حضرت خواجہ معین ا لدّین چِشتی اَجمیری رحمتہ اللہ علیہ

حضرت خواجہ معین ا  لدّین  چِشتی اَجمیری رحمتہ اللہ علیہ

اسپیشل فیچر

تحریر : مولانامحمد ناصر خان چشتی


عطائے رَسولؐ فی الہند،بانی سلسلۂ چشتیہ،سلطانُ الہندسلطان الہندحضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ 14 رجب المرجب536ھ/1141 ء پیرکے دن قصبہ ’’سجستان‘‘میںمتولّد ہوئے۔آپ کے والدحضرت سیّدناخواجہ غیاث الدین ؒ برگزیدہ اورکامل ولی اللہ تھے۔ آپ کی والدئہ محترمہ حضرت بی بی ماہِ نورؒ بھی عابدہ اورزاہدہ خاتون تھیں۔حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیریؒ نجیب الطرفین سیّد ہیں۔آپ کاسلسلۂ نسب تیرہویںپشت میں حضرت علی المرتضیٰ کرم اللہ وجہہ سے جاملتاہے۔سلطان الہندنے مقتدائے زمانہ ہستیوںسے علومِ دینیہ یعنی علم ِقرآن، حدیث، تفسیر، فقہ ، منطق اورفلسفے کی تعلیم حاصل کی۔آپ نے علم ظاہری کے حصول میں تقریباًچونتیس (34)برس صرف کیے۔ علم معرفت وسلوک کی تمناآپ کوایک جگہ سے دوسری جگہ لے جاتی رہی۔ عراقِ عجم (ایران) میں پہنچ کر آپ نے مرشدِکامل کی تلاش کی اور بالآخر نیشاپور کے قصبے ’’ہارون‘‘میں حضرت خواجہ شیخ عثمان ہاروَنی ؒ ایسے عظیم المرتبت بزرگ کی خدمت میںحاضرہوئے اورآپ کے دست مبارک پرشرف ِبیعت سے فیض یاب ہوئے۔حضرت شیخ عثمان ہارونی ؒ نے آپ کو دولتِ بیعت ،خرقۂ خلافت اوراپناخاص مصلّٰی (جائے نماز)، عصااورپاپوش مبارک بھی عنایت فرمائے۔خواجہ غریب نواز ؒ اپنے پیرو مرشد کے ہمراہ بیس سال تک رہے اور بغداد شریف سے اپنے شیخ طریقت کے ہمراہ زیارتِ حرمین شریفین کا مبارک سفر اختیار فر ما یا ۔مکہ مکرمہ پہنچ کر مناسکِ حج ادا کر کے حضرت خواجہ شیخ عثمان ہا روَنی ؒ نے آپ ؒ کا ہاتھ پکڑ ا اور میزابِ رحمت کے نیچے کھڑے ہو کر با رگاہِ خدا وندی میں دُعا فر ما ئی :’’اے میرے پروردگار! میرے معین الدین حسن کو اپنی با ر گاہ میں قبول فرما۔‘‘ غیب سے آوازآئی: ’’معین الدین !ہمارا دوست ہے، ہم نے اسے قبول فر ما یا اور عزّت و عظمت عطا کی۔‘‘ حضرت خواجہ عثمان ہا رونی ، خواجہ غریب نواز ؒ کو لے کر مدینہ منوّرہ میں بار گاہِ مصطفویؐ پہنچے اوردرودو سلام پیش کیا : ’’ الصلوٰ ۃ والسلام علیکم یا سیّد المرسلین و خاتم النبینؐ۔‘‘روضئہ اقدس سے جواب عنایت ہوا:’’ وعلیکم السلام یا قطب المشائخ۔‘‘ حضرت خواجہ معین الدین چشتی ؒ با ر گاہ ِ رسالت مآبؐ سے سلام کا جواب اورقطب المشائخ کا خطاب سُن کر بے حد خوش ہو ئے ۔ حضرت خواجہ معین الدین چشتی ؒ لا ہور تشریف لا ئے اورحضور دا تا گنج بخش سیّدعلی ہجویری ؒ کے مزار شریف پر حاضری دی ۔چالیس دن تک معتکف بھی رہے اور یہاں بے بہا انوارو تجلّیات سے فیض یا ب ہو ئے تو رخصت ہو تے وقت یہ شعر حضور داتا صاحب کی شان میں پیش کیا ۔گنج بخش ، فیض ِعالم ، مظہر نورِ خدا ناقصاں را پیر کامل ، کا ملاں رَا رہنما اس شعر کو اتنی شہرت نصیب ہو ئی کہ اس کے بعد حضور داتا گنج بخش سیّد علی ہجویری ؒ ’’داتا گنج بخش‘‘کے نام سے مشہور ہوگئے۔ حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ کی انقلاب آفرین شخصیت ہندوستان کی تاریخ میںایک نہایت ہی زرّیں با ب کی حیثیت رکھتی ہے ۔لاکھوں کی تعداد میںلوگوں نے اسلام قبول کیا جب کہ آپ ؒ کے عقیدت مندوںمیں شامل سلطان شہاب الدین غوری،اُن کے بعدسلطان قطب الدین ایبک اور سلطان شمس الدین التمش ایسے با لغ نظر ، بلند ہمّت اور عادل حکم راں نے سیاسی اقتدار مستحکم کیا۔ حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ کی حیاتِ مبارکہ قرآن و سُنّت کا قابلِ رشک نمونہ تھی۔ آپؒ دن میں روزہ رکھتے اور رات قیام میں گزارتے تھے۔ آپ مکارمِ اخلاق اور محاسن اخلاق کے عظیم پیکر اوراخلاقِ نبویؐ کا مکمل نمونہ تھے۔ حضرت خواجہ غریب نواز ؒ غرباء اور مساکین کے لیے سرا پا ر حمت و شفقت کا مجسمہ تھے،اسی وجہ سے دنیا آپ کو ’’غریب نواز‘‘کے عظیم لقب سے یا د کرتی ہے۔ آپؒ فرماتے: ’’جب اللہ تعالیٰ اپنے کسی بندے کو اپنا دوست بناتا ہے تو اسے اپنی محبت عطا فرماتا ہے اور وہ بندہ اپنے آپ کو ہمہ تن اور ہمہ وقت اُس کی رضا وخوش نودی کے لیے وقف کر دیتا ہے تو خداوندِ قدوس اُسے اپنی طرف کھینچ لیتا ہے، تاکہ وہ اللہ تعالیٰ کی ذات کا مظہر بن جائے۔‘‘سلطان الہندؒ جب علم و عرفاںاورمعرفت وسلوک کی منازل طے کرچکے تواپنے وطن واپس تشریف لے گئے ۔وطن میںقیام کیے ابھی تھوڑی مدّت ہوئی تھی کہ دل میںبیت اللہ اورروضہ نبویؐ کی زیارات کے لیے تڑپ پیدا ہوئی۔ اسی وقت مقدس سفرکے لیے چل پڑے۔ حضورسیّدِعالمؐ کے روضۂ اقدس کے پاس کئی دن تک عبادت میں مشغول رہے۔ایک دن روضۂ نبویؐ سے یہ سعادت افروزآوازآئی: ’’اے معین! تُوہمارے دین کامعین ومددگارہے،ہم نے تمہیںہندوستان کی ولایت پرفائزکیاہے، لہٰذااجمیرجاکرقیام کرو، وہاںکفر، شرک،گم راہی اورضلالت کی تاریکیاںپھیلی ہوئی ہیں۔تمہارے وہاں ٹھہرنے سے اسلام وہدایت کے سورج کی روشنی چہارسوپھیلے گی۔‘‘ابھی آپ یہ سوچ ہی رہے تھے کہ ہندو ستان میں اجمیرکہاں ہے؟ اچانک غنودگی ہوئی اور حضور سیّدِ دو عالمؐ کی زیارت سے شرف یا ب ہوئے ۔ آپؐ نے مشرق تا مغرب اور شمال تا جنوب تمام ہندوستان کی سیر کر ادی اور اجمیر کا پہاڑ بھی دکھا دیا۔وسط ہندکا مشہورشہراجمیر شریف توحیدورسالت کے اَنوارو تجلّیات اور علم وعرفاںکاروحانی مرکزبننے کے لیے بے حد مناسب تھا۔حضرتِ والانے مناسب جگہ پر مسکن بنایا۔ ذِکر، فکراوریادِخداوندی میں مشغول ہوگئے۔لوگوںنے جب آپ کی سیرت کردار،علم ا ورفضل دیکھاتووہ آپ کی طرف متوجّہ ہوتے گئے۔ایک مشہورروایت کے مطابق تقریباً نوّے (90) لاکھ غیر مسلم اسلام کی دولت سے فیض یاب ہوکرمسلمان ہوئے۔ حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیریؒ کے مقام و منصب کا اندازہ اس بات سے بہ خوبی لگا یا جا سکتا ہے کہ آپ کو با ر گاہِ رسالت مآبؐ سے ’’قطب المشائخ‘‘کا لقب عطا ہوا۔ آج ہندوستان کا گوشہ گوشہ حضرت خواجہ غریب نواز ؒ کے فیوض و برکات سے ما لامال ہے ۔ انتہائی قلیل مدّت میں اجمیر شریف اسلامی آبادی کا عظیم مر کز بن گیا اور آپ کے حُسنِ اخلاق سے آپ کی غریب نو ازی کا ڈنکا چہار دانگِ عالم بجنے لگا۔ اس ملک میں جہاں پہلے ’’نا قوس ‘‘ بجا کرتے تھے ، اب جگہ جگہ ’’صدائے اللہ اکبر‘‘ گونجنے لگی ۔ حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ نے اللہ تعالیٰ کے فضل و کرم سے لاکھوں افراد کے دل درست، عقائد، عملِ صالح اور پا کیزہ اخلاق کے نشیمن بنادیے۔ یوں تو ہزاروں کرامتیںآپؒ سے ظہور پزیر ہوئیں، لیکن آپؒ کی سب سے بڑی کرامت یہ ہے کہ آپ کی انقلاب آفریں جدو جہد کے طفیل ہندوستان میںدین ِ اسلام کی حقانیت کا بو ل با لا ہوا۔ حضرت خواجہ غریب نواز ؒ کی ابدی سلطنت نے اجمیر شریف کو ہمیشہ ہمیشہ کے لیے بہشتِ عقیدت اور جنّت ِمعرفت بنا دیا۔آپ ؒ نے تقریباً 45برس تک اجمیر شریف میں مخلوقِ خدا کو فیض یاب فر مایا ۔سلطان الہندحضرت خواجہ معین الدین چشتی ؒ لاہور سے دہلی تشریف لے گئے، جہاںاُس دور میںہر طرف کفرو شرک اورگم راہی کادوردورہ تھا۔ آپ ؒنے یہاں کچھ عرصے قیام فرمایااورپھراپنے خلیفۂ خاص حضرت خواجہ قطب الدین بختیارکاکیؒ کو مخلوق کی ہدایت اورراہنمائی کے لیے متعین فرما کر خود حضور سیّدِ دوعالمؐ کے فرمان کے مطابق اجمیر جانے کاقصد فرمایا،آپ کی آمدسے نہ صرف اجمیر بلکہ پورے ہندوستان کی قسمت جاگ اٹھی۔ جب سلطان الہند حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیریؒ اجمیر شریف میں رونق افروز ہوئے تواُن دنوںوہاںپرہندوراجا پرتھوی کی حکمرانی تھی۔آپؒ کی آمدپر پرتھوی راج اور ہندو جوگیوں اور جادوگروں نے سخت مزاحمت کی تاکہ آپؒ اجمیر کو اپنا مرکزو مسکن نہ بنائیں،لیکن آپؒ کوتوبہ طورِخاص اسلام کی شمع روشن کرنے کے لیے بھیجا گیا تھا۔ مخالفت ہوتی رہی اور مقابلہ بھی ہوتارہا،لیکن آپؒ اپنے عظیم مقصدومشن میںلگے رہے اوربالآخر کام یابی نے آپؒ ہی کے قدم چومے۔ کچھ ہی عرصے میںراجا پرتھوی راج کے سب سے بڑے مندرکا سب سے بڑا پجاری ’’سادھورام‘‘سب سے پہلے مشرف بہ اسلام ہوا۔ اس کے بعد اجمیرکے مشہور جوگی’’جے پال‘‘نے بھی اسلام قبول کرلیا اور یہ دونوںبھی دعوتِ اسلام وہدایت اوراسلامی و روحانی مشن کی تبلیغ واشاعت میںخواجہ غریب نوازؒ کے ساتھ ہوگئے۔ اجمیرکاراجا پرتھوی راج روزانہ نت نئے طریقوںسے حضرت والاکو تکلیف پہنچانے کی کوششیںکرتارہتالیکن اللہ تعالیٰ کے فضل و کرم سے اس کی ہرتدبیراُلٹی ہوجاتی۔آخر تھک ہارکر پرتھوی راج نے نہایت ناشائستہ انداز و الفاظ میں18ہزارعالمین کامشاہدہ کرنے والے سلطان الہند حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ کواجمیرسے نکل جانے کا کہاتو حضور خواجہ غریب نواز ؒ بے ساختہ مسکرادیے اورجلال میںآکر فرمایا: ’’میںنے پرتھوی راج کوزندہ سلامت لشکرِاسلام کے سپردکردیا۔‘‘ آپؒ کافرمان درست ثابت ہوا اور تیسرے ہی روزفاتحِ ہند سلطان شہاب الدین غوری ؒ نے ہندوستان کوفتح کرنے کی غرض سے دہلی پر لشکرکشی کی۔راجا پرتھوی راج لاکھوںکا لشکر لے کرمیدانِ جنگ میںپہنچا۔کفرواسلام کے درمیان زبردست معرکے کے بعد سلطان غوری نے لشکرِ کفرکوشکستِ فاش دے کرپرتھوی راج کو گرفتار کرلیااوربعدازاں قتل ہوکرواصلِ جہنم ہوگیا۔ پرتھوی راج کی ذلت آمیز شکست، عبرت ناک قتل اور سلطان غوری ولشکر اسلام کی عظیم الشّان فتح کے نتیجے میں ہزاروں لوگ جوق درجوق اسلام قبول کرنے لگے۔ یوں اجمیر شریف میںسب سے پہلے اسلامی پرچم سلطان الہند حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیریؒ نے نصب فرمایا۔فاتحِ ہندسلطان شہاب الدین غوری بہ صدعجزو انکسارسلطان الہند حضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ کی خدمتِ عالیہ میںحاضرہوا اورآپ سے شرفِ بیعت حاصل کیا۔ روایت ہے کہ دہلی فتح کرنے کے بعدجب سلطان شہاب الدین غوری اجمیرشریف میںداخل ہوئے تو شام ہوچکی تھی۔ مغرب کاوقت تھا، اذانِ مغرب سُنی تودریافت کرنے پرمعلوم ہواکہ ایک درویش کچھ عرصے سے یہاں اقامت پزیرہیں۔ چناں چہ سلطان غوری فوراً مسجد کی طرف چل پڑے۔جماعت کھڑی ہوچکی تھی اور سلطان الہندحضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ مصلّے پرفائزہوکرامامت فرما رہے ہیں۔ سلطان غوری بھی جماعت میںشامل ہوگئے۔ نماز ختم ہوئی اوراُن کی نظر خواجہ غریب نوازؒ پرپڑی تویہ دیکھ کر حیرت ہوئی کہ اُن کے سامنے وہی بزرگ جلوہ فرماہیں، جنہوںنے اُنہیں خواب میں’’فتح دہلی‘‘ کی بشارت دی تھی۔سلطان شہاب الدین غوری آگے بڑھے اورخواجہ غریب نوازؒکے قدموں میں گرگئے ، درخواست کی:’’ حضور!مجھے بھی اپنے مریدوں اور غلاموںمیںشامل فرمالیں۔‘‘ آپ ؒنے اس خواہش کو شرف ِقبولیت بخش کر اُنہیںمرید بنالیا۔ خواجہ اجمیریؒ آفتابِ طریقت بھی تھے اور ماہتابِ شریعت بھی۔ بڑے بڑے اولوالعزم شاہانِ زمانہ آپؒ کے آستانے پر حاضر ہو کر آپؒ کی قدم بوسی کو سب سے بڑی سعادت سمجھتے تھے۔سلطان شہاب الدین غوری آپ کی قدم بوسی کے لیے آیا۔کبھی سلطان شمس الدین التمش نے سر ِارادت جھکایااور یہ سلسلہ بعد از وصال بھی جاری رہا۔ کبھی سلطان محمود خلجی آپ کے روضۂ انور پر فتح کی دُعا مانگتا ہے تو فتح یاب ہوتا ہے ، کبھی اکبر بادشاہ درگاہِ عالیہ میں اولاد کی درخواست پیش کرتا ہے تو بامُراد لوٹتا ہے اور کبھی جہانگیر اپنی شفایابی پر سرِ دربار آپ ؒ کا غلام ہو جاتا ہے۔اُس وقت سے لے کر آج تک ہندوستان کے سارے حکم راں بلا امتیاز عقیدہ و مسلک، اس آستانہ ٔعالیہ پر اپنا سر نیاز جھکاتے آئے ہیں۔ آپ کے وسیلے اور قدومِ میمنتِ لزوم کے صدقے میں سر زمینِ ہند رشکِ آسماں بنی رہے گی۔اولیائے کرام آپؒ کے دربار کی خاک چوم کر اپنے قلب و روح کو مجلّٰی کرکے عروج پاتے ہیں۔ آج بھی آپ کی شانِ غریب نوازی کار فرما ہے۔ صاحبِ دل،اہلِ محبت اور اہلِ طریقت آپ ؒکے حُسنِ باطن اور عشقِ حقیقی کے تصرفات سے آج بھی فیض یاب ہو رہے ہیں۔ آپؒ کے نورِ ولایت کا آفتاب آج بھی چمک رہا ہے۔ آپ ؒ کا قلبی نور آج بھی ضیاء بخش عالم ہے۔آپؒ کی آنکھوں سے نکلے ہوئے آنسو آج بھی آبِ حیات اور بارانِ رحمت کی طرح فیض رساں ہیں۔حضرت خواجۂ خواجگان، قطب الاقطاب، سلطان الہند خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒسے اِن جلیل القدر ہستیوں کو بھی خلافت حاصل ہوئی۔ حضرت خواجہ قطب الدین بختیار کاکیؒ، حضرت بابا فرید گنج شکرؒ، حضرت علائو الدّین علی بن احمد صابر کلیریؒ، حضرت خواجہ نظام الدین اولیاء محبوب ِالٰہی، حضرت خواجہ نصیر الدین چراغ دہلوی ؒ شامل ہیں۔یہ برگزیدہ اور عظیم المرتبت بزرگ اپنے وقت کے ولیٔ کامل اور باکرامت اولیاء اللہ ہوئے۔ آپؒ کی ساری زندگی امربالمعروف ونہی عن المنکرپر عمل کرتے ہوئے گزری۔بالآخریہ عظیم پیکرِعلم وعرفاں، حاملِ سُنّت وقرآں، محبوبِ یزداں، محب سروروکون ومکاں، شریعت وطریقت کے نیرتاباںحضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیریؒ 6رجب المرجب633ھ/1236ء کو غروب ہو کر واصلِ ربِّ دوجہاںہوگیا۔روایات میں آتا ہے کہ جس وقت آپؒ کا وصال ہوا،آپؒ کی پیشانی مبارکہ پرنورانی خط میں تحریرتھا…مَاتَ حَبِیْبُ اللّٰہ،فِیْ حُبِّ اللّٰہ…یعنی اللہ کا دوست، اللہ کی محبت میں وصال فرماگیا۔خواجہ غریب نوازحضرت خواجہ معین الدین چشتی اجمیری ؒ کا مزارپُرانوار اجمیر شریف(انڈیا) میں مرجع خلائق ہے۔آپ کے مزارِ پر مسلمان ہی نہیں ہندو، سکھ، عیسائی اور دیگر مذاہب کے بھی لاکھوں افراد عقیدت و محبت کے ساتھ حاضر ہو تے ہیں۔ درگاہِ عا لیہ آج بھی ایمان و یقین اور علم و معرفت کے نو ر بر ساتی ہے اور ہزاروں خوش نصیب لو گ فیض یاب ہو تے ہیں۔ آپ کا عرس مبارک ہر سال ناصرف اجمیرشریف میں بلکہ پورے پاک وہند میں پورے عقیدت واحترام اورتزک واحتشام کے ساتھ منایاجاتا ہے۔

روزنامہ دنیا ایپ انسٹال کریں
یادرفتگاں: ماسٹر منظور لازوال دھنوں کے تخلیق کار

یادرفتگاں: ماسٹر منظور لازوال دھنوں کے تخلیق کار

ماسٹر منظور حسین کا شمار بھی پاکستان فلم انڈسٹری کے مایہ ناز موسیقاروں میں ہوتا ہے جو 24 دسمبر 2012ء کو وفات پاگئے تھے اور آج ان کی برسی ہے۔ لازوال دھنوں کے تخلیق کار ماسٹر منظور 25دسمبر 1930ء کو لاہور میں پیدا ہوئے۔ اتفاق دیکھیے کہ 25دسمبر کو ہی عین 82برس بعد انہیں لحد میں اتارا گیا۔ ماسٹر منظور نے موسیقی کی ابتدائی تعلیم اپنے والد فضل حسین سے حاصل کی۔ بعدازاں انہوں نے طبلے کی بھی باقاعدہ تعلیم میاں کریم اور میاں عاشق گلی وال سے حاصل کی ان کا ننھیال طبلے میں بہت بڑا استاد گھرانہ تھا۔ بعدازاں انہوں نے عہد ساز گویے امید علی خاں جنہیں بڑے غلام علی خاں کا ہم پلہ قرار دیا جاتا ہے سے کسب ِفیض حاصل کیا۔ ماسٹر منظور کو 1959ء میں ریلیز ہونے والی فلم ''سویرا‘‘ نے شہرت کی بلندیوں پر پہنچا دیا۔ جس کے تمام گانے بہت مشہور ہوئے۔ مگر ایس بی جون کا گایا ہوا گانا ''تو جو نہیں ہے تو کچھ بھی نہیں ہے‘‘ آج زبان زدِ خاص وعام ہے۔ اس فلم کے گیت نامور نغمہ نگار فیاض ہاشمی نے لکھے تھے۔ ماسٹر منظور نے پانچ فلموں کیلئے موسیقی ترتیب دی جن میں ''سویرا ،پیار کی صدا، جگنواور زندگی کے میلے‘‘ شامل ہیں۔ فلم انڈسٹری میں زیادہ کام نہ کرنے کی وجہ وہ یہ بتاتے تھے کہ ''میں ناسمجھ سرمایہ داروں کی بات نہیں مانتا تھا‘‘ اور کچھ فلم والوں نے بھی مجھے مہنگا تصور کرلیا۔ ماسٹر صاحب مشکل طبیعت کے آدمی تھے۔ وہ کہا کرتے تھے کہ حالات ہمیشہ انسان کو کمزور کرتے ہیں، اس لیے میں کبھی حالات کا محتاج نہیں ہوا۔ ماسٹر صاحب سامنے بات کرنے کی جرات رکھتے تھے۔جس کا انہیں خمیازہ کم کام ملنے کی صورت میں بھگتنا پڑا۔ مگر وہ اپنے اس رویے سے نہایت مطمئن تھے۔اس حوالے سے ان کے کئی واقعات بھی مشہور ہیں۔ایک واقعہ نورجہاں کے حوالے سے بھی ہے۔ دراصل وہ سمجھتے تھے کہ نورجہاں جب بے بی نورجہاں تھیں ،انہوں نے بہت اچھا گایا بعدمیں ان کے سر کا گراف گرچکا تھا۔ماسٹر منظور نے اپنے وقت کے تقریباً تمام نامور گلوکاروں کیلئے دھنیں ترتیب دیں۔ جن میں منیر حسین ، زبیدہ خانم، فدا حسین، رونا لیلیٰ، اخلاق احمد، فریدہ خانم ، اقبال بانو، غلام عباس، آئرن پروین، شاہدہ پروین، ناہید نیازی شامل ہیں۔ جن گلوکاروں سے انہوں نے گانے نہیں گوائے ان میں نورجہاں بھی شامل تھیں۔ ماسٹر صاحب کی دھنیں بظاہر بہت سادہ اور سیدھی ہوتی ہیں مگر موسیقی کو سمجھنے والے جانتے ہیں کہ انہیں گانا اتنا آسان نہیں ہوتا تھا جتنا سننے میں محسوس ہوتا ہے۔ پی ٹی وی کے لیے 1973ء میں پروڈیوسر اختر وقار عظیم نے ماسٹر صاحب سے اطہر نفیس کی ایک غزل ''وہ عشق جو ہم سے روٹھ گیا‘‘ کی دھن بنوائی جب فریدہ خانم گانے کے لیے آئیں انہوں نے وہ دھن سنی تو انہیںشاعری اور دھن پسند نہ آئی اور کہاکہ یہ میرے مزاج کے مطابق نہیں۔ ادھر ماسٹر منظوربھی اپنی دھن کے پکے تھے لہٰذا فریدہ خانم کو پروڈیوسر نے کہا کہ کہ ایک دفعہ ریکارڈ کرکے سنتے ہیں نہ اچھی لگی تو دوبارہ کچھ اور کرلیں گے۔ یوں یہ غزل ریکارڈ ہوگئی اور بعدازاں اس غزل کا شمار ان غزلوں میں ہوا جو فریدہ خانم کی پہچان بنیں۔ 1982ء میں پی ٹی وی نے ملی نغموں کا مقابلہ منعقد کروایا۔ ملک بھر سے ہزاروں ملی نغمے موصول ہوئے ہر سٹیشن کو پانچ پانچ نغمے پروڈیوس کرنے کے لیے ملے۔ ماسٹر منظور کو بھی موسیقی ترتیب دینے کے لیے ایک نغمہ دیا گیا تو انہوں نے اس وقت کے کسی بڑے گلوکار کی بجائے غلام عباس سے وہ نغمہ کرایا۔ وہ نغمہ 25نغموں میں سے اوّل آیا۔ گلوکار غلام عباس راوی ہیں کہ صرف اس نغمے پر انہیں29ایوارڈ ملے۔ اس ملی نغمے کے بو ل ہیں ''اے پاک وطن اے پاک زمیں تیرے دن موتی تیری رات نگیں‘‘۔ شہنشاہ نواب اس گیت کے پروڈیوسر تھے اور پاکستان میں غالباً یہ پہلا گیت تھا جس کی ویڈیو بنی۔ ماسٹر منظور کے ایک بھائی الطاف حسین بھی بہت اعلیٰ موسیقار تھے ان کی ترتیب دی ہوئی دو غزلیں میں نے روکا بھی نہیں اور وہ ٹھہرا بھی نہیں، دل میں اک لہر سی اٹھی ہے ابھی‘‘ بہت مشہور ہیں۔ ماسٹر منظور موسیقار اعظم نوشاد کو اپنا استاد مانتے تھے اور کہتے تھے کہ میں نے انہی کی طرح موسیقی دینے کی کوشش کی ہے۔ وہ نوشاد صاحب سے کبھی ملے نہیں مگر نوشاد سے ٹیلی فون اور خط و کتابت کے ذریعے رابطہ تھا۔ ماسٹر منظور محمد رفیع کی گائیکی کو بہت پسند کرتے تھے اور انہیں لاثانی گلوکار تسلیم کرتے تھے۔ پاکستان میں خواجہ خورشید انور اور ماسٹر عنایت کو ہرحوالے سے مضبوط کام کرنے والا مانتے تھے۔ بچپن میں نذر محمد کے ساتھ منٹو پارک میں کرکٹ کھیلنے، رستم زماں ، بھولو اور گونگے پہلوان کی کشتیاں دیکھنے والے ماسٹر منظور کو آخری عمرتک کرکٹ سے بھی دلچسپی رہی۔ وہ موسیقی کے مستقبل کے حوالے سے مایوس نہیں تھے اور سمجھتے تھے کہ لائق لوگ آئیں گے اور اپنا راستہ بنائیں گے۔ دنیا اسی طرح آگے بڑھتی ہے۔ حکومت پاکستان نے 2009ء میں انہیں ''تمغہ برائے حسن کارکردگی‘‘ سے نوازا۔ 

مسجد بھونگ منفرد طرز تعمیر اور جاذب نظر خطاطی

مسجد بھونگ منفرد طرز تعمیر اور جاذب نظر خطاطی

بھونگ مسجد ضلع رحیم یار خان کی تحصیل صادق آباد میں واقع ایک گاؤں بھونگ میں موجود ہے۔ یہ مسجد بہاولپور سے دو سو کلومیٹر اور رحیم یارخان سے تقریبا پچاس کلومیٹر دور واقع ہے۔ اپنے عمدہ ڈیزائن، منفرد طرز تعمیر اور جاذب نظر خطاطی کی وجہ سے اس مسجد کو خاص شہرت حاصل ہے۔ سردار رئیس غازی محمد کے جد امجد حضرت بہاؤ الدین زکریا ملتانی کے خلفاء میں سے تھے۔ رئیس محمد غازی اعزازی مجسٹریٹ اور بہاولپور اسمبلی کے رکن بھی رہے۔ جاہ و حشمت اور کثیر مال و دولت ہونے کے باوجود انھوں نے درویشانہ زندگی گزاری۔ دینی تعلیم کا حصول، عبادت و ریاضت، سماجی کاموں اور مختلف علاقوں میں مساجد کی تعمیر ان کی زندگی کا مشن رہا۔ رئیس غازی محمد نے اپنے خاندانی محل نما گھر کے قریب 1932ء میں بھونگ مسجد کی تعمیر کیلئے ہدایات دیں اور کثیر سرمایہ فراہم کیا۔ تعمیر کے ایک ایک مرحلے پر انھوں نے ذاتی دلچسپی لی۔ مسجد کی تعمیر کی نگرانی کے لیے کیلئے انہوں نے ماسٹر عبدالحمید کو مقرر کیا جنھوں نے نہایت محنت اور توجہ سے مسجد کی تعمیر کی نگرانی کی۔ مسجد کی تعمیر کیلئے ہنگری، اٹلی اور دیگر ممالک سے سنگ سرخ، سنگ مرمر، سنگ خارا، سنگ سرمئی اور سنگ سیاہ منگوائے گئے۔ ان پتھروں کو کاٹنے اور تراشنے والے، ٹائلوں پر پھول بنانے والے، مینا کاری و خطاطی کرنے والے ، صندل کی لکڑی پر باریک اور نفیس کام کرنے والے گل کاری کرنے والے، سونے کے پھول بنانے والے سیکڑوں کاریگروں کی خدمات حاصل کی گئیں۔ یہ مسجد 1932ء سے 1982ء تک تقریباً پچاس سال میں مکمل ہوئی۔ ان پچاس سالوں میں ہزاروں کاریگروں نے مسجد کی تعمیر میں حصہ لیا جن کا تعلق پاکستان اور بھارت سے تھا۔ مسجد کی تعمیر کے دوران کئی کاریگر عمر رسیدہ ہو گئے، کئی انتقال کر گئے۔ ان کے بیٹوں اور بعض کے پوتوں نے یہ ذمے داری ادا کی اور اس مسجد کی تعمیر میں حصہ لیا۔تمام کاریگروں کو ان کی مہارت اور تجربے کی بنیاد پر اجرت دی جاتی تھی۔ ماہر کاریگروں کا ہر طرح سے خیال رکھا جاتا، بلکہ ان کے بچوں کی شادیوں کے اخراجات رئیس غازی محمد ادا کرتے تھے۔ مسجد کی تعمیر میں مصروف کاریگروں کے قیام و طعام کا انتظام بھونگ میں ہی کیا گیا تھا۔ بہت سی مراعات بھی ان کاریگروں کو حاصل تھیں۔ تب صادق آباد سے بھونگ تک آنے جانے کے مناسب راستے موجود نہ تھے۔ نہ پختہ سڑک تھی۔ لہٰذا بھاری مشینری اور تعمیراتی سامان صادق آباد ریلوے اسٹیشن سے بھونگ تک تقریباً بیس کوس بیل گاڑیوں اور اونٹوں پر لاد کر لایا جاتا تھا۔مسجد کی تعمیر کے لیے کوئی باقاعدہ نقشہ نہیں بنایا گیا تھا۔ ایک خاکہ رئیس غازی محمد کے ذہن میں تھا، جس کے مطابق تعمیر کا آغاز کیا گیا۔ رئیس غازی محمد مختلف ممالک میں جاتے ، وہاں کی مساجد دیکھتے اور جو چیز پسند آجاتی اس کے مطابق مسجد کی تعمیر میں تبدیلی کرواتے رہتے۔ اس طرح مسجد کے ڈیزائن میں کئی بار تبدیلی کی گئی۔ کئی حصوں کو دوبارہ، بلکہ سہ بارہ بھی نئے سرے سے تعمیر کیا گیا۔ 1950ء میں ایک نئے مسئلے کی نشاندہی ہوئی کہ سیم کی وجہ سے مسجد کی عمارت کو نقصان پہنچنے کا خطرہ تھا۔ اس خطرے کے پیش نظر تب تک بننے والی تمام عمارت کو گرا دیا گیا اور بیس فٹ بلند ایک چبوترا بنا کر اْس پر نئے سرے سے مسجد کی عمارت تعمیر کی گئی۔ اس سے مسجد کی پائیداری کے ساتھ خوبصورتی اور جلال و عظمت میں بھی اضافہ ہوگیا۔ مسجد کی تعمیر کے دوران ہی 1957 میں رئیس غازی محمد کا انتقال ہو گیا۔ اْن کی وفات کے بعد ان کے بڑے بیٹے رئیس شبیر محمد نے مسجد کے کام کو آگے بڑھایا جو خود بھی درویش صفت انسان تھے۔1982ء میں مسجد کی تعمیر مکمل ہوئی تو اسے بین الاقوامی شہرت حاصل ہوئی۔ دنیا بھر سے سیاح اس مسجد کو دیکھنے آنے لگے۔ اس کی خوبصورتی اور انفرادیت کی وجہ سے 1984ء میں اسے تعمیرات کے شعبے میں آغا خان ایوارڈ بھی دیا گیا۔12مئی 2004ء کو پاکستان کے محکمہ ڈاک نے اس مسجد کی تصویر والا ڈاک ٹکٹ بھی جاری کیا۔ بھونگ مسجد میں ایک وسیع دار المطالعہ، مدرسہ اور وہ حجرہ بھی موجود ہے، جہاں رئیس غازی محمد عبادت کیا کرتے تھے۔ مسجد میں داخل ہونے والا مرکزی دروازہ مشہد میں حضرت امام رضاؒ کے مزار کے صدر دروازے جیسا ہے۔ اندر کئی ایکٹر پر مشتمل فواروں سے مزین وسیع لان ہے۔ راہداری سے گزر کر سیڑھیاں چڑھنے کے بعد مسجد کا صحن ہے، جو سنگ مرمر اور سنگ سیاہ سے آراستہ ہے۔ یہاں بیک وقت دو ہزار نمازی نماز ادا کر سکتے ہیں۔ ایک بڑے گنبد کے نیچے خواتین کے لیے نماز پڑھنے کی جگہ مخصوص ہے، جو خواتین کی جمعہ مسجد کہلاتی ہے۔مسجد کے تمام دروازے ہاتھی دانت کے نفیس اور باریک کام سے مزین ہیں۔ مسجد کے برآمدے میں تقریباً پانچ سو نمازی نماز ادا کر سکتے ہیں۔ یہ برآمدہ اٹھارہ ستونوں پر مشتمل ہے۔ ہر ستون ایک ہی جیسے قدرتی رنگ پر مشتمل آٹھ فٹ بلند ہے۔ مرکزی محراب کی تزئین و آرائش میں خالص سونا چاندی اور قیمتی پتھر استعمال کیا گیا ہے۔ صندل کی لکڑی کا نہایت نفیس اور دیدہ زیب کام کیا گیا ہے۔ دل کش نقش و نگار ، خوب صورت گل کاری اور منفرد ڈیزائن والی یہ مسجد سیاحوں کو حیرت زدہ کر دیتی ہے ۔مسجد کی خصوصیات٭...مسجد کی تعمیر تقریباً50 سال میں مکمل ہوئی۔دیگر کاریگروں کے بیٹوں اوراس کے بعد اس کے پوتوں نے حصہ لیا۔مسجد کی تعمیر کیلئے باقاعدہ نقشہ نہیں بنایا گیاتھا۔٭... سنگ سرخ، سنگ مرمر، سنگ خارا، سنگ سرمئی اور سنگ سیاہ ہنگری، اٹلی اور دیگر ممالک سے منگوائے گئے۔٭...مرکزی محراب کی تزئین و آرائش میں خالص سونا چاندی اور قیمتی پتھر استعمال کیا گیا ہے٭...مرکزی دروازہ مشہد میں حضرت امام رضاؒ کے مزار کے صدر دروازے جیسا ہے٭...مسجد کے تمام دروازے ہاتھی دانت کے نفیس اور باریک کام سے مزین ہیں۔٭...984ء میں اسے تعمیرات کے شعبے میں آغا خان ایوارڈ دیا گیا۔٭...2004ء کو پاکستان کے محکمہ ڈاک نے اس مسجد کی تصویر والا ڈاک ٹکٹ جاری کیا۔ 

آج کا دن

آج کا دن

افغانستان پر سوویت یونین کے قبضے کا آغاز 24 دسمبر 1979ء کو افغانستان پر سوویت یونین کے قبضے کا آغاز ہوا۔اس لڑائی میں ایک طرف تو افغان فوج کے نام پر روسی فوج لڑ رہی تھی تو دوسری طرف ساری دنیا کے مجاہدین روس کے خلاف بر سر پیکار تھے۔ پاکستان نے کھل کر مجاہدین کی تربیت اور ہر طرح سے معاونت کی۔ مجاہدین کی 10 سالہ مزاحمت کے نتیجے میں سوویت فوجی آخر کار 1989 میں افغانستان سے انخلاء پر مجبور ہو گئے۔برطانیہ میں پہلی کار نمبر پلیٹ1903ء کو برطانیہ میں ایک ایکٹ پاس کیا گیا جس میں موٹر گاڑیوں کی رجسٹریشن کو لازمی اور قانون کا حصہ قراردیا گیا۔یہ قانون یکم جنوری1904ء کو نافذ کیا گیا لیکن پہلی نمبر پلیٹ24دسمبر1903ء میں ارل رسل نامی شخص کو جاری کی گئی۔اس کو جاری کردہ نمبر پلیٹ پر صرف''A1‘‘لکھا ہواتھا۔یہ برطانیہ میں کسی بھی موٹر گاڑی کو جاری ہونے والی پہلی نمبر پلیٹ تھی۔ ارل رسل نے لنڈن کاؤنٹی کونسل کے باہر رات بھر انتظار کیا تاکہ صبح دفتر کھلتے ہیں وہ برطانیہ کی سب سے پہلی نمبر پلیٹ حاصل کر سکے۔کرسمن قتل عامیوگنڈا میں ''کرسمن قتل عام‘‘ کا آغاز24دسمبر 2008ء کو ہوا۔یوگنڈا کے ایک باغی گروپ ''لارڈز ریزسٹنس آرمی‘‘(LRA) نے ڈیموکریٹک ریپبلک آف کانگو کے ضلع ہاٹ ایلی کے متعدد دیہاتوں پر ایک ساتھ حملہ کر دیا۔یہ قتل عام دنیا کی تاریخ میں دہشت گردی کی پانچویں مہلک ترین کارروائی تھی۔تحقیقاتی رپورٹ کے مطابق اس قتل عام میں تقریباً150کو قتل جبکہ 30ہزار سے زائد افراد کو ان کے رہائشی علاقے چھوڑنے پر مجبور کر دیاگیا۔اس کارروائی کے دوران160بچوں اور20نوجوانوں کو اغوا بھی کیاگیا۔''اپالو 8‘‘کی کامیاب پرواز''اپالو 8‘‘ انسانوں کے ساتھ زمین کے نچلے مدار کو چھوڑنے والا پہلا خلائی جہاز تھا جو چاند کے مدار میں داخل ہوا۔ 24دسمبر1968ء کوعملے نے بغیر لینڈنگ کے دس مرتبہ چاند کا چکر لگایا اور پھر بحفاظت واپس زمین پر لوٹ آیا۔اس جہاز میں تین خلاباز فرینک بورمین، جیمز لوول، اور ولیم اینڈرسن سوار تھے۔یہ پہلے انسان تھے جنہوں نے ذاتی طور پر چاند کا اور زمین کا خلا سے مشاہدہ اور تصویر کشی کی۔گھینٹ معاہدہگھینٹ(Ghent) معاہدہ ایک امن معاہدہ تھاجس نے امریکہ اور برطانیہ کے درمیان 1812ء کی جنگ کا خاتمہ کیا۔ اس معاہدے کا اطلاق فروری1815ء میں ہوا اور دونوں فریقین نے24دسمبر1814ء میں یونائیٹڈ یندر لینڈز (اب بیلجئیم)کے شہر گھینٹ میں اس پر دستخط کئے۔ اس معاہدے نے جون 1812ء کی جنگ سے پہلے کی سرحدوں کی بحال کر کے دونوں فریقین کے درمیان تعلقات کے پہلے کی حالت میں بحال کر دیا۔اس معاہدے کو برطانوی پارلیمنٹ نے منظور کیا اور 30دسمبر1814ء کو پرنس ریجمنٹ نے اس پر دستخط کئے۔  

ماحول دوست بجلی پیدا کرنے والے مثالی ممالک

ماحول دوست بجلی پیدا کرنے والے مثالی ممالک

دور حاضر میں تیزی سے بڑھتی فضائی آلودگی دنیا بھر کی اقوام کیلئے ایک چیلنج بن چکا ہے۔ ماہرین بیشتر بیماریوں کا ذمہ دار جن میں معمول کی موسمی بیماریوں کے علاوہ پھیپھڑوں اور چھاتی کا کینسر ، نمونیا ، امراض قلب اور فالج سمیت دیگر متعدد بیماریاں شامل ہیں، فضائی آلودگی کو قرار دیتے ہیں۔ اس حقیقت سے اب انکار ممکن نہیں کہ آلودگی کا بڑا سبب فضا میں گرین ہاوس گیسوں کا بے جا اخراج ہے اور ان گیسوں کے اخراج کی سب سے بڑی وجہ فوسل فیول کا اندھا دھند استعمال ہے۔ اگرچہ دنیا بھر میں بڑی تیزی سے ماحول دوست توانائی کے استعمال کی حقیقت کو تسلیم کیا جانے لگا ہے ، تاہم اب بھی دنیا کے تین چوتھائی سے زیادہ ممالک روایتی ایندھن کے استعمال کو چھوڑنے پر تیار نظر نہیں آتے۔ آج ہم دنیا کے جن تین ممالک کا ذکر کرنے جارہے ہیں وہ پانی، ہوا اور سورج کی روشنی سے بجلی بنا کر نہ صرف خود کفیل ہو چکے ہیں بلکہ زائد بجلی فروخت کر کے زرمبادلہ بھی کما رہے ہیں۔ کوڑا کرکٹ سے بجلی پیدا کرنے والا منفرد ملک یونان کے جنوب مشرقی سمندر ایگین میں واقع بیشتر دوسرے جزائر کی طرح ''تیلاس‘‘ کا جزیرہ بھی ان دور افتادہ جزائر میں شامل ہے جن کے زیادہ تر ساحلی علاقے ویران پڑے ہیں۔ شواہد کے مطابق اس جزیرے پر گزشتہ 500سالوں سے آبادی کے آثار ملتے ہیں۔ تیلاس کے اردگرد 200 کے لگ بھگ چھوٹے چھوٹے جزیرے ایسے بھی ہیں جہاں پر آبادی موجود ہے۔ تیلاس تک پہنچنے کا واحد ذریعہ سمندری راستہ ہے۔ اس دور دراز علاقے تک پہنچنے کیلئے یونان سے 15 گھنٹوں کی مسافت طے کرنا پڑتی ہے۔ اس دوردراز علاقے کو سال کے بیشتر حصے میں متعدد مسائل سے بھی نمٹنا پڑتا ہے جس میں سرفہرست سردیوں میں پانی اور بجلی کی پیداوار میں کمی ہے۔ جس کا حل انہوں نے کوڑا کرکٹ سے بجلی پیدا کر کے نکالا ہے کیونکہ یہاں ہر سال اوسطاً تیس ہزار اور پڑوسی جزیرے رہوڈیس میں 20 لاکھ سیاح متوقع ہوتے ہیں ، جبکہ بجلی سپلائی کا دارومدار جزیرہ تیلاس پر ہی منحصر ہوتا ہے۔ تیلاس جزیرہ پر اس وقت پانچ سو سے چھ سو خاندان بستے ہیں۔تیلاس باقی دنیا کے برعکس اپنا کوڑا کرکٹ زمین میں دفن کرنے کی بجائے اسے ری سائیکل کر رہا ہے اور اس سے بجلی بھی بنا رہا ہے ۔اس کے علاوہ ہوائی چکیوں ( ونڈ ٹربائین ) اور شمسی توانائی کے ذریعے نہ صرف اپنی ضرورت کی بجلی پیدا کررہا ہے بلکہ زائد بجلی کو پڑوسی ملکوں میں فروخت بھی کررہا ہے۔ تیلاس کی بندرگاہ سے اترتے ہی آپ کو باربرداری اور آمدورفت کیلئے بجلی سے چلتی گاڑیاں نظر آتی ہیں جبکہ سڑکوں کنارے نصب رہنمائی کرتے بورڈ شمسی توانائی پر چلتے نظر آتے ہیں۔تیلاس جزیرہ خود انحصاری کی ایک خوبصورت مثال کے طور دنیا بھر میں اپنی شناخت بنا چکا ہے۔ کیونکہ 90 کے عشرے میں اس جزیرے کیلئے اس وقت بڑے مسائل کھڑے ہو گئے تھے جب یہاں وسائل اور ضروریات زندگی کی عدم دستیابی کے باعث یہاں کی کثیر آبادی نے یہاں سے انحلا کرنا شروع کر دیا تھا اور گھٹتے گھٹتے یہاں کی آبادی محض 270 افراد رہ گئی۔یہاں پیدائش کی شرح بھی بہت کم تھی جس کے سبب یہاں کاواحد سکول بھی بند ہونے لگا اور ایسے لگ رہا تھا جیسے یہ جزیرہ بہت جلد ویران ہو جائے گا۔یہاں کے باسیوں نے رضاکارانہ طور پر اس جزیرے کو تباہی سے بچانے کیلئے خود انحصاری کو تقویت دی اور آج تیلاس میں بجلی سے لے کر ہر اشیا ء ضروریہ تک ان کی رسائی ہے۔ہوا کے ذریعے وسیع پیمانے پر بجلی پیداوار ڈنمارک کے حکام نے تین سال قبل اعلان کیا تھا کہ ڈنمارک خشکی پر ہوا کی ذریعے بجلی پیدا کرنے والا پہلا ملک ہے ۔ اس کے بعد ہم ساحل سمندر پر بھی ہوا سے بجلی پیدا کرنے والے ابتدائی چند ممالک میں شامل ہیں اور اب ہم سمندر کے اندر اپنا الگ ایک ''توانائی جزیرہ‘‘ قائم کرنے جا رہے ہیں جو ڈنمارک کے مشرق میں بورہولم کے قریب بحیرہ بالٹک میں ہو گا۔ جو نہ صرف ڈنمارک کی بجلی کی ضروریات پوری کرے گا بلکہ وافر بجلی ایکسپورٹ بھی کرے گا۔ اس جزیرے سے جرمنی ، بلجئیم اور ہالینڈ کو بجلی برآمد کرنے کے معاہدے کئے جائیں گے۔ یہ منصوبہ بنیادی طور پر ڈنمارک کے 30لاکھ خاندانوں کو بجلی فراہم کرنے کا ایک منصوبہ ہے جو ایک وسیع و عریض مصنوعی جزیرے پر قائم کیا جا رہا ہے جو ساحل سمندر سے 80 کلومیٹر سمندر کے اندر تعمیر کیا جارہا ہے ۔یہ اپنی نوعیت کا دنیا کا پہلا ''توانائی جزیرہ‘‘ ہے۔ یہ ڈنمارک کی تاریخ کاسب سے بڑا منصوبہ ہے جس پر 34ارب ڈالر تخمینہ متوقع ہے۔ اس جزیرے کا ابتدائی رقبہ ایک لاکھ 20 ہزار مربع میٹر ہو گا جو بتدریج بڑھا کر 4لاکھ 60ہزار مربع میٹر کر دیا جائے گا۔ اس منصوبے کے ذریعے ایک مصنوعی جزیرے پر 200 کے لگ بھگ دیو ہیکل ہوا سے چلنے والے ٹربائن لگائے جائیں گے۔ سمندری لہروں سے بجلی کی پیداوار دنیا بھر کے سائنسدان ایک عرصہ سے اس نظرئیے پر کام کر رہے تھے کہ یہ کرۂ ارض جو 70فیصد پانی پر مشتمل ہے ، جب ہوا ، روشنی ، تیل اور دیگر ذرائع سے بجلی بنائی جا سکتی ہے تو سمندری لہروں اور موجوں سے کیوں نہیں بنائی جا سکتی۔ ویسے تو موجوں اور لہروں سے توانائی پیدا کرنے والا آلہ دوسو سال سے بھی زیادہ پہلے تیار کر لیا گیا تھا لیکن باقاعدہ طور پر اس آلے کی افادیت کو بروئے کار لانے میں پہل یورپ میں یورپی یونین کی مدد سے 2003ء میں سکاٹ لینڈ کے گرد و نواح کے پانیوں سے ہوئی۔ سکاٹ لینڈ کے مغربی ساحل سے بحیرہ اوقیانوس کی لہریں پوری طاقت کے ساتھ ٹکراتی ہیں۔ اس مقام پر '' اکوا میرین پاور اوئسٹر 800‘‘ نامی ایک آلہ دو دو میٹر بلند لہروں کے ساتھ حرکت کرتا نظر آتا ہے۔پانی سے باہر اس آلے کا صرف اوپر کا حصہ نظر آتا ہے۔پانی پیدا کرنے والا اصل نظام سمندر میں پندرہ میٹر کی گہرائی میں ایک پلیٹ فارم کے ساتھ منسلک ہے۔ لہروں اور موجوں کی حرکت کے نتیجے میں پانی بہت زیادہ پریشر کے ساتھ جا کر ان ٹربائنز کو چلاتا ہے جو ساحل پر بنی ایک عمارت میں موجود ہیں۔ یہ ایک چھوٹا سا پاور سٹیشن ہے جس کے ڈھانچے کے اندر ہی لہروں کی طاقت سے بجلی پیدا کرنے کا نظام موجود ہے جس کے ذریعے یہاں پیدا ہونے والی بجلی کو خشکی پر بھیجا جاتا ہے۔

عظیم مسلم سائنسدان عباس بن سعید الجوہری اور خالد بن عبدالملک المروزی

عظیم مسلم سائنسدان عباس بن سعید الجوہری اور خالد بن عبدالملک المروزی

عباس بن سعید الجوہری مامون الرشید کا غلام تھا۔ مامون اس کو بہت چاہتا تھا اور اپنے پاس اسے رکھتا تھا۔ الجوہری نے علم ہیئت میں مہارت پیدا کر لی تھی۔ اس نے اپنے مالک کو ایک رصد گاہ کی تعمیر پر آمادہ کیا، مامون نے اس کی خواہش کے مطابق دو رصد گاہیں تعمیر کرا دیں جس کے منتظم حکیم یحییٰ منصور تھے۔مامون نے عباس کو آزاد کردیا تھا مگر اس نے مامون کے قریب ہی زندگی گزار دی۔ابتدائی زندگی، تعلیم و تربیتعباس بن سعید الجوہری علم ہیئت کا ماہر اور باکمال ریاضی دان تھا۔ عباس الجوہری مامون الرشید کا غلام تھا۔ مامون الرشید اس کو بہت چاہتا تھا اس نے اسے آزاد کردیا، لیکن الجوہری نے مامون سے الگ ہونا پسند نہ کیا اور پوری عمر شاہی محل میں گزاری۔ مامون کے قریب ترین مصاحبوں میں سے تھا۔الجوہری کی صلاحیتوں اور علمی قابلیت سے مامون متاثر تھا اور اسے ہمیشہ قریب رکھتا تھا۔ عباس الجوہری آرام پسند نہ بنا بلکہ اس نے فرصت کے اوقات سے پورا پورا فائدہ اٹھایا وہ شاہی محل میں مطالعہ میں مصروف رہتا تھا۔علمی خدمات اور کارنامےعباس الجوہری علم ہیئت کا ماہر تھا۔ دربار میں بہت سے قابل لوگ جمع تھے۔ الجوہری نے مامون کو رضد گاہ کے قیام کیلئے مشورہ دیا، مامون خود بھی چاہتا تھا اس لئے فوراً آمادہ ہو گیا۔ الجوہری نے رصد گاہ کیلئے آلات کی صنعت پر توجہ کی کئی آلات اس نے تیار کئے اور آلات رصدیہ کی صفت میں اس نے کمال پیدا کیا۔مامون الرشید کے حکم سے دور صدگاہیں تعمیر ہوئیں، ایک بغداد میں شماسہ کے مقام پر دوسری ملک شام میں دمشق کے قریب قاسیون میں، دونوں رصد گاہوں کے لئے آلات صدیہ کو نصب کرنا اور ان کی دیکھ بھال الجوہری کے ذمے تھی۔ الجوہری تعمیرات کا نگران بھی تھا۔عباس الجوہری نے اپنے تجربات اور مشاہدات ایک کتاب کی صورت میں مرتب کئے۔خالد بن عبدالملک المروزی خالد بن عبدالملک ہیئت دانوں میں مشہور تھا۔ وہ تحقیق اور ریسرچ کے کاموں میں مصروف رہتا تھا اور اس حیثیت سے وہ دربار مامونی میں پہنچا۔ رصد گاہ جب بغداد میں تعمیر ہوئی تو وہ اس کا انچارج تھا۔ پھر جب قاسیون میں ایک اور رصد گاہ تعمیر ہوئی تو اسے انچارج بنا کر قاسیون بھیجا گیا۔ اس نے سورج سے متعلق نئی نئی تحقیقاتی کیں۔ اس نے زیچ مامونی مرتب کیا۔ اس دور میں بیک وقت چار سائنسدان ماہرین کی جماعت موجود تھی، جن کو سائنس کے عناصر اربعہ کہا گیا۔ اس نے 849ء میں وفات پائی۔ابتدائی زندگی، تعلیم و تربیتخالد بن عبدالملک بھی ہیئت دانوں میں مشہور تھا۔ اس کا خاندان بغداد میں پہلے سے علمی حیثیت کا مالک تھا۔ خالد نے اپنے علمی ذوق و شوق نیز محنت اور مستعدی کے سبب اس فن میں کمال پیدا کیا اور کامیاب علمی زندگی گزاری، جب اس کی رسائی دربار میں ہوئی تو اپنی اعلیٰ قابلیت اور عمدہ صلاحیتوں کے سبب وہ ترقی کرکے سائنس دانوں کی جماعت میں شامل ہو گیا۔رصد گاہ جب تعمیر ہو گئی تو سائنس دانوں کی جماعت میں خالد بھی شامل تھا۔ وہ بھی تحقیق اور ریسرچ کے کاموں میں مصروف اور مشغول رہا۔ خالد بڑا خوش قسمت ہے کہ اس نے مامون الرشید المعتصم بن الرشید، الواثق بن العستصم اور آخر میں المتوکل ان سب کا زمانہ دیکھا اور ان سب کے دربار میں وہ عزت کی نظر سے دیکھا جاتا تھا۔خالد کو قاسیون(ملک شام) کی رصدگاہ میں انچارج بنا کر بھیجا گیا اور کچھ روز بعد وہ انتقال کر گیا۔علمی خدمات اور کارنامےخالد کو علم ہیئت خصوصاً اجرام فلکی سے بڑی دلچسپی تھی۔ وہ تحقیق و ریسرچ کے کاموں میں ہمیشہ مصروف رہتا تھا۔ اس نے سورج سے متعلق نئی نئی تحقیقات کیں۔حکیم یحییٰ منصور نے جب زیچ مامونی مرتب کی تو خالد کے تجربات سے بھی فائدہ اٹھایا۔خالد اس دور میں سائنس کے عناصر اربعہ میں شامل تھا۔ 

انسانی خوبصورتی ظاہر سے باطن تک !

انسانی خوبصورتی ظاہر سے باطن تک !

اللہ تعالیٰ نے انسان کو نہایت خوبصورت تخلیق کیا۔ کسی کو مرد اور کسی کو عورت بنایا اور دونوں کو اپنے اپنے انداز میں حسین بنایا۔ عورت سے کائنات کا حسن ہے تو مرد سے زندگی کی روانی۔ لیکن اصل خوبصورتی صرف جسمانی یا ظاہری نہیں بلکہ انسان کے باطن، اس کے کردار، اور اس کی اخلاقیات میں پوشیدہ ہے۔انسان کی تخلیق میں جو سب سے بڑی نعمت ہے وہ اختیار ہے۔ یہ اختیار کہ وہ اپنے ظاہر اور باطن کو کیسا رکھتا ہے۔ ظاہری خوبصورتی کا پسند کیا جانا ایک فطری امر ہے، لیکن اگر اس کے ساتھ باطن کی خوبصورتی نہ ہو تو ظاہری حسن بھی کھوکھلا محسوس ہوتا ہے۔ اصل خوبصورتی یہ ہے کہ انسان اپنا دل پاکیزہ رکھے، اپنے ارادے مضبوط کرے اور اپنے عمل کو نیک اور پرخلوص بنائے۔آج کے دور میں سوشل میڈیا کا رجحان بہت بڑھ گیا ہے۔ لوگ اپنی خوبصورت تصاویر، عمدہ کھانوں، مہنگے لباسوں اور خوشحال زندگی کی جھلکیاں شیئر کرتے ہیں۔ یہ سب دیکھ کر لگتا ہے کہ دنیا بہت حسین ہے اور لوگ مثالی زندگی گزار رہے ہیں۔ لیکن جب حقیقت میں ایسے لوگوں سے ملاقات ہوتی ہے تو بعض اوقات ان کی اصل شخصیت اس چمکتی دمکتی تصویر سے مختلف نکلتی ہے۔یہی وہ مقام ہے جہاں انسان کی اصل خوبصورتی کا امتحان ہوتا ہے۔ اگر کوئی شخص سوشل میڈیا پر تو خوش اخلاق اور مہذب دکھائی دے، لیکن اپنے گھر والوں، دوستوں یا دفتر میں بداخلاقی کا مظاہرہ کرے تو وہ خوبصورت نہیں کہلایا جا سکتا۔ خوبصورتی صرف چہرے یا الفاظ میں نہیں بلکہ انسان کے کردار میں ہوتی ہے۔ایک خوبصورت انسان وہ ہے جو اپنی حقیقی زندگی میں بھی اتنا ہی خوبصورت ہو جتنا وہ سوشل میڈیا پر نظر آتا ہے۔ وہ اپنے والدین کے ساتھ محبت اور احترام سے پیش آئے، اپنے شریکِ حیات کو عزت دے، اپنے بچوں کی تربیت میں دلچسپی لے اور اپنے دوستوں اور پڑوسیوں کے لیے ایک اچھا انسان ثابت ہو۔یہی حقیقی کامیابی اور خوبصورتی ہے کہ انسان نہ صرف اپنے ظاہری وجود کو نکھارے بلکہ اپنے باطن کو بھی بہتر بنائے۔ اپنی زندگی میں ایسے اصول اپنائے جو نہ صرف دنیاوی فائدے کے لیے ہوں بلکہ آخرت میں بھی کامیابی کی ضمانت بنیں۔ اس طرح ایک انسان دنیا اور آخرت دونوں میں خوبصورت اور کامیاب کہلائے گا۔یاد رکھیں، سوشل میڈیا پر تو کوئی بھی خوبصورت نظر آ سکتا ہے، لیکن حقیقی زندگی میں خوبصورت بننا اور رہنا ہی اصل کامیابی ہے۔ اپنا کردار ایسا بنائیں کہ لوگ آپ کو نہ صرف ظاہری طور پر پسند کریں بلکہ آپ کے باطن، آپ کی اخلاقیات، اور آپ کی انسانیت کو بھی سراہیں۔ یہی حقیقی خوبصورتی ہے۔