مہ ناز

مہ ناز

اسپیشل فیچر

تحریر : ش۔ ح


ہفتہ 19 جنوری 2013ء کو اچانک خبر ملی کہ پاکستان کی معروف گلوکارہ مہ ناز اب اس دنیا میں نہیں رہیں وہ کراچی سے امریکا جاتے ہوئے بحرین کے منامہ ایئرپورٹ پر انتقال کرگئیں۔ مہ ناز کچھ عرصے سے شوگر اور بلڈ پریشر کے مرض میں مبتلا تھیں۔ اپنے بھائیوں کے پاس امریکا جاتی رہتی تھیں۔ ماہِ محرم میں امریکا سے پاکستان آئیں تھیں اور دو ماہ بعد واپس امریکا جارہی تھیں۔ انہیں کراچی میں سپردخاک کردیا گیا۔مہ ناز کی آواز میں بانکپن ہی نہیں تھا بلکہ گائیکی اور ریاضت کا حُسن بھی تھا۔ اپنے فن کی انہی خوبیوں کی بدولت مہ ناز نے تین دہائیوں تک دنیا ئے موسیقی پرراج کیا۔ انہوںنے جلد ہی ایک ایسا مقام حاصل کیا جس تک پہنچنے کے لیے عموماً فن کاروں کو ایک عمر درکار ہوتی ہے۔ مہ ناز کی اچانک موت نے ان کے پرستاروں کو غم زدہ کردیا ہے۔مہ ناز 1958ء کوکراچی میں پیدا ہوئیں۔ ان کے والد اختر مہدی وصی علی ریڈیو پاکستان میں ملازم تھے جن کا کام فن کاروں کو الفاظ کی ادائیگی یعنی تلفّظ درست کروانا تھا۔ اچھی آواز ہونے کی وجہ سے سوزخوانی بھی کرتے تھے۔ انہوں نے ریڈیو پر کئی غزلیں بھی گائیں۔ مہ ناز کے والد اور تایا بہت اچھے خطاط اور آرٹسٹ بھی تھے اور یہ ان کا خاندانی کام تھا، کچھ عرصے بعد انہوںنے ریڈیو پاکستان کی ملازمت ترک کرکے کاروبار شروع کردیا۔ والد اور والدہ کا تعلق لکھنؤ کے نواح سے تھا۔ ان کی والدہ کو ٹھمریاں، دادریں، بندشیں گانے کا شوق تھا۔ کراچی کے پہلے کمشنر سید ہاشم رضا نے ان کی آواز سنی تو ریڈیو پاکستان میں زیڈ اے بخاری سے ان کی تعریف کی اور یہ ریڈیو پر گانے لگیں۔ریڈیو پر ہی سوزوسلام اور مرثیہ بھی پڑھتی تھیں۔ ہرسال محرم الحرام میں پی ٹی وی پر بھی سوزوسلام اور مرثیہ پڑھتی اور ان کے ساتھ ان کی بہن عشرت جہاں، شمیم بانو اور مہ نازبھی ہوتیں۔ مہ ناز گھر میں پانچ بھائیوں میں سب سے بڑی تھیں۔ ان کے ایک بھائی کا انتقال ہوگیا۔ مہ ناز نے اپنے بھائیوں کی اعلیٰ تعلیم اور اچھے مستقبل کو سنوارنے میں بڑی بہن کا حق ادا کیا اور ساری زندگی شادی نہیں کی۔ آج ان کے چاروں بھائی امریکا میں مقیم ہیں۔ مہ ناز کا اصل نام کنیز فاطمہ تھا۔ کالج میں شاہین اختر کے نام سے پہچانی جاتی تھیں۔معروف کلاسیکل گائیک استاد امرائو بندوخان کے بھتیجے نذیر نے ان کا نام ’’مہ ناز‘‘ تجویز کیا۔ مہ ناز نے ابتدائی تعلیم کراچی جیل روڈ پر واقع بہادر یار جنگ اسکول سے حاصل کی۔مسلم گرلز سیکنڈری اسکول ناظم آباد نمبر 2 سے میٹرک پاس کیا۔ سٹی گرلز کالج سے انٹر اور سرسیّد کالج میں بی اے پارٹ ون میں تھیں لیکن بی اے نہ کرسکیں۔ ریڈیو پاکستان کراچی سے پروگرام ’’بزمِ طلبہ‘‘ میں کُل پاکستان مقابلۂ موسیقی میں تعلیمی اداروں کی طالبات نے حصہ لینا تھا۔ جس لڑکی کا اس مقابلے کے لیے انتخاب ہوا وہ پروگرام کے قریب اچانک بیمار ہوگئی اور جب کالج کی عزت کا مسئلہ آگیا تو کالج پرنسپل نے ایک طالبہ کے کہنے پر مہ ناز کو آگے کردیا۔ مہ نازنے ملی نغمہ’’اے وطن کے سجیلے جوانو‘‘ گایا تو محفل تالیوں سے گونج اٹھی۔ ان کی سریلی اور میٹھی آواز کو سراہا گیا اور ان کو پہلا انعام ملا۔ان کے خالو تراب نقوی ریڈیو میں پروگرام منیجر تھے۔ انہوںنے مہ ناز کو ڈائریکٹر جنرل سلیم گیلانی سے ملوایا۔ انہوںنے مہ ناز کی آواز سننے کے بعد اسے مزید نکھارنے کے لیے گلوکار مہدی حسن (مرحوم) کے بڑے بھائی پنڈت غلام قادر کی شاگردی میں دے دیا۔ مہ ناز کا ریڈیو پر پہلا گانا، نیاز حسین کی موسیقی میں ’’کجراری اَنکھیوں میں نندیا نہ آئے‘‘ تھا۔ جس کو حشمت جعفری نے نشر کیا۔ پنڈت غلام قادر کے ساتھ مہ ناز کا ایک ڈوئیٹ ’’بول رے پپیہا‘‘ بڑا مقبول ہوا۔ پی ٹی وی کے پروگرام ’’نغمہ زار‘‘ کے لیے مہ ناز کو پروڈیوسر امیر امام (مرحوم) نے متعارف کرایا اور موسیقار استاد نذر حسین کی کمپوزیشن میں پہلا گانا ’’ہوا نے بادل سے کہا کہ شہر پھولوں سے سج گیا‘‘ گایا۔ اس پروگرام میں موسیقار سہیل رعناکے ساتھ گانے کافی مقبول ہوئے۔ امیر خسرو کا کلام’’چھاپ تِلک سب چھین لی رے موسے نیناں ملائی کے‘‘ مہ ناز کی پہچان بنا اور ان پر فلم کے دروازے اس وقت کھل گئے جب معروف موسیقار اے حمید کراچی آئے اور مہ ناز کی والدہ سے فلموں میں گانے کی اجازت مانگی۔ 1974ء کا ذکر ہے جب مہ ناز نے کراچی سے لاہور رخصت سفر باندھا۔ ہدایت کار حسن طارق کی فلم ’’جہیز‘‘ میں ان کا پہلا فلمی گانا ریکارڈ ہوا۔ جس کے بول تھے’’پیار تو سے بلما جرور‘‘ اس کو سیف الدین سیف نے لکھا تھا ، اس فلم میں مہ ناز نے مزید چار گانے اور ریکارڈ کرائے لیکن یہ فلم ریلیز نہ ہوسکی۔ ہدایت کار نذر الاسلام کی فلم ’’حقیقت،، مہ ناز کی پہلی ریلیز ہونے والی فلم تھی جس میں انہوںنے گلوکار احمد رشدی (مرحوم) کے ساتھ ایک ڈوئیٹ گایامیں نے تمہیں بلایا تھا کاہے کو گھبرائی ہویہ گانا خواجہ پرویز نے لکھا اور وحید مراد اور بابرہ شریف پر فلم بند کیا گیا۔ ہدایت کار ایم اے علی کی فلم ’’پیسہ‘‘ میں مہ ناز کا ایک گانا موسیقار ناشادنے ریکارڈ کیا۔ جس کے بول تھے ’’اک بار تو پیار سے دیکھ مجھے سو بار جاں لٹادوں گی‘‘ یہ گانا تسلیم فاضلی نے لکھا۔ اس گانے سے مہ ناز کی آواز موسیقار وں کی نظروں میں آگئی۔ ہدایت کار ایس سلیمان کی فلم ’’زینت‘‘ میں گلوکار رجب علی کے ساتھ ڈوئیٹ’’تیری قسم تیرے سر کی قسم‘ ‘ ندیم اور شبنم جیسے مقبول فن کاروں پر فلم بند ہوا۔ اس دوران ایم اشرف نے مہ ناز کو فلم ’’دل نشین‘‘ کے لیے گانا ’’یہ گھر میرے ارمانوں کا سپنا ہے‘‘ اور موسیقار اے حمید نے فلم ’’اک گناہ اور سہی‘‘ کا گانا ’’روح کی پیاس بجھانے کے لیے اک گناہ اور سہی‘‘ گوایا جو سننے والوں میں پسند کیے گئے۔ ہدایت کار پرویز ملک کی فلم ’’پہچان‘‘ کا گانا ’’میرا پیار تیرے جیون کے سنگ رہے گا‘‘ مہ ناز کی فنی زندگی کا ٹرننگ پوائنٹ ثابت ہوا، اور اس گانے نے انہیں فلمی گلوکارہ کے طور پر صحیح معنوں میں متعارف کرایا۔ جسے مسرور انور نے لکھا اور نثار بزمی نے موسیقی سے سجایا۔ یہی گانا مہدی حسن کی آواز میں بھی ریکارڈ کیا گیا اور یہ دونوں گانے بے حد مشہور ہوئے۔یہ گانا چائلڈ اسٹار پر فلم بند ہوا ۔ فلم ’’مہربانی‘‘ میں ایک مشہور گیت ’’جیون کیا ہے آتی جاتی سانسوں کا افسانہ ہے‘‘ مہ ناز کی گائیکی کا حسین امتزاج ہے۔ مہ ناز کی آوازسن کر واقعی ایسا محسوس ہوتا ہے جیسے کوئی آہستہ آہستہ کانوں میں رس گھول رہا ہے اور اسے بار بار سننے کو جی چاہتا ہے یہی وجہ ہے مہ ناز نے فلموں میں جو بھی گایا وہ پسند کیا گیا ۔ چاہے وہ المیہ گانا ہو یا طربیہ، کلب سانگ ہو، یا غزل، حمد ہو یا نعت، مہ ناز کی آواز کا جادو ہمیشہ سرچڑھ کر بولا۔ نام ور موسیقاروں نے مہ ناز سے بھر پور کام لیا۔ ملکۂ ترنم نور جہاں نے مہ ناز پر دست شفقت رکھا اور ان کی حوصلہ افزائی اور تعریف کی او رکہا تھا، میری نظر میں اُس وقت نئی آوازوں میں مہ ناز سے بہتر کوئی اور دوسری آواز اتنی باصلاحیت نہیں۔ موسیقار خواجہ خورشید انور نے مہ ناز کو نور جہاں کے بعد دوسری بڑی آواز کہا تھا۔ یہی وجہ ہے کہ جب فلم ’’حیدر علی‘‘ کے گانوں کی کمپوزیشن کی تو انہوںنے صرف مہ ناز کی آواز میں فلم کے تمام گانے ریکارڈ کیے جو اپنے دور میں مقبول ہوئے، خاص کر ’’جا جاری کوئیلیا جاجا‘‘ اور ’’کیوں روئے شہنائی‘‘ شامل ہیں۔ 1977ء میں ہدایت کار مسعود پرویز نے فلم ’’انسان‘‘ بنائی تو سات موسیقاروں سے ایک ایک گانا کمپوز کرایا، ان سات موسیقاروں کمال احمد، خواجہ خورشید انور، ماسٹر عنایت حسین‘ نذیر علی، ناشاد، صفدر حسین اور اے حمید کا کہنا تھا کہ مہ ناز سے زیادہ سریلی اور میٹھی آواز اس وقت پوری فلم انڈسٹری میں موجود نہیں یہی وجہ ہے، تمام موسیقاروں نے مہ ناز سے ہی گانے گوائے۔ یہ اعزاز صرف مہ ناز کے ہی حصہ میں آیا۔ فلم ’’حیدر علی‘‘ اور فلم ’’انسان‘‘ کے تمام گانے مہ ناز نے ہی گائے۔ 1980ء میں مصری فلم ’’عابدہ‘‘ کو اُردو زبان میں ڈب کیا گیا موسیقار کریم شہاب الدین نے فلم میں ایک گیت، ایک حمد اور ایک نعت مہ ناز کی آواز میں ریکارڈ کی۔ مہ ناز نے جہاں مہدی حسن، احمد رشدی، مسعودرانا، رجب علی، شوکت علی، جاوید اختر، غلام علی جیسے سینئر گلوکاروں کے ساتھ ڈوئیٹ گائے وہیں اپنے ہم عصر گلوکار غلام عباس، اخلاق احمد، عالمگیر، محمد علی شہکی، اسد امانت علی خان، عمران علی ناشاد، محبوب پرویز، تحسین جاوید، خالد وحید، کے ساتھ بھی ڈوئیٹ گائے۔ مہ نازپہلی گلوکارہ بھی ہیں جن کے گائے ہوئے گانے خواتین گلوکارائوں کے ساتھ بھی ملتے ہیں۔ جیسے مالا، افشاں، ترنم ناز، ناہید اختر، نیرہ نور، شمسہ کنول، شازیہ، مسرت سمیع اور خود ان کی خالہ عشرت ہیں۔ مہ ناز کے کئی گانوں میں ان کا ساتھ اداکاروں نے بھی دیا۔ جس میں اداکارمحمد علی کے ساتھ فلم ’’نصیب‘‘ میں ان کا گانا ’’یہ آرزو ہے کہ عمر میری تمہاری چاہت میں بیت جائے‘‘ اداکار رحمن کے ساتھ فلم ’’لگن‘‘ کا گانا ’’مجھے نیند نہیں آتی ہے‘‘ اداکار غلام محی الدین کے ساتھ فلم آندھی اور طوفان کا گانا’’کیسا انسان ہے تو دشمن جان ہے تو‘‘ شامل ہیں۔ معروف موسیقاروں کے دنیا سے جانے یا پھر فلموں سے کنارہ کشی اختیار کرلینے کے بعد مہ ناز 1994ء میں واپس کراچی آگئیں تھیں، لیکن جب بھی موسیقار ان کو بلواتے یہ لاہور جاکر گانے ریکارڈ کراتی تھیں۔ 1995ء میں ہدایت کار جاوید شیخ کی فلم ’’مشکل‘‘ میں تحسین جاوید اور مہ ناز کا ایک ڈوئیٹ، ’’دل ہوگیا ہے تیرا دیوانہ اب کوئی جچتا نہیں‘‘ بے حد مقبول ہوا اسی فلم کا ایک اور ڈوئیٹ موسیقار امجد بوبی نے مہ ناز کے ساتھ گایا۔ ’’تجھ کو بھول کر زندہ رہنا، تنہائی کے دردکو سہنا مشکل ہے بڑا مشکل ہے‘‘۔ 1999ء میں پاپ سنگر سجاد علی نے فلم ’’ایک اور لَو اسٹوری‘‘ بنائی تو ان کے بھائی موسیقار لکی علی نے مہ ناز سے ایک گانا ’’بھیگے بھیگے موسم میں ہلکی ہلکی وادیاں‘‘ گوایا جس پر ان کو ایوارڈ بھی ملا۔2001ء میں اداکارہ زیبا بختیار نے بحیثیت فلم ساز و ہدایت کارہ فلم ’’بابو‘‘ بنائی تو اس میں مہ ناز کی آواز میں ایک گانا ’’یہ شمع کسی روز سرشام بجھادو‘‘ گوایا جو خود زیبا بختیار پر فلم بند ہوا۔ مہ ناز کا آخری فلمی گانا 2001ء میں ہدایت کار اقبال کشمیری کی فلم ’’سنگرام‘‘ کے لیے ریکارڈ کیا گیا۔ جس کے بول تھے ’’ساتھیا آکھو جائیں، دنیا ہم کو ڈھونڈے لیکن کسی کے ہاتھ نہ آئیں‘‘ یہ گانا اداکارہ نور پر فلم بند کیا گیا اور یہی مہ ناز کا آخری فلمی گانا ہے۔مہ ناز نے اُردو فلموں کے ساتھ ساتھ پچاس سے زائد پنجابی فلموں میں بھی گانے گائے۔ 1975ء میں ہدایت کار مسعود پرویز کی پنجابی فلم ’’میرا ناں پاٹے خان‘‘ میں مہ ناز کی آواز میں پہلا پنجابی گانا ’’رانجھن یار وے‘‘ تھا جس کوحزیںقادری نے لکھا اور موسیقی بخشی وزیر نے دی، یہ گانا بابرہ شریف پر فلم بند ہوا۔ مہ نازکی پنجابی فلموں میں آج دی گل، جوڑتوڑ دا بادشاہ، اتھرا، دو غلا، اَج دی تازہ خبر، طوفان، پنڈی وال، دارا، استاد شاگرد، بدتمیز، غیرت، جٹ کڑیاں توں ڈردا، مفرور،قانون، جبرو، بے گناہ، عالی جاہ، مولاجٹ، امانت، بابرخان،قسمت، یہ آدم، ضدی میراناں، زہرِقاتل وغیرہ قابل ذکر ہیں۔یہی نہیں کئی سندھی فلموں کے لیے بھی نغمہ سرائی کی۔ ان کا پہلا سندھی گانا فلم دھرتی دل وارن جی‘‘ تھی جس میں موسیٰ کلیم کا لکھا ہوا گانا موسیقار ظفر علی نے کمپوز کیا جس کے بول تھے۔ ’’جندڑی توتاں گوریاں‘‘۔ مہ ناز کے گائے ہوئے گانے سب سے زیادہ بابرہ شریف پر فلم بند ہوئے۔ فلموں کی تمام بڑی اداکارائوں جن میں شبنم، زیبا، رانی، سنگیتا، ممتاز، نشو، دیبا، کویتا، نجمہ، نمی، مسرت شاہین، آسیہ، انجمن شامل ہیں، مہ ناز کی آواز ان پر فلم بند کیے ہوئے گانوں کے لیے موزوں تھی۔ فلم ’’آتش‘‘ کا ایک گانا جو چائلڈ اسٹار علی غفران پر فلم بند ہوا، مہ ناز نے اسے اتنی خوب صورتی سے گایا، لگتا تھا یہ بچہ ہی گارہا ہے۔ اس گانے کے بول تھے ’’آگلے شے لگالے، میلی چھوتی چھوتی بانہوں میں خود کو چھپالے‘‘۔ مہ ناز کے کئی گانے ایسے بھی ہیں جو فلمیں ریلیز نہ ہوسکیں۔ ان میں نغمہ نگار و ہدایت کار شیون رضوی کی فلم ’’نغمات کی رات‘‘ کا گانا’’اس مطلبی دنیا کو کوئی پیار سکھادے‘‘، ہدایت کارہ سنگیتا کی فلم ’’شعلہ اور شبنم‘‘ کا گانا’’نہ تم رہوگے نہ ہم رہیں گے خدا کی بستی یوں ہی رہے گی‘‘ تسلیم فاضلی نے لکھا اور کمال احمدنے کمپوز کیا۔ ہدایت کارہ شمیم آراء کی فلم ’’ہم اور تم‘‘ میں مہ ناز نے اے نیر کے ساتھ دو ڈوئیٹ ’’ہم اور تم، تم اور ہم جرم وفا سو بار کریں گے، مرتے دم تک پیار کریں گے‘‘ اور ’’موسم کوئی آئے موسم کوئی جائے، میں نہ بھولوں گا تجھ کو وعدہ ہے میرا‘‘ تسلیم فاضلی نے ایم اشرف کی موسیقی میں لکھے جو ریڈیو پر مسلسل نشر ہوتے رہے۔ 1988ء میں ناروے میں رہنے والے پاکستانی فلم ساز غفور احمد بٹ نے ہیروئن جیسے نشہ آور زہر پر بھارتی اداکارہ شبانہ اعظمی کے والد شاعر کیفی اعظمی(مرحوم)سے اپنی فلم’’زندگی کے سوداگر‘‘ کے لیے ایک گانا لکھوایا جو موسیقار وجاہت عطرے نے مہ ناز سے گوایا، اس گانے کے بول تھے۔کیسی بھیانک سازش اپنی سرحد کے اُس پار ہوئینشہ آور گولیاں لے کر دشمن کی یلغار ہوئی مہ ناز کو دس نگار ایوارڈ ملے 1977ء سے 1982ء تک مسلسل ساتھ ایوارڈ حاصل کیے جو انہیں فلم سلاخیں، پلے بوائے، بندش، فربانی، بیوی ہو تو ایسی، مہربانی، کبھی الوداع نہ کہنا پر ملے، یہ بھی ایک ریکارڈ ہے۔ 1987ء میں فلم ’’کندن‘‘،1988ء میں فلم ’’بازار حُسن‘‘،1990ء میں فلم ’’بلندی‘‘ اور 1991ء میں فلم ایک اور لو اسٹوری‘‘ پر دیئے گئے۔ اس کے علاوہ پی ٹی وی نے بہترین گلو کارہ کا ایوارڈ دیا۔ مہ ناز کو دو مرتبہ نیشنل ایوارڈ اور سات مرتبہ گریجویٹ ایوارڈ ملے۔ 2004 ء میں امریکا میں نارتھ کیرولینا کی اُردو یونیورسٹی نے ایوارڈ سے نوازا۔ جب کہ حکومت پاکستان نے ان کو تمغۂ حُسن کارکردگی عطا کیا۔ مہ ناز نے تین سو سے زائد فلموں میں قریباً پانچ سو گانے ریکارڈ کرائے۔ مہ ناز آج اس دنیا میں نہیں لیکن ان کے گائے ہوئے گیت، غزلیں، گانے ان کی آواز کو ہمیشہ زندہ رکھیں گے۔

روزنامہ دنیا ایپ انسٹال کریں
 سوشل میڈیا پر بچوں کی رسائی:آسٹریلیا ماڈل کیا ہے اور کیوں زیر بحث ہے

سوشل میڈیا پر بچوں کی رسائی:آسٹریلیا ماڈل کیا ہے اور کیوں زیر بحث ہے

رواں ماہ کی ایک صبح جب آسٹریلوی نوجوانوں نے اپنے انسٹاگرام، ٹک ٹاک اور فیس بک کے نوٹیفیکیشن کھولے تو انہیں ایک عجیب سا احساس ہوا کہ شاید آن لائن زندگی میں کوئی بڑی تبدیلی رونما ہو چکی ہے۔ حقیقت یہی ہے ۔آسٹریلیا نے 16 سال سے کم عمر بچوں کو سوشل میڈیا اکاؤنٹس رکھنے اور نئے اکاؤنٹس بنانے پر پابندی لگا دی ہے۔ یہ قانون جسےThe Online Safety Amendment (Social Media Minimum Age) Act 2024 کہا جاتا ہے، نومبر 2024ء میں پارلیمنٹ سے منظور ہوا اور اس سال 10 دسمبرسے نافذ العمل ہو گیا۔ اس کے تحت میٹا، ٹک ٹاک، یوٹیوب، سنیپ چیٹ، ریڈیٹ، ٹویچ اور دیگر بڑی سوشل میڈیا کمپنیوں کو حکم دیا گیاہے کہ وہ 16 سال سے کم عمر صارفین کے اکاؤنٹس بلاک کریں یا انہیں حذف کردیں ورنہ بھاری جرمانے کا سامنا کرنے کیلئے تیار رہیں۔ آسٹریلوی حکومت کا دعویٰ ہے کہ سوشل میڈیا پلیٹ فارمز کے الگورتھم بچوں کی کمزور نفسیات، خود اعتمادی اور ذہنی صحت کو نشانہ بناتے ہیں، اس لیے یہ فیصلہ کیا گیا ہے کہ بجائے والدین کے کمپنیوں کو اس نقصان دہ ماحول سے بچوں کو بچانے کا حکم دیا جائے۔ سوشل میڈیا سکرین ایڈکشن، تنقیدی سوچ میں کمی اور آن لائن ہراسانی جیسی مشکلات کا باعث بن رہا ہے۔چھوٹے بچے غلط معلومات، غیر اخلاقی مواد اور پرائیویسی خطرات کے سامنے بے بس ہوتے ہیں جبکہ والدین تکنیکی اور ثقافتی دباؤ کے سامنے اپنے بچوں کو محفوظ رکھنے میں ناکام رہتے ہیں۔لگتا ہے کہ یہ قانون سوشل میڈیا کی دنیا کے پیٹرن تبدیل کردے گا۔ آسٹریلیا کا یہ اقدام دنیا بھر میں سنگ میل ثابت ہو رہا ہے۔ مختلف ممالک نے اس کے متوازی یا مختلف ماڈل پر غور شروع کر دیا ہے جیسا کہ یورپی پارلیمنٹ نے 16 سال سے کم عمر بچوں کے لیے سوشل میڈیا پابندی کی حمایت کی ہے، کیو نکہ کمپنیاں الگورتھمز کے ذریعے بچوں کی کمزوریوں کا فائدہ اٹھاتی ہیں۔ نیوزی لینڈ نے ایک پارلیمانی کمیٹی رپورٹ بنانے کا فیصلہ کیا ہے جو جلد اسی موضوع پر قانون سازی کے لیے سفارشات دے گی۔ ملائیشیا 2026ء میں اسی طرح کی پابندی نافذ کرنے کا منصوبہ رکھتا ہے۔ سپین نے سوشل میڈیا کے لیے عمر کی حد 14 سے بڑھا کر 16 کرنے یا والدین کی رضا مندی کے ساتھ رسائی دینے کا فیصلہ کیا ہے۔ فرانس اور ناروے بھی مختلف مدتوں اور حدود کے ساتھ اسی معاملے پر غور کر رہے ہیں۔ یہ سب اس بات کا ثبوت ہے کہ ایک عالمی تحریک اب بچوں کی ڈیجیٹل حفاظت کے لیے شروع ہو چکی ہے۔ جیسے جیسے حکومتیں اس موضوع پر غور کریں گی ہر ملک کے اپنے ثقافتی اور سیاسی پیمانے سامنے آئیں گے۔تاہم سوشل میڈیا کے حوالے سے کچھ ملک نرم رویہ اختیار کر رہے ہیں جیسا کہ جنوبی کوریا، جہاں سوشل میڈیا بلیک آؤٹ کی بجائے کلاس رومز میں موبائل فونز کی پابندی نافذ کرنے کا فیصلہ کیا گیا ہے تاکہ تعلیم میں خلل نہ آئے اور جاپان کے ایک شہر نے سب کے لیے دن میں دو گھنٹے انٹر نٹ استعمال کی حد متعارف کرائی ہے، جسے ڈیجیٹل وقت کا متوازن استعمالکہا جارہاہے۔ ڈنمارک نے سب سے مختلف حکمت عملی اپنائی ہے ، وہاں 15 سال سے کم عمر صارفین کو سوشل میڈیا تک محدود رسائی دینے کا منصوبہ بنایا جا رہا ہے، مگر والدین کو 13،14 سال کے بچوں کو اجازت دینے کا اختیار بھی دیا گیا ہے۔ یہ صورتحال واضح کرتی ہے کہ ہر ملک اور سماج کے لیے ایک ہی حل نہیں ہے۔ بعض جگہوں پر سختی ہے، بعض جگہوں پر لچک اور بعض میں تعلیمی انداز اپنایا جا رہا ہے۔آسٹریلیا کی پابندی نے شدید ردعمل بھی پیدا کیا ہے۔ سوشل میڈیا کمپنیوں، حقوقِ اظہار کے حامیوں اور نوجوانوں نے حکومت کی اس حد تک مداخلت پر سوالات اٹھائے ہیں مثال کے طور پر،یہ آزادی اظہار کا حق چھیننے جیسا تو نہیں؟ بچے دیگر انٹرنیٹ پلیٹ فارمز یا وی پی این کے ذریعے پابندی کو توڑ سکتے ہیں؟ کیا اس سے نوجوانوں کی سماجی تعاملات اور تعلیمی صلاحیتوں کو نقصان نہیں ہوگا؟انہی نکات کو لے کر آسٹریلیا کی اعلیٰ عدالت میں اس قانون کو چیلنج بھی کیا گیا ہے جس میں 15 سال کے دو بچوں نے کہا ہے کہ ان کا آزادانہ اظہار اور سیاسی معلومات تک رسائی کا حق محدود ہوا ہے۔ آج کا ڈیجیٹل منظرنامہ وہ نہیں رہا جو پانچ سال پہلے تھا۔ سوشل میڈیا صرف تفریح نہیں بلکہ تعلیم، معلومات اور معاشرتی رابطے کا ذریعہ بھی ہے، اسی لیے کوئی بھی پابندی اپنے آپ میں اچھی بری نہیں ہے ۔آسٹریلیا نے اپنی پالیسی کے ذریعے دنیا کو ایک چیلنج دیا ہے کہ بچوں کے تحفظ اور آزادی کے درمیان توازن کہاں ہے؟یہ سوال نہ صرف قانون سازوں کو درپیش ہے بلکہ والدین، اساتذہ اور خود نوجوانوں کے لیے بھی ایک آئینہ ہے۔ کیا دنیا آسٹریلیا کے نقش قدم پر چلتی ہے؟ کیا ہم ایک نئے ڈیجیٹل سماجی معاہدے کی طرف بڑھیں گے؟وقت ہی بتائے گا کہ یہ قدم محفوظ مستقبل کی بنیاد بنتا ہے یا نئی حدود کی کنجی۔

ہالیجی جھیل :مہمان پرندوں کا مسکن

ہالیجی جھیل :مہمان پرندوں کا مسکن

ایشیا میں پرندوں کی سب سے بڑی پناہ گاہ، ہالیجی جھیل کراچی سے 82 کلومیٹر اور ٹھٹھہ سے شمال مغرب میں 24 کلومیٹر کے فاصلے پر واقع ہے۔ ہالیجی جھیل نہ صرف ملکی سطح پر بلکہ بین الاقوامی طور پر بھی ماحولیاتی اہمیت کی حامل ہے اور اپنی قدرتی خوبصورتی، میٹھے پانی کے ذخیرے اور بالخصوص آبی پرندوں کے مسکن کے طور پر پہچانی جاتی ہے۔یہاں تقریباً 200 سے زائد اقسام کے پرندے آتے ہیں ۔کسی زمانے میں مہمان پرندوں کی 500 سے زائد اقسام ہوتی تھی تاہم وقت کے ساتھ آنے والی تبدیلیوں کے نتیجے میں پرندوں کی تعداد اور اقسام کم ہوتی چلی گئیں۔اس کی ایک بڑی وجہ جھیل کے پانی کی آلودگی بھی ہے۔ اس جھیل سے کراچی شہر کو پانی فراہم کیا جاتا تھا لیکن جب پانی کی یہ سپلائی یہاں سے بند کر کے کینجھرجھیل سے شروع ہوئی تو ہالیجی جھیل کا پانی آلودہ ہونے لگا اور آبی حیات کے لیے یہ مسکن ناقابلِ رہائش ہو گیا اور افزائش نسل کے لیے بھی مناسب نہ رہا۔ہالیجی جھیل کے قیام کا تاریخی پس منظر یوں ہے کہ دوسری جنگِ عظیم کے دوران اتحادی افواج کی کثیر تعداد کراچی میں قیام پذیر ہوئی اور پانی کی ضرورت کے پیشِ نظر ہالیجی جھیل بنانے کا فیصلہ کیا گیا، یوں ایک مصنوعی جھیل وجود میں آئی جو کہ 1943ء میں مکمل ہوئی۔ جھیل کے انسپکٹر کی رہائش گاہ پر آج بھی 1943ء کی تختی لگی ہوئی ہے۔جھیل تقریباً 18 مربع کلومیٹر پر محیط ہے جس کی گہرائی مختلف مقامات پر 17 سے 30 فٹ تک ہے۔ اس جھیل کے دلدلی حصے میں مگر مچھوں کی ایک کثیر تعداد ہوا کرتی تھی جوبتدریج کم ہوتے جارہے ہیں ۔ہالیجی جھیل کو رامسر کنونشن کے تحت عالمی اہمیت کی حامل آب گاہ (Wetlands of International Importance) قرار دیا گیا، جو اس کی ماحولیاتی قدر و قیمت کا واضح ثبوت ہے۔رامسر کنونشن عالمی معاہدہ ہے جو دو فروری 1971 ء کو ایران کے شہر رامسر میں آب گاہوں کے تحفظ کے اجلاس دوران طے پایااور 76-1975ء میں مکمل طور پر نافذ کیاگیا ۔ اُس وقت پاکستان میں آٹھ رامسر آب گاہیں تھیں اور اس وقت ان کی تعداد 19 ہوگئی ہے۔ہالیجی بنیادی طور پر بارشوں اور قریبی ندی نالوں کے پانی سے وجود میں آئی تھی۔ وقت کے ساتھ ساتھ یہ جھیل ایک متوازن ماحولیاتی نظام میں تبدیل ہو گئی جہاں پانی، نباتات، مچھلیاں اور پرندے ایک دوسرے سے جڑے ہوئے ہیں۔ جھیل کے اردگرد پائے جانے والے آبی پودے، سرکنڈے اور گھاس پرندوں کے لیے قدرتی پناہ گاہ اور افزائشِ نسل کا ذریعہ فراہم کرتے ہے۔ یہی وجہ ہے کہ ہالیجی جھیل کو آبی اورمہاجر پرندوں کے لیے ایک محفوظ مسکن سمجھا جاتا ہے۔ہالیجی جھیل انڈس فلائی وے زون کے راستے میں ہونے کے باعث ہر سال سردیوں کے موسم میں سائبیریا، وسطی ایشیا اور یورپ کے مختلف علاقوں سے ہزاروں کی تعداد میں نقل مکانی کرنے والے پرندوں کا مسکن بنتی ہے ۔ ان میں فلیمنگو، پیلیکن، بطخوں کی مختلف اقسام، ہیرون، ایگریٹ اور کوٹ شامل ہوتے ہیں۔ یہ پرندے یہاں نہ صرف قیام کرتے ہیں بلکہ خوراک حاصل کرتے اور بعض اقسام افزائشِ نسل بھی کرتی ہیں۔ ہالیجی جھیل کا پرامن ماحول اور وافر خوراک ان پرندوں کے لیے ایک مثالی پناہ گاہ بناتا ہے۔رامسر کنونشن کا بنیادی مقصد دنیا بھر میں آب گاہوں کا تحفظ، ان کا دانشمندانہ استعمال اور حیاتیاتی تنوع کی بقا کو یقینی بنانا ہے۔ ہالیجی جھیل اس کنونشن کے اصولوں کی عملی مثال ہے کیونکہ یہ جھیل پرندوں کے مسکن کے ساتھ ساتھ مقامی ماہی گیروں، نباتات اور آبی حیات کے لیے بھی ناگزیر اہمیت رکھتی ہے۔ تاہم ہالیجی جھیل کو درپیش خطرات بھی کسی سے پوشیدہ نہیں۔ بڑھتی ہوئی آبادی، صنعتی آلودگی، غیر قانونی شکار، پانی کی کمی اور ماحولیاتی تبدیلی جیسے عوامل اس جھیل کے قدرتی توازن کو متاثر کر رہے ہیں۔ خاص طور پر پرندوں کے غیر قانونی شکار نے ماضی میں اس مسکن کو شدید نقصان پہنچایا۔ اگرچہ حکومت اور محکمہ جنگلی حیات نے تحفظ کے لیے مختلف اقدامات کیے ہیں لیکن مؤثر عمل درآمد اور عوامی آگاہی کی اب بھی شدید ضرورت ہے۔ہالیجی جھیل کی حفاظت دراصل پرندوں ہی نہیں بلکہ پورے ماحولیاتی نظام کی حفاظت ہے۔ یہ جھیل ہمیں یاد دلاتی ہے کہ آب گاہیں قدرت کا وہ نازک تحفہ ہیں جو انسانی غفلت کی صورت میں تیزی سے تباہ ہو سکتی ہیں۔ رامسر کنونشن کے تحت ہالیجی جھیل کی حیثیت ہمیں یہ ذمہ داری سونپتی ہے کہ ہم اس قدرتی ورثے کو آئندہ نسلوں کے لیے محفوظ بنائیں۔ ہالیجی جھیل پاکستان کے ماحولیاتی خزانے کا ایک قیمتی حصہ ہے۔ پرندوں کی چہچہاہٹ، پانی کی سطح پر تیرتے رنگ برنگے پرندے اور قدرتی خاموشی اس جھیل کو ایک منفرد مقام عطا کرتی ہے۔ اگر ہالیجی جھیل کا تحفظ سنجیدگی سے کیا جائے تو یہ نہ صرف پرندوں کا محفوظ مسکن بنی رہے گی بلکہ رامسر کنونشن کے مقاصد کی تکمیل میں بھی پاکستان کے مثبت کردار کو اجاگر کرے گی۔

آج کا دن

آج کا دن

پہلی کامیاب پرواز 17 دسمبر 1903ء کو امریکی ریاست نارتھ کیرولائنا کے مقام کِٹی ہاک پر اورول رائٹ اور ولبر رائٹ نے پہلی مرتبہ ایک ایسا ہوائی جہاز کامیابی سے اڑایا جو انجن سے چلتا تھا، کنٹرول کیا جاتا تھا اور انسان کو فضا میں لے جانے کی صلاحیت رکھتا تھا۔ اس طیارے کا نام فلائر ون تھا جس نے تقریباً 12 سیکنڈ تک پرواز کی اور 120 فٹ کا فاصلہ طے کیا۔یہ کارنامہ محض ایک سائنسی تجربہ نہیں تھا بلکہ انسانی تہذیب میں ایک انقلابی قدم تھا۔ رائٹ برادران کی اس کامیابی نے بعد میں ہوابازی، جنگی طیاروں، مسافر بردار جہازوں اور عالمی رابطوں کے پورے نظام کی بنیاد رکھی۔ سیمون بولیوار کا انتقال 17 دسمبر 1830ء کو لاطینی امریکا کے عظیم انقلابی رہنما سیمون بولیوار کا انتقال ہوا۔ بولیوار کو'' لبریٹر‘‘یعنی آزادی دلانے والا کہا جاتا ہے کیونکہ انہوں نے سپین کی نوآبادیاتی حکمرانی کے خلاف جدوجہد کرتے ہوئے وینزویلا، کولمبیا، ایکواڈور، پیرو اور بولیویا کو آزادی دلوانے میں مرکزی کردار ادا کیا۔بولیوار نہ صرف ایک فوجی کمانڈر تھے بلکہ ایک ویژنری سیاسی رہنما بھی تھے۔ ان کا خواب تھا کہ آزاد ہونے والے لاطینی امریکی ممالک ایک مضبوط وفاق کی صورت میں متحد رہیں مگر اندرونی اختلافات، علاقائی سیاست اور اقتدار کی کشمکش نے ان کے خواب کو پورا نہ ہونے دیا۔ زندگی کے آخری ایام میں وہ مایوسی، بیماری اور تنہائی کا شکار رہے۔ مالمدی قتلِ عام دوسری عالمی جنگ کے دوران 17 دسمبر 1944ء کو یورپ میں ایک انتہائی ہولناک واقعہ پیش آیا جسے مالمدی قتلِ عام کہا جاتا ہے۔ یہ واقعہ بلجیم کے علاقے مالمدی کے قریب پیش آیا جہاں نازی جرمن فوج کے ایس ایس دستوں نے امریکی فوج کے تقریباً 84 جنگی قیدیوں کو گولی مار کر قتل کر دیا۔یہ واقعہBattle of the Bulge کے دوران پیش آیا۔ بعد ازاں یہ واقعہ جنگی جرائم کی ایک نمایاں مثال کے طور پر سامنے آیا۔جنگ کے بعد نیورمبرگ طرز کے مقدمات میں اس قتلِ عام میں ملوث جرمن افسران پر مقدمات چلائے گئے اور کئی کو سزائیں سنائی گئیں۔عرب بہار کا آغاز17 دسمبر 2010ء کو تیونس کے ایک نوجوان پھل فروش محمد بوعزیزی نے پولیس کی بدسلوکی، بے روزگاری اور حکومتی ناانصافی کے خلاف احتجاجاً خود سوزی کرلی۔ یہ واقعہ بظاہر ایک فرد کی ذاتی اذیت کا اظہار تھا مگر اس نے پوری عرب دنیا کو ہلا کر رکھ دیا۔بوعزیزی کی خودسوزی کے بعد تیونس میں عوامی احتجاج شروع ہوا جو جلد ہی ایک عوامی انقلاب میں تبدیل ہو گیا۔ چند ہفتوں میں صدر زین العابدین بن علی اقتدار چھوڑ کر ملک سے فرار ہو گئے۔ یہی تحریک آگے چل کر عرب بہار کہلائی جس نے مصر، لیبیا، یمن اور شام سمیت کئی ممالک میں سیاسی ہلچل پیدا کی۔

روبوٹک لیمپ:ٹیکنالوجی کا نیا شاہکار

روبوٹک لیمپ:ٹیکنالوجی کا نیا شاہکار

دنیا کی تیزی سے بدلتی ہوئی ٹیکنالوجی میں اب ایک اور حیران کن ایجاد شامل ہو گئی ہے۔ پکسر کے مشہور اچھلتے لیمپ سے متاثر ہو کر تیار کیا گیا ایک دلچسپ روبوٹک ڈیسک لیمپ حقیقت کا روپ دھار چکا ہے، جو نہ صرف حرکت کرتا ہے بلکہ دیکھنے، سننے اور بات کرنے کی صلاحیت بھی رکھتا ہے۔ کیلیفورنیا کی کمپنی ''Interaction Labs‘‘ کی جانب سے تیار کردہ ''اونگو‘‘(Ongo) نامی یہ سمارٹ لیمپ گھروں اور دفاتر کیلئے ایک نئے طرز کی ڈیجیٹل رفاقت پیش کرتا ہے۔ پرومو ویڈیو میں یہ روبوٹ اشیاء اور انسانوں کو تجسس بھری نظروں سے دیکھتا، مدد فراہم کرتا اور ماحول سے تعامل کرتا نظر آتا ہے، جبکہ اس کی رازداری کے تحفظ کیلئے سن گلاسز تک مہیا کیے گئے ہیں۔ ٹیکنالوجی کے شوقین افراد اس جدت کو روبوٹکس کے مستقبل کی ایک دلکش جھلک قرار دے رہے ہیں۔کمپنی کے شریک بانی اور سی ای او کریم رخا چاہم (Karim Rkha Chaham) نے بتایا کہ یہ ''جذبات کا اظہارِ کرنے والا‘‘ روبوٹ صارفین کو یاد بھی رکھ سکتا ہے اور ان کی ضروریات کا اندازہ بھی لگا لیتا ہے۔ اسے یوں سمجھیں جیسے کسی بلی کو ایک ڈیسک لیمپ کے جسم میں قید کر دیا گیا ہو‘‘۔سماجی پلیٹ فارم ''ایکس‘‘ پر تبصرہ کرنے والوں نے اس ڈیزائن کو ناقابلِ یقین، شاندار، بہت زبردست اور حیرت انگیز ٹیکنالوجی کا نمونہ قرار دیا ہے۔ ایک صارف نے کہا کہ ''یہ یقینی طور پر وہ چیز ہے جو میں گھر میں رکھ سکتا ہوں، کسی خوفناک انسانی نما روبوٹ کے مقابلے میں‘‘۔ جبکہ ایک اور نے لکھا کہ ''یہ شاید مارکیٹ کا سب سے پیارا روبوٹ ہو سکتا ہے‘‘۔''اونگو‘‘ کی حرکات ایلیک سوکولو نے ڈیزائن کی ہیں، جو پکسر کی فلم ''ٹوائے سٹوری‘‘، ''گارفیلڈ: دی مووی‘‘ اور ''ایون المائٹی‘‘ کے آسکر کیلئے نامزد سکرین رائٹر ہیں۔ پرومو ویڈیو میں دکھایا گیا ہے کہ ''اونگو‘‘ اپنے بیس پر گھومتا ہے اور اپنی محور کو خودبخود ایڈجسٹ کرتا ہے، بالکل اسی طرح جیسے Pixar کا مشہور کردار کرتا تھا۔صارف کی ضرورت کے مطابق ''اونگو‘‘ اپنی آنکھوں سے نکلنے والی روشنی کی شدت کو کم یا زیادہ کرسکتا ہے اور انہیں قریب بھی لا سکتا ہے، مثلاً رات کے وقت کتاب پڑھنے کیلئے۔یہ خوشگوار انداز میں سلام کرتا ہے، مفید مشورے دیتا ہے اور ہدایات بھی دیتا ہے جیسے: ''ارے! اپنی چابیاں بھولنا مت‘‘۔ایک اور دلکش منظر میں دکھایا گیا ہے کہ جب گھر میں پارٹی ہو رہی ہوتی ہے تو ''اونگو‘‘ پاس والے کمرے میں چلنے والی موسیقی کی دھن پر جھومتا ہے۔کمپنی کے مطابق، یہ ڈیسک لیمپ آپ کے ڈیسک اور آپ کے دن کو روشن کرتا ہے اور آپ کے گھر میں ''جادو جیسی مانوس موجودگی‘‘ لے کر آتا ہے۔کمپنی اپنی ویب سائٹ پر کہتی ہے: ''یہ آپ کی جگہ کو حرکت، شخصیت اور جذباتی ذہانت کے ساتھ زندہ بناتا ہے۔یہ اُن باتوں کو یاد رکھتا ہے جو آپ کیلئے اہم ہیں، آپ کے احساسات کو محسوس کرتا ہے اور دن بھر چھوٹی چھوٹی، خیال رکھنے والی حرکات کے ذریعے آپ کا ساتھ دیتا ہے۔ اونگو آپ کے دن کی رفتار کو محسوس کرتا ہے اور ماحول میں آنے والی لطیف تبدیلیوں کو خاموشی سے سمجھتے ہوئے ان کا جواب دیتا ہے۔ سمارٹ مصنوعات کی طرح جن میں کیمرے شامل ہوتے ہیں، اونگو بھی اپنے اردگرد کے ماحول کا ادراک رکھتا ہے، لیکن وہ ویژول ڈیٹا کو اپنی ڈیوائس ہی پر پروسیس کرتا ہے اور کسی بھی قسم کی ویڈیو کلپس کلاؤڈ پر نہیں بھیجتا، تاکہ کمپنی کا کوئی فرد انہیں نہ دیکھ سکے۔ جب صارفین مکمل پرائیویسی چاہتے ہوں اور نہیں چاہتے کہ اونگو ان پر نظر رکھے، تو وہ اس کی آنکھوں پر غیر شفاف چشمے لگا سکتے ہیں، جو مقناطیس کی مدد سے فوری طور پر چپک جاتے ہیں۔ایکس (X) پر کئی صارفین نے کہا کہ انہیں اونگو کی آواز ''پریشان کن‘‘ اور ''چبھن بھری‘‘ لگتی ہے، لیکن چہام (Chaham) کا کہنا ہے کہ اس کی آواز کے ساتھ ساتھ اس کی شخصیت بھی حسبِ ضرورت کسٹمائز کی جا سکتی ہے۔ انہوں نے یہ بھی اعتراف کیا کہ پرومو ویڈیو کمپیوٹر جنریٹڈ ہے، لیکن یہ صارفین کو ایک واضح اندازہ دیتی ہے کہ وہ کیا توقع رکھ سکتے ہیں، کیونکہ فی الحال پروٹوٹائپ پر کام جاری ہے، یعنی یہ ابھی مکمل طور پر تیار نہیں۔اونگو کو کمپنی کی ویب سائٹ پر پری آرڈر کیا جا سکتا ہے، جس کیلئے 49 ڈالر یا 38.38 پاؤنڈ کی مکمل طور پر قابلِ واپسی ''پرائیویٹی ایکسس ڈپازٹ‘‘ درکار ہے۔ یہ ڈپازٹ صارف کیلئے پہلے بیچ سے ایک یونٹ محفوظ کر دیتا ہے اور یہ رقم پروڈکٹ کی آخری قیمت میں سے منہا ہوجائے گی،جس کے بارے میں چہام نے بتایا کہ یہ تقریباً 300 ڈالر (225 پاؤنڈ) ہوگی۔ جو صارفین ابھی ادائیگی کریں گے انہیں اونگو کی ترسیل اگلے سال موسمِ گرما میں شروع ہونے پر پہلے فراہم کی جائے گی۔اونگو بلاشبہ پکسر کے اصل لیمپ ''لکسو جونیئر‘‘ (Luxo.Jr) کی طرف ایک واضح اشارہ ہے، جو 1995ء میں ''ٹوائے سٹوری‘‘ سے لے کر اب تک ہر پکسر فلم کے پروڈکشن لوگو میں دکھائی دیتا ہے۔

پلاسٹک کی بوتلوں سے محل تعمیر

پلاسٹک کی بوتلوں سے محل تعمیر

کینیڈین فنکارکا کارنامہ گنیز گیئربک میں شامل کر لیا گیاپلاسٹک آلودگی کے بڑھتے ہوئے بحران کے اس دور میں، دنیا بھر میں جب ماحولیاتی ماہرین سر پکڑے بیٹھے ہیں، ایک شخص نے تخلیقی سوچ اور عزم کے ساتھ وہ کام کر دکھایا جس کا تصور بھی مشکل ہے۔ ''پلاسٹک کنگ‘‘ کے نام سے مشہور اس باہمت فرد نے 40 ہزار استعمال شدہ پلاسٹک کی بوتلوں کو ضائع ہونے نہیں دیا، بلکہ انہیں جوڑ کر ایک شاندار چار منزلہ محل تعمیر کر ڈالا۔ یہ منفرد منصوبہ نہ صرف ماحول دوستی کی ایک روشن مثال ہے بلکہ یہ ثابت کرتا ہے کہ تخلیق اور جدت انسان کو ناممکن کو بھی ممکن بنانے کی طاقت عطا کرتی ہیں۔ دنیا بھر میں ماحولیاتی تحفظ کی کوششوں کے تناظر میں یہ کارنامہ اس جانب اشارہ کرتا ہے کہ اگر ارادہ مضبوط ہو تو ایک پھینکی ہوئی پلاسٹک کی بوتل بھی تعمیر وطن اور خدمت انسانیت کا ذریعہ بن سکتی ہے۔یہ چند سال پہلے کی بات ہے کہ دنیا کو بے کار کچرے سے پاک کرنے کے خواہش مند ایک کینیڈین شخص نے پاناما کے لوگوں میں حیرت انگیز جوش پیدا کر دیا۔ اس نے ساحلوں اور شاہراہوں پر بکھری ہزاروں پلاسٹک کی بوتلیں اکٹھی کروائیں اور اسی ''کچرے‘‘ کو استعمال کر کے ایک ایسا شاندار محل تعمیر کر ڈالا جو کیریبین سورج کی روشنی میں جگمگاتا ہے۔ یہ کوئی کہانی نہیں ہے بلکہ مونٹریال سے تعلق رکھنے والے رابرٹ بیزو کی حقیقی زندگی کا وہ کارنامہ ہے جس نے انہیں درست طور پر ''پلاسٹک کنگ‘‘ کا لقب دلایا۔ 2012ء میں رابرٹ پاناما کے علاقے بوکاس ڈیل ٹورو کے ایسلا کولون میں رہائش پذیر تھے اور اپنا وقت بوکاس ری سائیکلنگ پروگرام کے ساتھ گزار رہے تھے، جو ملک کے ساحلوں اور بستیوں سے کچرا صاف کرنے کی کوشش کرتا تھا۔ مگر کینیڈین شہری اس بات پر سخت حیران ہوا کہ صرف ڈیڑھ سال کے دوران انہوں نے دس لاکھ سے زائد پلاسٹک کی بوتلیں جمع کیں جو ری سائیکل ہونے والے کچرے کے بڑے بڑے ڈھیر کی صورت جمع ہو رہی تھیں۔ اس آلودگی کو کم کرنے کیلئے رابرٹ کے ذہن میں ایک بہت ہی غیر معمولی خیال آیا۔ کیا ہو اگر ان بوتلوں کو ری سائیکل کرنے کے بجائے براہ راست استعمال کر کے کوئی بڑا ڈھانچہ بنایا جائے، ایسا جو رہائش بھی فراہم کرے اور انسانی فضلے اور ماحول دوست حل کی ایک علامت بھی بن جائے۔اسی خیال کے بیج سے دنیا کا سب سے بڑا پلاسٹک بوتلوں سے بنا قلعہ وجود میں آیا۔ چار منزلہ، 46 فٹ (14 میٹر) بلند کاسٹیلو اِن اسپیریسیون، جو تقریباً 40 ہزار بوتلوں سے تیار کیا گیا۔رابرٹ نے اپنے ایک انٹرویو میں کہا کہ شروع میں جزیرے کے رہائشیوں اور حکام کو لگا کہ میں پاگل ہوں حتیٰ کہ میری بیوی اور میرا بیٹا بھی یہی سمجھتے تھے۔ پھر انہیں تجسس ہوا اور انہوں نے مجھے یہ دیکھنے کیلئے کام جاری رکھنے دیا کہ آخر میں کیا کرنے والا ہوں۔ جیسے جیسے عمارت بڑھتی گئی، ان کی دلچسپی بھی بڑھتی گئی۔ کچھ ہی عرصے میں عمارت نے واضح شکل اختیار کرنا شروع کر دی۔ کنکریٹ اور اسٹیل کے مضبوط ڈھانچے کے گرد بنائی گئی اس تعمیر میں رابرٹ اور ان کی ٹیم نے پلاسٹک کی بوتلوں کو ''ماحول دوست تعمیراتی مواد‘‘ یا انسولیشن کے طور پر استعمال کیا۔ بوتلوں کی ساخت نے قلعے کو موسمی اثرات سے محفوظ رکھا اور اسے ایک منفرد حسن بخشا جس کی جھلک کسی پلاسٹک گلاس جیسی دکھائی دیتی ہے۔انہوں نے کہا کہ چیلنج یہ تھا کہ ہمارے پاس کوئی منصوبہ نہیں تھا، ہم روزانہ کی بنیاد پر کام میں جدت لاتے تھے۔ یہ ایک دن، ایک منزل کر کے اوپر اٹھتا گیا، یہاں تک کہ ہم چار منزلوں تک پہنچ گئے! مجموعی طور پر قلعے میں چار مہمان کمرے، ضیافت کیلئے ایک بڑا ہال اور چھت پر ایک دیدہ زیب مشاہدہ گاہ موجود ہے۔ اس کے علاوہ وہاں آنے والے زائرین کیلئے متعدد تعلیمی مواد بھی رکھا گیا ہے، تاکہ لوگ پلاسٹک کے کچرے کے اثرات اور رابرٹ کی اس منفرد تخلیق کے بارے میں آگاہی حاصل کر سکیں۔اس تمام عمل کے دوران، رابرٹ ری سائیکلنگ کے بجائے اپ سائیکلنگ کی اہمیت کو اجاگر کرتے رہے۔ اپ سائیکلنگ سے مراد یہ ہے کہ پلاسٹک کی بوتلوں کو ان کی کیمیائی ساخت بدلے بغیر کسی نئے مقصد کیلئے دوبارہ استعمال کیا جائے۔ جبکہ روایتی ری سائیکلنگ کے نتیجے میں عموماً پلاسٹک کے ذرات ماحول کے نظام میں داخل ہو جاتے ہیں، اپ سائیکلنگ کو کچرے کے زیادہ ماحول دوست استعمال کے طور پر دیکھا جاتا ہے۔ رابرٹ نے ایک بار کہا تھا: ''ایک شخص کا کچرا، دوسرے انسان کا محل بن سکتا ہے۔ ڈائنوسار ایک شہابِ ثاقب سے ختم ہوئے تھے، اور انسانیت پلاسٹک سے ختم ہوگی‘‘۔ چند سال بعد جب رابرٹ نے یہ محل تعمیر کیا، انہیں '' انرجی گلوب ایوارڈ‘‘ سے نوازا گیا، جو ان کے پائیدار منصوبوں کے اعتراف کے طور پر دیا گیا۔ انہوں نے کہا کہ یہ ایوارڈ انہیں ''ناقابل یقین احساس‘‘ دلانے والا تھا۔مگر اس اعزاز کے باوجود، وہ یہاں رکنے والے نہیں تھے۔ 2021ء میں، انہوں نے اپنے منصوبے کو وسعت دیتے ہوئے پورا پلاسٹک بوتلوں کا گاؤں تعمیر کیا، جس میں کئی دیگر عمارتیں بھی شامل ہیں۔ ان گھروں میں بوتلیں انسولیشن کے طور پر استعمال کی جاتی ہیں اور ان کے باہر کنکریٹ کی تہہ دی گئی ہے۔

پومپیئی:ایک قدیم شہر جو لمحوں میں تاریخ بن گیا

پومپیئی:ایک قدیم شہر جو لمحوں میں تاریخ بن گیا

دنیا کی قدیم تہذیبوں میں اگر کوئی شہر عبرت، حیرت اور تاریخ کے سنگم کے طور پر یاد کیا جاتا ہے تو وہ پومپیئی ہے۔ اٹلی کے جنوب میں واقع یہ رومن شہر 79ء میں آتش فشاں ماؤنٹ ویسوویس کے اچانک پھٹنے سے لمحوں میں مٹ گیا۔ مگر اس شہر کی حیران کن بات یہ ہے کہ یہ مٹی نہیں بلکہ راکھ میں محفوظ ہوگیا۔ ایسے جیسے وقت رک گیا ہو اور زندگی ایک ٹھہرے ہوئے منظر کی صورت ہمیشہ کیلئے نقش ہو گئی ہو۔تاریخی پس منظرپومپیئی بحیرہ روم کے کنارے واقع ایک خوشحال رومن شہر تھا جس کی بنیاد غالباً چھٹی یا ساتویں صدی قبل مسیح میں رکھی گئی۔ یہ شہر ایک اہم تجارتی مرکز تھا جہاں رومی طرزِ زندگی پوری آب و تاب کے ساتھ جاری تھی۔ پتھروں کی پختہ گلیاں، شاندار گھروں کے صحن، حمام، تھیٹر، بازار اور شراب خانے سب پومپیئی کی بھرپور تہذیب اور سماجی زندگی کی عکاسی کرتے تھے۔24 اگست 79ء کی صبح اچانک ماؤنٹ ویسوویس نے زبردست دھماکے کے ساتھ آگ اگلی۔ آسمان سیاہ ہو گیا، زہریلی گیسوں اور راکھ نے فضا بھر دی۔ چند ہی گھنٹوں میں گرم لاوے کا سیلاب، راکھ اور پتھروں کی بارش اور زہریلی گیسوں کے بادل نے پورے شہر کو ڈھانپ لیا۔ پومپیئی کے تقریباً 20 ہزار باشندوں میں سے بہت سے بھاگ نکلنے میں کامیاب ہوئے، مگر ہزاروں لوگ وہیں جان سے ہاتھ دھو بیٹھے۔ شہر 6 سے 7 میٹر موٹی آتش فشانی راکھ کے نیچے دفن ہوگیا۔پومپیئی 17 صدیوں تک زمین کے نیچے چھپا رہا۔ 1748ء میں جب کھدائی شروع ہوئی تو آثارِ قدیمہ کے ماہرین ششدر رہ گئے کیونکہ شہر کے گھر، فرنیچر، برتن، دیواروں پر بنے رنگین نقش و نگار، فریسکوز، حتیٰ کہ انسانوں اور جانوروں کے آخری لمحات تک حیرت انگیز طور پر محفوظ تھے۔راکھ میں دبے جسم وقت کے ساتھ گل گئے، مگر ان کے خالی خول برقرار رہے۔ ماہرین نے ان میں پلاسٹر بھر کر انسانوں کے آخری لمحات کو شکل دے دی۔کوئی بھاگ رہا تھا،کوئی اپنے بچے کو تھامے ہوئے تھا اور کوئی گھٹنوں کے بل جھکا امداد کا منتظر تھا۔ یہ مناظر آج بھی دیکھنے والوں کے دل دہلا دیتے ہیں۔پومپیئی کی گلیاں، پتھریلے فٹ پاتھ، دوکانوں کے کاؤنٹر، شہریوں کے گھر اور شاہی ولا آج بھی اسی طرح موجود ہیں جیسے 79ء کی صبح تھے۔رنگین دیواری تصویریں رومی آرٹ کی بہترین مثال ہیں جن میں اساطیری مناظر، رقص، کھانے پینے کی محفلیں اور روزمرہ زندگی کی جھلکیاں شامل ہیں۔رومی تہذیب کا آئینہپومپیئی آج روم کی قدیم تہذیب کا سب سے بڑا کھلا میوزیم ہے۔ یہاں سے ہمیں پتا چلتا ہے کہ لوگ کیسے رہتے تھے، کیا کھاتے تھے، تفریح کیسے کرتے تھے، تجارت کیسے ہوتی تھی اور مذہبی رسومات کیا تھیں۔ گھروں میں ملنے والے فرنیچر کے نشانات، بیکریوں کے تنور، حمام کے کمرے، اسٹیڈیم، تھیٹر اور مندر سب کچھ اس قدیم شہر کے سماجی ڈھانچے کو زندہ کر دیتے ہیں۔آج کا پومپیئیآج پومپیئی دنیا کے سب سے زیادہ دیکھے جانے والے آثارِ قدیمہ مقامات میں شمار ہوتا ہے۔ یہ مقام نہ صرف سیاحوں کیلئے پرکشش ہے بلکہ ماہرین آثارِ قدیمہ کیلئے بھی ایک زریں خزانہ ہے جہاں نئی دریافتیں آج بھی جاری ہیں۔ جدید تحقیق آتش فشانی تباہی، قدیم فنون اور رومی طرزِ زندگی کے بارے میں نئی روشنی ڈال رہی ہے۔اطالوی حکومت اور یونیسکو مل کر اس تاریخی مقام کے تحفظ کیلئے بڑے پیمانے پر کام کر رہے ہیں تاکہ یہ ورثہ آئندہ نسلوں تک محفوظ رہے۔پومپیئی صرف ایک تباہ شدہ شہر نہیں، بلکہ وقت کے رُک جانے کی داستان ہے۔ یہ ہمیں انسان کی طاقت، کمزوری، فخر، خوشیوں، غموں اور قدرت کی بے رحم قوتوں کے بارے میں سبق دیتا ہے۔ یہاں کے کھنڈرات بتاتے ہیں کہ تہذیبیں کیسے بستی ہیں اور لمحوں میں کیسے مٹ سکتی ہیں لیکن ان کے نقوش صدیوں بعد بھی انسان کو سوچنے پر مجبور کرتے ہیں۔