ دوسرا راستہ پسند نہیں۔ ایسی لڑکیوں کا کوئی مستقبل نہیںہوتا۔ممکن ہے عورت کی آزادی کے علم بردار اس راستے کوعورت کاحق قرار دیں۔شاید اسی لیے لڑکیوں کے فرار اور کورٹ میرج کے واقعات میں اضافہ ہورہا ہے۔پسند عورت کاحق ہے اس لیے میں چاہوں گی کہ عورتوں کے عالمی دن کے حوالے سے والدین درخواست کروں کہ وہ بچوں کی پسند کاخیال رکھیں لیکن والدین کے تجربے اور معیار کا خیال رکھنا،لڑکیوں کی بھی ذمے داری ہے ’’پیار کیا تو ڈرنا کیا‘‘ صرف فلمی دنیا تک ہی اچھا لگتا ہے ورنہ انارکلی کی سزا یہ ہے کہ دیوار میں چنوادی جائے۔خیراتی ادارے میں سانس لینے والی ریشماں منتظر ہے کہ اس کی اولاد اسی سے ملنے آئے لیکن زندگی کی گہما گہمی میںاولادیں مصروف ہوگئی ہیں۔ان کے لیے بوڑھی ماں بوجھ ہے اور یہ بوجھ اتارکر انہوں نے خیراتی ادارے کے سپرد کردیا ہے۔

روزنامہ دنیا ایپ انسٹال کریں
 سوشل میڈیا پر بچوں کی رسائی:آسٹریلیا ماڈل کیا ہے اور کیوں زیر بحث ہے

سوشل میڈیا پر بچوں کی رسائی:آسٹریلیا ماڈل کیا ہے اور کیوں زیر بحث ہے

رواں ماہ کی ایک صبح جب آسٹریلوی نوجوانوں نے اپنے انسٹاگرام، ٹک ٹاک اور فیس بک کے نوٹیفیکیشن کھولے تو انہیں ایک عجیب سا احساس ہوا کہ شاید آن لائن زندگی میں کوئی بڑی تبدیلی رونما ہو چکی ہے۔ حقیقت یہی ہے ۔آسٹریلیا نے 16 سال سے کم عمر بچوں کو سوشل میڈیا اکاؤنٹس رکھنے اور نئے اکاؤنٹس بنانے پر پابندی لگا دی ہے۔ یہ قانون جسےThe Online Safety Amendment (Social Media Minimum Age) Act 2024 کہا جاتا ہے، نومبر 2024ء میں پارلیمنٹ سے منظور ہوا اور اس سال 10 دسمبرسے نافذ العمل ہو گیا۔ اس کے تحت میٹا، ٹک ٹاک، یوٹیوب، سنیپ چیٹ، ریڈیٹ، ٹویچ اور دیگر بڑی سوشل میڈیا کمپنیوں کو حکم دیا گیاہے کہ وہ 16 سال سے کم عمر صارفین کے اکاؤنٹس بلاک کریں یا انہیں حذف کردیں ورنہ بھاری جرمانے کا سامنا کرنے کیلئے تیار رہیں۔ آسٹریلوی حکومت کا دعویٰ ہے کہ سوشل میڈیا پلیٹ فارمز کے الگورتھم بچوں کی کمزور نفسیات، خود اعتمادی اور ذہنی صحت کو نشانہ بناتے ہیں، اس لیے یہ فیصلہ کیا گیا ہے کہ بجائے والدین کے کمپنیوں کو اس نقصان دہ ماحول سے بچوں کو بچانے کا حکم دیا جائے۔ سوشل میڈیا سکرین ایڈکشن، تنقیدی سوچ میں کمی اور آن لائن ہراسانی جیسی مشکلات کا باعث بن رہا ہے۔چھوٹے بچے غلط معلومات، غیر اخلاقی مواد اور پرائیویسی خطرات کے سامنے بے بس ہوتے ہیں جبکہ والدین تکنیکی اور ثقافتی دباؤ کے سامنے اپنے بچوں کو محفوظ رکھنے میں ناکام رہتے ہیں۔لگتا ہے کہ یہ قانون سوشل میڈیا کی دنیا کے پیٹرن تبدیل کردے گا۔ آسٹریلیا کا یہ اقدام دنیا بھر میں سنگ میل ثابت ہو رہا ہے۔ مختلف ممالک نے اس کے متوازی یا مختلف ماڈل پر غور شروع کر دیا ہے جیسا کہ یورپی پارلیمنٹ نے 16 سال سے کم عمر بچوں کے لیے سوشل میڈیا پابندی کی حمایت کی ہے، کیو نکہ کمپنیاں الگورتھمز کے ذریعے بچوں کی کمزوریوں کا فائدہ اٹھاتی ہیں۔ نیوزی لینڈ نے ایک پارلیمانی کمیٹی رپورٹ بنانے کا فیصلہ کیا ہے جو جلد اسی موضوع پر قانون سازی کے لیے سفارشات دے گی۔ ملائیشیا 2026ء میں اسی طرح کی پابندی نافذ کرنے کا منصوبہ رکھتا ہے۔ سپین نے سوشل میڈیا کے لیے عمر کی حد 14 سے بڑھا کر 16 کرنے یا والدین کی رضا مندی کے ساتھ رسائی دینے کا فیصلہ کیا ہے۔ فرانس اور ناروے بھی مختلف مدتوں اور حدود کے ساتھ اسی معاملے پر غور کر رہے ہیں۔ یہ سب اس بات کا ثبوت ہے کہ ایک عالمی تحریک اب بچوں کی ڈیجیٹل حفاظت کے لیے شروع ہو چکی ہے۔ جیسے جیسے حکومتیں اس موضوع پر غور کریں گی ہر ملک کے اپنے ثقافتی اور سیاسی پیمانے سامنے آئیں گے۔تاہم سوشل میڈیا کے حوالے سے کچھ ملک نرم رویہ اختیار کر رہے ہیں جیسا کہ جنوبی کوریا، جہاں سوشل میڈیا بلیک آؤٹ کی بجائے کلاس رومز میں موبائل فونز کی پابندی نافذ کرنے کا فیصلہ کیا گیا ہے تاکہ تعلیم میں خلل نہ آئے اور جاپان کے ایک شہر نے سب کے لیے دن میں دو گھنٹے انٹر نٹ استعمال کی حد متعارف کرائی ہے، جسے ڈیجیٹل وقت کا متوازن استعمالکہا جارہاہے۔ ڈنمارک نے سب سے مختلف حکمت عملی اپنائی ہے ، وہاں 15 سال سے کم عمر صارفین کو سوشل میڈیا تک محدود رسائی دینے کا منصوبہ بنایا جا رہا ہے، مگر والدین کو 13،14 سال کے بچوں کو اجازت دینے کا اختیار بھی دیا گیا ہے۔ یہ صورتحال واضح کرتی ہے کہ ہر ملک اور سماج کے لیے ایک ہی حل نہیں ہے۔ بعض جگہوں پر سختی ہے، بعض جگہوں پر لچک اور بعض میں تعلیمی انداز اپنایا جا رہا ہے۔آسٹریلیا کی پابندی نے شدید ردعمل بھی پیدا کیا ہے۔ سوشل میڈیا کمپنیوں، حقوقِ اظہار کے حامیوں اور نوجوانوں نے حکومت کی اس حد تک مداخلت پر سوالات اٹھائے ہیں مثال کے طور پر،یہ آزادی اظہار کا حق چھیننے جیسا تو نہیں؟ بچے دیگر انٹرنیٹ پلیٹ فارمز یا وی پی این کے ذریعے پابندی کو توڑ سکتے ہیں؟ کیا اس سے نوجوانوں کی سماجی تعاملات اور تعلیمی صلاحیتوں کو نقصان نہیں ہوگا؟انہی نکات کو لے کر آسٹریلیا کی اعلیٰ عدالت میں اس قانون کو چیلنج بھی کیا گیا ہے جس میں 15 سال کے دو بچوں نے کہا ہے کہ ان کا آزادانہ اظہار اور سیاسی معلومات تک رسائی کا حق محدود ہوا ہے۔ آج کا ڈیجیٹل منظرنامہ وہ نہیں رہا جو پانچ سال پہلے تھا۔ سوشل میڈیا صرف تفریح نہیں بلکہ تعلیم، معلومات اور معاشرتی رابطے کا ذریعہ بھی ہے، اسی لیے کوئی بھی پابندی اپنے آپ میں اچھی بری نہیں ہے ۔آسٹریلیا نے اپنی پالیسی کے ذریعے دنیا کو ایک چیلنج دیا ہے کہ بچوں کے تحفظ اور آزادی کے درمیان توازن کہاں ہے؟یہ سوال نہ صرف قانون سازوں کو درپیش ہے بلکہ والدین، اساتذہ اور خود نوجوانوں کے لیے بھی ایک آئینہ ہے۔ کیا دنیا آسٹریلیا کے نقش قدم پر چلتی ہے؟ کیا ہم ایک نئے ڈیجیٹل سماجی معاہدے کی طرف بڑھیں گے؟وقت ہی بتائے گا کہ یہ قدم محفوظ مستقبل کی بنیاد بنتا ہے یا نئی حدود کی کنجی۔

ہالیجی جھیل :مہمان پرندوں کا مسکن

ہالیجی جھیل :مہمان پرندوں کا مسکن

ایشیا میں پرندوں کی سب سے بڑی پناہ گاہ، ہالیجی جھیل کراچی سے 82 کلومیٹر اور ٹھٹھہ سے شمال مغرب میں 24 کلومیٹر کے فاصلے پر واقع ہے۔ ہالیجی جھیل نہ صرف ملکی سطح پر بلکہ بین الاقوامی طور پر بھی ماحولیاتی اہمیت کی حامل ہے اور اپنی قدرتی خوبصورتی، میٹھے پانی کے ذخیرے اور بالخصوص آبی پرندوں کے مسکن کے طور پر پہچانی جاتی ہے۔یہاں تقریباً 200 سے زائد اقسام کے پرندے آتے ہیں ۔کسی زمانے میں مہمان پرندوں کی 500 سے زائد اقسام ہوتی تھی تاہم وقت کے ساتھ آنے والی تبدیلیوں کے نتیجے میں پرندوں کی تعداد اور اقسام کم ہوتی چلی گئیں۔اس کی ایک بڑی وجہ جھیل کے پانی کی آلودگی بھی ہے۔ اس جھیل سے کراچی شہر کو پانی فراہم کیا جاتا تھا لیکن جب پانی کی یہ سپلائی یہاں سے بند کر کے کینجھرجھیل سے شروع ہوئی تو ہالیجی جھیل کا پانی آلودہ ہونے لگا اور آبی حیات کے لیے یہ مسکن ناقابلِ رہائش ہو گیا اور افزائش نسل کے لیے بھی مناسب نہ رہا۔ہالیجی جھیل کے قیام کا تاریخی پس منظر یوں ہے کہ دوسری جنگِ عظیم کے دوران اتحادی افواج کی کثیر تعداد کراچی میں قیام پذیر ہوئی اور پانی کی ضرورت کے پیشِ نظر ہالیجی جھیل بنانے کا فیصلہ کیا گیا، یوں ایک مصنوعی جھیل وجود میں آئی جو کہ 1943ء میں مکمل ہوئی۔ جھیل کے انسپکٹر کی رہائش گاہ پر آج بھی 1943ء کی تختی لگی ہوئی ہے۔جھیل تقریباً 18 مربع کلومیٹر پر محیط ہے جس کی گہرائی مختلف مقامات پر 17 سے 30 فٹ تک ہے۔ اس جھیل کے دلدلی حصے میں مگر مچھوں کی ایک کثیر تعداد ہوا کرتی تھی جوبتدریج کم ہوتے جارہے ہیں ۔ہالیجی جھیل کو رامسر کنونشن کے تحت عالمی اہمیت کی حامل آب گاہ (Wetlands of International Importance) قرار دیا گیا، جو اس کی ماحولیاتی قدر و قیمت کا واضح ثبوت ہے۔رامسر کنونشن عالمی معاہدہ ہے جو دو فروری 1971 ء کو ایران کے شہر رامسر میں آب گاہوں کے تحفظ کے اجلاس دوران طے پایااور 76-1975ء میں مکمل طور پر نافذ کیاگیا ۔ اُس وقت پاکستان میں آٹھ رامسر آب گاہیں تھیں اور اس وقت ان کی تعداد 19 ہوگئی ہے۔ہالیجی بنیادی طور پر بارشوں اور قریبی ندی نالوں کے پانی سے وجود میں آئی تھی۔ وقت کے ساتھ ساتھ یہ جھیل ایک متوازن ماحولیاتی نظام میں تبدیل ہو گئی جہاں پانی، نباتات، مچھلیاں اور پرندے ایک دوسرے سے جڑے ہوئے ہیں۔ جھیل کے اردگرد پائے جانے والے آبی پودے، سرکنڈے اور گھاس پرندوں کے لیے قدرتی پناہ گاہ اور افزائشِ نسل کا ذریعہ فراہم کرتے ہے۔ یہی وجہ ہے کہ ہالیجی جھیل کو آبی اورمہاجر پرندوں کے لیے ایک محفوظ مسکن سمجھا جاتا ہے۔ہالیجی جھیل انڈس فلائی وے زون کے راستے میں ہونے کے باعث ہر سال سردیوں کے موسم میں سائبیریا، وسطی ایشیا اور یورپ کے مختلف علاقوں سے ہزاروں کی تعداد میں نقل مکانی کرنے والے پرندوں کا مسکن بنتی ہے ۔ ان میں فلیمنگو، پیلیکن، بطخوں کی مختلف اقسام، ہیرون، ایگریٹ اور کوٹ شامل ہوتے ہیں۔ یہ پرندے یہاں نہ صرف قیام کرتے ہیں بلکہ خوراک حاصل کرتے اور بعض اقسام افزائشِ نسل بھی کرتی ہیں۔ ہالیجی جھیل کا پرامن ماحول اور وافر خوراک ان پرندوں کے لیے ایک مثالی پناہ گاہ بناتا ہے۔رامسر کنونشن کا بنیادی مقصد دنیا بھر میں آب گاہوں کا تحفظ، ان کا دانشمندانہ استعمال اور حیاتیاتی تنوع کی بقا کو یقینی بنانا ہے۔ ہالیجی جھیل اس کنونشن کے اصولوں کی عملی مثال ہے کیونکہ یہ جھیل پرندوں کے مسکن کے ساتھ ساتھ مقامی ماہی گیروں، نباتات اور آبی حیات کے لیے بھی ناگزیر اہمیت رکھتی ہے۔ تاہم ہالیجی جھیل کو درپیش خطرات بھی کسی سے پوشیدہ نہیں۔ بڑھتی ہوئی آبادی، صنعتی آلودگی، غیر قانونی شکار، پانی کی کمی اور ماحولیاتی تبدیلی جیسے عوامل اس جھیل کے قدرتی توازن کو متاثر کر رہے ہیں۔ خاص طور پر پرندوں کے غیر قانونی شکار نے ماضی میں اس مسکن کو شدید نقصان پہنچایا۔ اگرچہ حکومت اور محکمہ جنگلی حیات نے تحفظ کے لیے مختلف اقدامات کیے ہیں لیکن مؤثر عمل درآمد اور عوامی آگاہی کی اب بھی شدید ضرورت ہے۔ہالیجی جھیل کی حفاظت دراصل پرندوں ہی نہیں بلکہ پورے ماحولیاتی نظام کی حفاظت ہے۔ یہ جھیل ہمیں یاد دلاتی ہے کہ آب گاہیں قدرت کا وہ نازک تحفہ ہیں جو انسانی غفلت کی صورت میں تیزی سے تباہ ہو سکتی ہیں۔ رامسر کنونشن کے تحت ہالیجی جھیل کی حیثیت ہمیں یہ ذمہ داری سونپتی ہے کہ ہم اس قدرتی ورثے کو آئندہ نسلوں کے لیے محفوظ بنائیں۔ ہالیجی جھیل پاکستان کے ماحولیاتی خزانے کا ایک قیمتی حصہ ہے۔ پرندوں کی چہچہاہٹ، پانی کی سطح پر تیرتے رنگ برنگے پرندے اور قدرتی خاموشی اس جھیل کو ایک منفرد مقام عطا کرتی ہے۔ اگر ہالیجی جھیل کا تحفظ سنجیدگی سے کیا جائے تو یہ نہ صرف پرندوں کا محفوظ مسکن بنی رہے گی بلکہ رامسر کنونشن کے مقاصد کی تکمیل میں بھی پاکستان کے مثبت کردار کو اجاگر کرے گی۔

آج کا دن

آج کا دن

پہلی کامیاب پرواز 17 دسمبر 1903ء کو امریکی ریاست نارتھ کیرولائنا کے مقام کِٹی ہاک پر اورول رائٹ اور ولبر رائٹ نے پہلی مرتبہ ایک ایسا ہوائی جہاز کامیابی سے اڑایا جو انجن سے چلتا تھا، کنٹرول کیا جاتا تھا اور انسان کو فضا میں لے جانے کی صلاحیت رکھتا تھا۔ اس طیارے کا نام فلائر ون تھا جس نے تقریباً 12 سیکنڈ تک پرواز کی اور 120 فٹ کا فاصلہ طے کیا۔یہ کارنامہ محض ایک سائنسی تجربہ نہیں تھا بلکہ انسانی تہذیب میں ایک انقلابی قدم تھا۔ رائٹ برادران کی اس کامیابی نے بعد میں ہوابازی، جنگی طیاروں، مسافر بردار جہازوں اور عالمی رابطوں کے پورے نظام کی بنیاد رکھی۔ سیمون بولیوار کا انتقال 17 دسمبر 1830ء کو لاطینی امریکا کے عظیم انقلابی رہنما سیمون بولیوار کا انتقال ہوا۔ بولیوار کو'' لبریٹر‘‘یعنی آزادی دلانے والا کہا جاتا ہے کیونکہ انہوں نے سپین کی نوآبادیاتی حکمرانی کے خلاف جدوجہد کرتے ہوئے وینزویلا، کولمبیا، ایکواڈور، پیرو اور بولیویا کو آزادی دلوانے میں مرکزی کردار ادا کیا۔بولیوار نہ صرف ایک فوجی کمانڈر تھے بلکہ ایک ویژنری سیاسی رہنما بھی تھے۔ ان کا خواب تھا کہ آزاد ہونے والے لاطینی امریکی ممالک ایک مضبوط وفاق کی صورت میں متحد رہیں مگر اندرونی اختلافات، علاقائی سیاست اور اقتدار کی کشمکش نے ان کے خواب کو پورا نہ ہونے دیا۔ زندگی کے آخری ایام میں وہ مایوسی، بیماری اور تنہائی کا شکار رہے۔ مالمدی قتلِ عام دوسری عالمی جنگ کے دوران 17 دسمبر 1944ء کو یورپ میں ایک انتہائی ہولناک واقعہ پیش آیا جسے مالمدی قتلِ عام کہا جاتا ہے۔ یہ واقعہ بلجیم کے علاقے مالمدی کے قریب پیش آیا جہاں نازی جرمن فوج کے ایس ایس دستوں نے امریکی فوج کے تقریباً 84 جنگی قیدیوں کو گولی مار کر قتل کر دیا۔یہ واقعہBattle of the Bulge کے دوران پیش آیا۔ بعد ازاں یہ واقعہ جنگی جرائم کی ایک نمایاں مثال کے طور پر سامنے آیا۔جنگ کے بعد نیورمبرگ طرز کے مقدمات میں اس قتلِ عام میں ملوث جرمن افسران پر مقدمات چلائے گئے اور کئی کو سزائیں سنائی گئیں۔عرب بہار کا آغاز17 دسمبر 2010ء کو تیونس کے ایک نوجوان پھل فروش محمد بوعزیزی نے پولیس کی بدسلوکی، بے روزگاری اور حکومتی ناانصافی کے خلاف احتجاجاً خود سوزی کرلی۔ یہ واقعہ بظاہر ایک فرد کی ذاتی اذیت کا اظہار تھا مگر اس نے پوری عرب دنیا کو ہلا کر رکھ دیا۔بوعزیزی کی خودسوزی کے بعد تیونس میں عوامی احتجاج شروع ہوا جو جلد ہی ایک عوامی انقلاب میں تبدیل ہو گیا۔ چند ہفتوں میں صدر زین العابدین بن علی اقتدار چھوڑ کر ملک سے فرار ہو گئے۔ یہی تحریک آگے چل کر عرب بہار کہلائی جس نے مصر، لیبیا، یمن اور شام سمیت کئی ممالک میں سیاسی ہلچل پیدا کی۔

روبوٹک لیمپ:ٹیکنالوجی کا نیا شاہکار

روبوٹک لیمپ:ٹیکنالوجی کا نیا شاہکار

دنیا کی تیزی سے بدلتی ہوئی ٹیکنالوجی میں اب ایک اور حیران کن ایجاد شامل ہو گئی ہے۔ پکسر کے مشہور اچھلتے لیمپ سے متاثر ہو کر تیار کیا گیا ایک دلچسپ روبوٹک ڈیسک لیمپ حقیقت کا روپ دھار چکا ہے، جو نہ صرف حرکت کرتا ہے بلکہ دیکھنے، سننے اور بات کرنے کی صلاحیت بھی رکھتا ہے۔ کیلیفورنیا کی کمپنی ''Interaction Labs‘‘ کی جانب سے تیار کردہ ''اونگو‘‘(Ongo) نامی یہ سمارٹ لیمپ گھروں اور دفاتر کیلئے ایک نئے طرز کی ڈیجیٹل رفاقت پیش کرتا ہے۔ پرومو ویڈیو میں یہ روبوٹ اشیاء اور انسانوں کو تجسس بھری نظروں سے دیکھتا، مدد فراہم کرتا اور ماحول سے تعامل کرتا نظر آتا ہے، جبکہ اس کی رازداری کے تحفظ کیلئے سن گلاسز تک مہیا کیے گئے ہیں۔ ٹیکنالوجی کے شوقین افراد اس جدت کو روبوٹکس کے مستقبل کی ایک دلکش جھلک قرار دے رہے ہیں۔کمپنی کے شریک بانی اور سی ای او کریم رخا چاہم (Karim Rkha Chaham) نے بتایا کہ یہ ''جذبات کا اظہارِ کرنے والا‘‘ روبوٹ صارفین کو یاد بھی رکھ سکتا ہے اور ان کی ضروریات کا اندازہ بھی لگا لیتا ہے۔ اسے یوں سمجھیں جیسے کسی بلی کو ایک ڈیسک لیمپ کے جسم میں قید کر دیا گیا ہو‘‘۔سماجی پلیٹ فارم ''ایکس‘‘ پر تبصرہ کرنے والوں نے اس ڈیزائن کو ناقابلِ یقین، شاندار، بہت زبردست اور حیرت انگیز ٹیکنالوجی کا نمونہ قرار دیا ہے۔ ایک صارف نے کہا کہ ''یہ یقینی طور پر وہ چیز ہے جو میں گھر میں رکھ سکتا ہوں، کسی خوفناک انسانی نما روبوٹ کے مقابلے میں‘‘۔ جبکہ ایک اور نے لکھا کہ ''یہ شاید مارکیٹ کا سب سے پیارا روبوٹ ہو سکتا ہے‘‘۔''اونگو‘‘ کی حرکات ایلیک سوکولو نے ڈیزائن کی ہیں، جو پکسر کی فلم ''ٹوائے سٹوری‘‘، ''گارفیلڈ: دی مووی‘‘ اور ''ایون المائٹی‘‘ کے آسکر کیلئے نامزد سکرین رائٹر ہیں۔ پرومو ویڈیو میں دکھایا گیا ہے کہ ''اونگو‘‘ اپنے بیس پر گھومتا ہے اور اپنی محور کو خودبخود ایڈجسٹ کرتا ہے، بالکل اسی طرح جیسے Pixar کا مشہور کردار کرتا تھا۔صارف کی ضرورت کے مطابق ''اونگو‘‘ اپنی آنکھوں سے نکلنے والی روشنی کی شدت کو کم یا زیادہ کرسکتا ہے اور انہیں قریب بھی لا سکتا ہے، مثلاً رات کے وقت کتاب پڑھنے کیلئے۔یہ خوشگوار انداز میں سلام کرتا ہے، مفید مشورے دیتا ہے اور ہدایات بھی دیتا ہے جیسے: ''ارے! اپنی چابیاں بھولنا مت‘‘۔ایک اور دلکش منظر میں دکھایا گیا ہے کہ جب گھر میں پارٹی ہو رہی ہوتی ہے تو ''اونگو‘‘ پاس والے کمرے میں چلنے والی موسیقی کی دھن پر جھومتا ہے۔کمپنی کے مطابق، یہ ڈیسک لیمپ آپ کے ڈیسک اور آپ کے دن کو روشن کرتا ہے اور آپ کے گھر میں ''جادو جیسی مانوس موجودگی‘‘ لے کر آتا ہے۔کمپنی اپنی ویب سائٹ پر کہتی ہے: ''یہ آپ کی جگہ کو حرکت، شخصیت اور جذباتی ذہانت کے ساتھ زندہ بناتا ہے۔یہ اُن باتوں کو یاد رکھتا ہے جو آپ کیلئے اہم ہیں، آپ کے احساسات کو محسوس کرتا ہے اور دن بھر چھوٹی چھوٹی، خیال رکھنے والی حرکات کے ذریعے آپ کا ساتھ دیتا ہے۔ اونگو آپ کے دن کی رفتار کو محسوس کرتا ہے اور ماحول میں آنے والی لطیف تبدیلیوں کو خاموشی سے سمجھتے ہوئے ان کا جواب دیتا ہے۔ سمارٹ مصنوعات کی طرح جن میں کیمرے شامل ہوتے ہیں، اونگو بھی اپنے اردگرد کے ماحول کا ادراک رکھتا ہے، لیکن وہ ویژول ڈیٹا کو اپنی ڈیوائس ہی پر پروسیس کرتا ہے اور کسی بھی قسم کی ویڈیو کلپس کلاؤڈ پر نہیں بھیجتا، تاکہ کمپنی کا کوئی فرد انہیں نہ دیکھ سکے۔ جب صارفین مکمل پرائیویسی چاہتے ہوں اور نہیں چاہتے کہ اونگو ان پر نظر رکھے، تو وہ اس کی آنکھوں پر غیر شفاف چشمے لگا سکتے ہیں، جو مقناطیس کی مدد سے فوری طور پر چپک جاتے ہیں۔ایکس (X) پر کئی صارفین نے کہا کہ انہیں اونگو کی آواز ''پریشان کن‘‘ اور ''چبھن بھری‘‘ لگتی ہے، لیکن چہام (Chaham) کا کہنا ہے کہ اس کی آواز کے ساتھ ساتھ اس کی شخصیت بھی حسبِ ضرورت کسٹمائز کی جا سکتی ہے۔ انہوں نے یہ بھی اعتراف کیا کہ پرومو ویڈیو کمپیوٹر جنریٹڈ ہے، لیکن یہ صارفین کو ایک واضح اندازہ دیتی ہے کہ وہ کیا توقع رکھ سکتے ہیں، کیونکہ فی الحال پروٹوٹائپ پر کام جاری ہے، یعنی یہ ابھی مکمل طور پر تیار نہیں۔اونگو کو کمپنی کی ویب سائٹ پر پری آرڈر کیا جا سکتا ہے، جس کیلئے 49 ڈالر یا 38.38 پاؤنڈ کی مکمل طور پر قابلِ واپسی ''پرائیویٹی ایکسس ڈپازٹ‘‘ درکار ہے۔ یہ ڈپازٹ صارف کیلئے پہلے بیچ سے ایک یونٹ محفوظ کر دیتا ہے اور یہ رقم پروڈکٹ کی آخری قیمت میں سے منہا ہوجائے گی،جس کے بارے میں چہام نے بتایا کہ یہ تقریباً 300 ڈالر (225 پاؤنڈ) ہوگی۔ جو صارفین ابھی ادائیگی کریں گے انہیں اونگو کی ترسیل اگلے سال موسمِ گرما میں شروع ہونے پر پہلے فراہم کی جائے گی۔اونگو بلاشبہ پکسر کے اصل لیمپ ''لکسو جونیئر‘‘ (Luxo.Jr) کی طرف ایک واضح اشارہ ہے، جو 1995ء میں ''ٹوائے سٹوری‘‘ سے لے کر اب تک ہر پکسر فلم کے پروڈکشن لوگو میں دکھائی دیتا ہے۔

پلاسٹک کی بوتلوں سے محل تعمیر

پلاسٹک کی بوتلوں سے محل تعمیر

کینیڈین فنکارکا کارنامہ گنیز گیئربک میں شامل کر لیا گیاپلاسٹک آلودگی کے بڑھتے ہوئے بحران کے اس دور میں، دنیا بھر میں جب ماحولیاتی ماہرین سر پکڑے بیٹھے ہیں، ایک شخص نے تخلیقی سوچ اور عزم کے ساتھ وہ کام کر دکھایا جس کا تصور بھی مشکل ہے۔ ''پلاسٹک کنگ‘‘ کے نام سے مشہور اس باہمت فرد نے 40 ہزار استعمال شدہ پلاسٹک کی بوتلوں کو ضائع ہونے نہیں دیا، بلکہ انہیں جوڑ کر ایک شاندار چار منزلہ محل تعمیر کر ڈالا۔ یہ منفرد منصوبہ نہ صرف ماحول دوستی کی ایک روشن مثال ہے بلکہ یہ ثابت کرتا ہے کہ تخلیق اور جدت انسان کو ناممکن کو بھی ممکن بنانے کی طاقت عطا کرتی ہیں۔ دنیا بھر میں ماحولیاتی تحفظ کی کوششوں کے تناظر میں یہ کارنامہ اس جانب اشارہ کرتا ہے کہ اگر ارادہ مضبوط ہو تو ایک پھینکی ہوئی پلاسٹک کی بوتل بھی تعمیر وطن اور خدمت انسانیت کا ذریعہ بن سکتی ہے۔یہ چند سال پہلے کی بات ہے کہ دنیا کو بے کار کچرے سے پاک کرنے کے خواہش مند ایک کینیڈین شخص نے پاناما کے لوگوں میں حیرت انگیز جوش پیدا کر دیا۔ اس نے ساحلوں اور شاہراہوں پر بکھری ہزاروں پلاسٹک کی بوتلیں اکٹھی کروائیں اور اسی ''کچرے‘‘ کو استعمال کر کے ایک ایسا شاندار محل تعمیر کر ڈالا جو کیریبین سورج کی روشنی میں جگمگاتا ہے۔ یہ کوئی کہانی نہیں ہے بلکہ مونٹریال سے تعلق رکھنے والے رابرٹ بیزو کی حقیقی زندگی کا وہ کارنامہ ہے جس نے انہیں درست طور پر ''پلاسٹک کنگ‘‘ کا لقب دلایا۔ 2012ء میں رابرٹ پاناما کے علاقے بوکاس ڈیل ٹورو کے ایسلا کولون میں رہائش پذیر تھے اور اپنا وقت بوکاس ری سائیکلنگ پروگرام کے ساتھ گزار رہے تھے، جو ملک کے ساحلوں اور بستیوں سے کچرا صاف کرنے کی کوشش کرتا تھا۔ مگر کینیڈین شہری اس بات پر سخت حیران ہوا کہ صرف ڈیڑھ سال کے دوران انہوں نے دس لاکھ سے زائد پلاسٹک کی بوتلیں جمع کیں جو ری سائیکل ہونے والے کچرے کے بڑے بڑے ڈھیر کی صورت جمع ہو رہی تھیں۔ اس آلودگی کو کم کرنے کیلئے رابرٹ کے ذہن میں ایک بہت ہی غیر معمولی خیال آیا۔ کیا ہو اگر ان بوتلوں کو ری سائیکل کرنے کے بجائے براہ راست استعمال کر کے کوئی بڑا ڈھانچہ بنایا جائے، ایسا جو رہائش بھی فراہم کرے اور انسانی فضلے اور ماحول دوست حل کی ایک علامت بھی بن جائے۔اسی خیال کے بیج سے دنیا کا سب سے بڑا پلاسٹک بوتلوں سے بنا قلعہ وجود میں آیا۔ چار منزلہ، 46 فٹ (14 میٹر) بلند کاسٹیلو اِن اسپیریسیون، جو تقریباً 40 ہزار بوتلوں سے تیار کیا گیا۔رابرٹ نے اپنے ایک انٹرویو میں کہا کہ شروع میں جزیرے کے رہائشیوں اور حکام کو لگا کہ میں پاگل ہوں حتیٰ کہ میری بیوی اور میرا بیٹا بھی یہی سمجھتے تھے۔ پھر انہیں تجسس ہوا اور انہوں نے مجھے یہ دیکھنے کیلئے کام جاری رکھنے دیا کہ آخر میں کیا کرنے والا ہوں۔ جیسے جیسے عمارت بڑھتی گئی، ان کی دلچسپی بھی بڑھتی گئی۔ کچھ ہی عرصے میں عمارت نے واضح شکل اختیار کرنا شروع کر دی۔ کنکریٹ اور اسٹیل کے مضبوط ڈھانچے کے گرد بنائی گئی اس تعمیر میں رابرٹ اور ان کی ٹیم نے پلاسٹک کی بوتلوں کو ''ماحول دوست تعمیراتی مواد‘‘ یا انسولیشن کے طور پر استعمال کیا۔ بوتلوں کی ساخت نے قلعے کو موسمی اثرات سے محفوظ رکھا اور اسے ایک منفرد حسن بخشا جس کی جھلک کسی پلاسٹک گلاس جیسی دکھائی دیتی ہے۔انہوں نے کہا کہ چیلنج یہ تھا کہ ہمارے پاس کوئی منصوبہ نہیں تھا، ہم روزانہ کی بنیاد پر کام میں جدت لاتے تھے۔ یہ ایک دن، ایک منزل کر کے اوپر اٹھتا گیا، یہاں تک کہ ہم چار منزلوں تک پہنچ گئے! مجموعی طور پر قلعے میں چار مہمان کمرے، ضیافت کیلئے ایک بڑا ہال اور چھت پر ایک دیدہ زیب مشاہدہ گاہ موجود ہے۔ اس کے علاوہ وہاں آنے والے زائرین کیلئے متعدد تعلیمی مواد بھی رکھا گیا ہے، تاکہ لوگ پلاسٹک کے کچرے کے اثرات اور رابرٹ کی اس منفرد تخلیق کے بارے میں آگاہی حاصل کر سکیں۔اس تمام عمل کے دوران، رابرٹ ری سائیکلنگ کے بجائے اپ سائیکلنگ کی اہمیت کو اجاگر کرتے رہے۔ اپ سائیکلنگ سے مراد یہ ہے کہ پلاسٹک کی بوتلوں کو ان کی کیمیائی ساخت بدلے بغیر کسی نئے مقصد کیلئے دوبارہ استعمال کیا جائے۔ جبکہ روایتی ری سائیکلنگ کے نتیجے میں عموماً پلاسٹک کے ذرات ماحول کے نظام میں داخل ہو جاتے ہیں، اپ سائیکلنگ کو کچرے کے زیادہ ماحول دوست استعمال کے طور پر دیکھا جاتا ہے۔ رابرٹ نے ایک بار کہا تھا: ''ایک شخص کا کچرا، دوسرے انسان کا محل بن سکتا ہے۔ ڈائنوسار ایک شہابِ ثاقب سے ختم ہوئے تھے، اور انسانیت پلاسٹک سے ختم ہوگی‘‘۔ چند سال بعد جب رابرٹ نے یہ محل تعمیر کیا، انہیں '' انرجی گلوب ایوارڈ‘‘ سے نوازا گیا، جو ان کے پائیدار منصوبوں کے اعتراف کے طور پر دیا گیا۔ انہوں نے کہا کہ یہ ایوارڈ انہیں ''ناقابل یقین احساس‘‘ دلانے والا تھا۔مگر اس اعزاز کے باوجود، وہ یہاں رکنے والے نہیں تھے۔ 2021ء میں، انہوں نے اپنے منصوبے کو وسعت دیتے ہوئے پورا پلاسٹک بوتلوں کا گاؤں تعمیر کیا، جس میں کئی دیگر عمارتیں بھی شامل ہیں۔ ان گھروں میں بوتلیں انسولیشن کے طور پر استعمال کی جاتی ہیں اور ان کے باہر کنکریٹ کی تہہ دی گئی ہے۔

پومپیئی:ایک قدیم شہر جو لمحوں میں تاریخ بن گیا

پومپیئی:ایک قدیم شہر جو لمحوں میں تاریخ بن گیا

دنیا کی قدیم تہذیبوں میں اگر کوئی شہر عبرت، حیرت اور تاریخ کے سنگم کے طور پر یاد کیا جاتا ہے تو وہ پومپیئی ہے۔ اٹلی کے جنوب میں واقع یہ رومن شہر 79ء میں آتش فشاں ماؤنٹ ویسوویس کے اچانک پھٹنے سے لمحوں میں مٹ گیا۔ مگر اس شہر کی حیران کن بات یہ ہے کہ یہ مٹی نہیں بلکہ راکھ میں محفوظ ہوگیا۔ ایسے جیسے وقت رک گیا ہو اور زندگی ایک ٹھہرے ہوئے منظر کی صورت ہمیشہ کیلئے نقش ہو گئی ہو۔تاریخی پس منظرپومپیئی بحیرہ روم کے کنارے واقع ایک خوشحال رومن شہر تھا جس کی بنیاد غالباً چھٹی یا ساتویں صدی قبل مسیح میں رکھی گئی۔ یہ شہر ایک اہم تجارتی مرکز تھا جہاں رومی طرزِ زندگی پوری آب و تاب کے ساتھ جاری تھی۔ پتھروں کی پختہ گلیاں، شاندار گھروں کے صحن، حمام، تھیٹر، بازار اور شراب خانے سب پومپیئی کی بھرپور تہذیب اور سماجی زندگی کی عکاسی کرتے تھے۔24 اگست 79ء کی صبح اچانک ماؤنٹ ویسوویس نے زبردست دھماکے کے ساتھ آگ اگلی۔ آسمان سیاہ ہو گیا، زہریلی گیسوں اور راکھ نے فضا بھر دی۔ چند ہی گھنٹوں میں گرم لاوے کا سیلاب، راکھ اور پتھروں کی بارش اور زہریلی گیسوں کے بادل نے پورے شہر کو ڈھانپ لیا۔ پومپیئی کے تقریباً 20 ہزار باشندوں میں سے بہت سے بھاگ نکلنے میں کامیاب ہوئے، مگر ہزاروں لوگ وہیں جان سے ہاتھ دھو بیٹھے۔ شہر 6 سے 7 میٹر موٹی آتش فشانی راکھ کے نیچے دفن ہوگیا۔پومپیئی 17 صدیوں تک زمین کے نیچے چھپا رہا۔ 1748ء میں جب کھدائی شروع ہوئی تو آثارِ قدیمہ کے ماہرین ششدر رہ گئے کیونکہ شہر کے گھر، فرنیچر، برتن، دیواروں پر بنے رنگین نقش و نگار، فریسکوز، حتیٰ کہ انسانوں اور جانوروں کے آخری لمحات تک حیرت انگیز طور پر محفوظ تھے۔راکھ میں دبے جسم وقت کے ساتھ گل گئے، مگر ان کے خالی خول برقرار رہے۔ ماہرین نے ان میں پلاسٹر بھر کر انسانوں کے آخری لمحات کو شکل دے دی۔کوئی بھاگ رہا تھا،کوئی اپنے بچے کو تھامے ہوئے تھا اور کوئی گھٹنوں کے بل جھکا امداد کا منتظر تھا۔ یہ مناظر آج بھی دیکھنے والوں کے دل دہلا دیتے ہیں۔پومپیئی کی گلیاں، پتھریلے فٹ پاتھ، دوکانوں کے کاؤنٹر، شہریوں کے گھر اور شاہی ولا آج بھی اسی طرح موجود ہیں جیسے 79ء کی صبح تھے۔رنگین دیواری تصویریں رومی آرٹ کی بہترین مثال ہیں جن میں اساطیری مناظر، رقص، کھانے پینے کی محفلیں اور روزمرہ زندگی کی جھلکیاں شامل ہیں۔رومی تہذیب کا آئینہپومپیئی آج روم کی قدیم تہذیب کا سب سے بڑا کھلا میوزیم ہے۔ یہاں سے ہمیں پتا چلتا ہے کہ لوگ کیسے رہتے تھے، کیا کھاتے تھے، تفریح کیسے کرتے تھے، تجارت کیسے ہوتی تھی اور مذہبی رسومات کیا تھیں۔ گھروں میں ملنے والے فرنیچر کے نشانات، بیکریوں کے تنور، حمام کے کمرے، اسٹیڈیم، تھیٹر اور مندر سب کچھ اس قدیم شہر کے سماجی ڈھانچے کو زندہ کر دیتے ہیں۔آج کا پومپیئیآج پومپیئی دنیا کے سب سے زیادہ دیکھے جانے والے آثارِ قدیمہ مقامات میں شمار ہوتا ہے۔ یہ مقام نہ صرف سیاحوں کیلئے پرکشش ہے بلکہ ماہرین آثارِ قدیمہ کیلئے بھی ایک زریں خزانہ ہے جہاں نئی دریافتیں آج بھی جاری ہیں۔ جدید تحقیق آتش فشانی تباہی، قدیم فنون اور رومی طرزِ زندگی کے بارے میں نئی روشنی ڈال رہی ہے۔اطالوی حکومت اور یونیسکو مل کر اس تاریخی مقام کے تحفظ کیلئے بڑے پیمانے پر کام کر رہے ہیں تاکہ یہ ورثہ آئندہ نسلوں تک محفوظ رہے۔پومپیئی صرف ایک تباہ شدہ شہر نہیں، بلکہ وقت کے رُک جانے کی داستان ہے۔ یہ ہمیں انسان کی طاقت، کمزوری، فخر، خوشیوں، غموں اور قدرت کی بے رحم قوتوں کے بارے میں سبق دیتا ہے۔ یہاں کے کھنڈرات بتاتے ہیں کہ تہذیبیں کیسے بستی ہیں اور لمحوں میں کیسے مٹ سکتی ہیں لیکن ان کے نقوش صدیوں بعد بھی انسان کو سوچنے پر مجبور کرتے ہیں۔